Turbo Amazon ?

Moderatorer
Post Reply
AcidSheep
Posts: 9
Joined: Sun Dec 27, 2009 11:03 pm

Turbo Amazon ?

Post by AcidSheep »

Tjenare gott folk.

Jag har snöat in mig på att bygga en Amazon med turbo av något slag. Har hållt på mkt med VW turbo och Audi S2or innan men min kära sambo har övertalat mig att bygga en mer extrem Amazon. Vi har idag en näst intill 100% orginal med en B18 motor som ska förbli helt orörd men sen vill vi ha en busbil.

Har letat runt på nätet och massa olika forum men blir inte ett dugg klokare på vad jag ska använda mig av för grejor i den. Antigen hittade jag hur man trimmar lätt en B20 utan turbo eller så hittade jag dom mest extrema med BMW motorer.

Det jag vill ha är:
- Ca 200-250 hk. Vilken motor? B20, B230 ?
- Besiktningsgodkänd alt. enkel bytt bes motor.
- Uppgradering av bromsar. Vilka?
- Växellåda och knut som håller för bredsladdande och vridet. Helt med någon typ av diff spärr.

All den andra planeringen gällande karosseri är i stort sett klart. Har hållt på länge med både kolfiber och glasfiber så alla sådana delar kommer bytas ut för att spara på vikt.

Finns det någon bra litteratur eller guide ?

Var nu snälla att inte skriv att jag ska använda sökfunktionen för det har jag gjort. I phpBB fungerar den inte riktigt bra :(

Tacksamma för alla tips jag kan få.
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Turbo Amazon ?

Post by Zebulon »

Om du byter motor till en B230 lättrycksturbo från en Volvo 940 så kan du registreringsbesikta bilen med den, för effekten håller sig under gränsen. Motorn är sedan ganska lätt att trimma till högre effektuttag.
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
sebbe_nkpg
Posts: 7
Joined: Thu Oct 01, 2009 11:02 am

Re: Turbo Amazon ?

Post by sebbe_nkpg »

jag har en amazon med en b21at motor, ska fixa megasquirt, större turbo, nån fin topp o lite småplock blir nog runt 300hk i skulle ja tro, zf bmw låda på det oxå.

går nog inte att besikta dock...
/Sebastian Lindgren

Amazon -68 B21 Turbo
AcidSheep
Posts: 9
Joined: Sun Dec 27, 2009 11:03 pm

Re: Turbo Amazon ?

Post by AcidSheep »

Om jag väljer att köra på B230 motor. Kör man med samma låda?
Hur passar det med diffen bak. Håller orginal diffen eller kör jag på en 940 bakaxel oxå?

Är sugen på att köra lite drifting som jag gjort med min Audi S2a...
Post Reply