Sidfönster

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Sidfönster

Post by folo »

Hej fästet på mitt sidfönster (den lilla på förarsidan) har gått sönder upptill i nitningen, jag har försökt funder på om det går att laga på plats, men jag ser inte hur det ska kunna gå, eftersom man inte kommer åt den.
Min undran är då måste jag byta hela "paketet" med ram och allt, eller finns det något annat sätt?
Tacksam för hjälp
folo
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Re: Sidfönster

Post by jakob27 »

Hej!
Ny nit finns att köpa på VP autoparts om jag inte missminner mig. Plocka ur hela rutan inkl ram och allt och nita om den. Inte så svårt som det kanske låter.

Lycka tilL!
Jakob27, Grafitgrå 63:a
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Sidfönster

Post by Shift »

Om jag minns rätt så nitade QV om en ruta i sin projekttråd.

EDIT: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 048#p56048
Det som inte går att laga går att skruva sönder
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Sidfönster

Post by folo »

Tack för svaren!
Jag är inte orolig för hur man nitar utan mer att jag måste ta bort hela fönstret med ram och allt som jakob skriver och som är en liten besvärligare väg.
Jag hade hoppats på en "genväg" men men
folo
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Sidfönster

Post by einar- »

Det är inte så jobbigt att ta ur fönstret. du lär bara bort med dörrklädseln och 5 skruv tror jag att det var
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Sidfönster

Post by folo »

Ok, bra
Tack
folo
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Sidfönster

Post by QV »

Man måste också ta bort listen i ovankant dörr, den som tätar runt rutan i ovankant.

Dörrvev / dörrhandtag /låspropp bort
Dett kräver specialverkty eller liten skruvmejsel och tålamod

Bort med dörrisda
sänk ner ruta och lyft bort den (kan vara kvar i dörren)
Bryt bort listen i ovankant
lossa sidofönstret och plocka ut det

Är det bara niten så kan man säkert nita om den på plats om man är två pers.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Sidfönster

Post by folo »

va kan man man nita om den på plats, men om jag måste plocka bort allt det andra så kanske det är lika bra att ta ut hela ramen med sidofönstret?
/folo
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Sidfönster

Post by QV »

Om det är niten utanför fönstret så kan man nita den på plats.

Om det är fästet på rutan så kan man montera ut bara rutan genom att ta bort låspluppen, plåten insida dörr och lossa på muttrarna under ventfönstret. Där efter lyftr man ut rutan med ram.
Nu måste man ta bort glasrutan ur ramen :twisted: :twisted: :mrgreen: :evil: Går det lätt så kan du skratta resten av dagen.....
och sedan nita om fästet, återmontera glaset, montera dit ventfönstret, hämta polarn och nita fast gångjärnsniten.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Sidfönster

Post by folo »

Dessvärre är det nitarna som sitter i ramen till ventilationsfönstret, det låter som det vore lättare att försöka få tag i ett helt fönster med ram och allt och byta den?
men kanske ine så lärorikt:-)
/folo
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Sidfönster

Post by QV »

FEGIS.......

Jag satte fast glasrutan i snickarbänken (trä mot glas verkar vara rätt OK) och började dra... Att få bort rutan på detta sätt kan vara rätt OK men man måste se upp med att inte "knäcka" ramen. Mitt "problem" var också att jag naturligtvis måste överrenovera genom att kroma om ramarna... förzinka ingående detaljer osv.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvodriver
Posts: 30
Joined: Wed May 11, 2005 11:53 am

Re: Sidfönster

Post by volvodriver »

Hej,

nej, det är säkert ingen överrenovering utan det riktiga att kroma om resp. galva alla delar, eller byta den ofta sönderrostade metallramen när man har isär det hela. Bra gjort!

VD
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Sidfönster

Post by folo »

Jag får väl se hur det blir i vår, när jag ska ta mig mod och göra det, om man gör en så snygg ram på ett fönster blir risken att man tycker man måste göra det på dom andra också (har 4-dörrars) och när man gjort det så tycker man att man borde lacka om invändigt osv. osv
volvodriver
Posts: 30
Joined: Wed May 11, 2005 11:53 am

Re: Sidfönster

Post by volvodriver »

Ja, du har väl rätt. Men kroma om de ventilationsramar höjar bilens utseende avsevärt i mitt tycke, och de bakre är ju mkt enkelt att demontera. Eftersom de är av mässing är kromning inte sa dyrt och inte problematisk. Lycka till!
VD
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Sidfönster

Post by QV »

folo wrote:Jag får väl se hur det blir i vår, när jag ska ta mig mod och göra det, om man gör en så snygg ram på ett fönster blir risken att man tycker man måste göra det på dom andra också (har 4-dörrars) och när man gjort det så tycker man att man borde lacka om invändigt osv. osv
Det är helt riktigt, det är så det blir.
Angående kost för omkromning så går de på vikt och volym. Det är inte billigt att kroma om dessa, mitt pris (rätt eller fel) var 700:- per st...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply