Tips vid rostlagning av dörr

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Loviseborg
Posts: 14
Joined: Mon Aug 03, 2009 7:18 am
Location: Västerås
Contact:

Tips vid rostlagning av dörr

Post by Loviseborg »

Tänkte laga rosten på dörren men är lite osäker ska man kapa kant i kant
Hur svårt är det att det inte slår sig när jag svetsar tänkte byta nedre delen på utsidan
Jag kan svetsa så det är inte problemet
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by Hasse63 »

Kant i kant är alltid bäst, då blir det inga dubbelplåtar där det inte kommer in någon färg i mellan, så där blir det rost. Punkta o kyl med tryckluft i ena ändan, punkta i kyl i den andra så slår det sig minst. Det tar tid men, tid måste man ha om man ska laga rost.

Har inte sett din dörr men...Jag undrar varför man svetsar dit en hel ekonomiplåt då det inte behövs, så som skärmkanter mm :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Loviseborg
Posts: 14
Joined: Mon Aug 03, 2009 7:18 am
Location: Västerås
Contact:

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by Loviseborg »

Tycker du att jag "bara" ska byta där det är rost istället för att byta hela nederdelen?
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by Ragge »

ja det är betydligt lättare att göra så, dessutom om dörren är bra i övrigt är det onödigt att byta ut plåt som är bra ... och dörren lär slå sig rejält om du skall svetsa en sträng längsmed hela dörrbladet.
Loviseborg
Posts: 14
Joined: Mon Aug 03, 2009 7:18 am
Location: Västerås
Contact:

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by Loviseborg »

Ja det var ju det som jag funderade över att skarva hela vägen kan ju inte sluta lyckligt :x
Det skadade orådet ser ut att vara typ 1 decimeter långt sedan är det 2st hål till
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by cruisingphill »

Jag hade om det varit möjligt slipat rent allt kring rosten och sedan kapat bort det rostiga ca 10mm utanför synlig rost så du har god marginal, sedan svetsat kant i kant utan överlapp, som andra skrivit så är ju risken att det slår sig betydligt mindre.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by Hasse63 »

Plåten i dörren är i bättre material än den ekonomiplåt du köpt. "Ny" plåt innehåller återvunnen plåt och den plåten är långt ifrån ny.
Jag vill påstå att ekonomiplåten rostar snabbare/mer är den plåt som amazoner är gjorda av då den med stor sanorlikhet inte innehåller återvunnen plåt utan är helt ny.

Så kapa bara bort rosten så du får riktig plåt att svetsa i, och svetsa kant i kant, slipa svetsen och tvätta plåten med tinner/ förtuning innan du rostskyddar flera varv.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by brorsan »

Hasse63 wrote:Plåten i dörren är i bättre material än den ekonomiplåt du köpt. "Ny" plåt innehåller återvunnen plåt och den plåten är långt ifrån ny.
Jag vill påstå att ekonomiplåten rostar snabbare/mer är den plåt som amazoner är gjorda av då den med stor sanorlikhet inte innehåller återvunnen plåt utan är helt ny.

Så kapa bara bort rosten så du får riktig plåt att svetsa i, och svetsa kant i kant, slipa svetsen och tvätta plåten med tinner/ förtuning innan du rostskyddar flera varv.
Ska det spela nån roll om plåten är återvunnen? Det är ju inte så att metallen som kom från järnmalmen var fri från föroreningar ;) All återvunnen plåt behandlas ju och föroreningarna bränns bort?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by Amazonsport »

Brorsan.. Jo det spelar stor roll som jag fått det förklarat för mig iaf, nu när järnskrot smälts ner så blandas massa andra metaller ihop med järnmassan och det märker man tydligt att det är sämre kvalitet på ny plåt jämfört med gammal. Rostar mycket snabbare och är inte lika stabil, men det sista kan vara min inbillning bara.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by Hasse63 »

Med risk för att komma ur ämnet. :roll:

Kan oxå vara så att plåten från för hade ädlare ämnen i sig än dagens och det gör att plåten från för rostar mindre, för det gör den.

Vill påså att "de" inte får bort all rost ur den plåt som ska återvinnas och som ska bli ny.

Det finns nog ingen som törs ställa sig upp o säga att dagens bilplåt är lika bra som den som produserades på 50-60-talet.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by QV »

om en modern plåt är bättre eller sämre än gammal plåt beror nog på vilka parametrar man sätter upp på den bra / dåliga sidan. Anorlunda är den iallafall.

Att gammal plåt som är plåtren inte rostar i en lada har jag märkt. (det gör ny plåt) om det gör plåten "sämre" vill jag inte uttala mig om, för jag har ingen kunskap i ämmnet....

Men om jag är rätt informerad så är det mera kol i äldre bilplåt, om nu kol är "ädlare" eller inte får några andra twista om.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by einar- »

därför plåt rostar där man svetsat då man bränt ur kolet ur plåten (sägs det)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by cruisingphill »

Jag inbillar mig kanske, men det som nämns gällande kvalitén på olika sorters plåt är väldigt svävande. Tänk er ett bilföretag, nu eller för femtio år sedan, de har kvalitetskrav oavsett om det är lada eller Porsche, de måste alltså tillse att materialet de använde/använder håller viss kvalitet, och inom stål/plåt-industrin så finns det tusentals sådana. Däremot, de som tillverkar reproducerade plåtdetaljer som säljs via våra tillbehörsbutiker har troligtvis inte möjligheten eller intresset att tillse att den plåt de använder är av samma kvalitet som originalplåten. Dessutom, bilar rostade förr, de rostar idag och de kommer att rosta imorgon, allt beror på hur man behandlar den. Som någon nämnde så kan en gammal bil ha stått plåtren i en lada och knappt fått ytrost efter 30 år medan en obehandlad plåt som står i ett varmgarage blir småbrunt efter en månad, detta har givetvis dels att göra med kvalitén men troligtvis mest med hur den är behandlad. Bilplåten är från stålverk till fabrik avsedd för att tåla de påfrestningar som en bil kan utsättas för medan den plåt som vi köper hos "Olssons plåt", som normalt ägnar sig åt byggnadsplåt, inte alls är avsedd att klara samma påfrestningar och därmed inte är behandlad därefter. Kanske svammel men allt har sin förklaring.. :|
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by Blomquist »

Ett tips, som du kanske redan känner till; om du väljer att falsa
så anses det vara bättre att falsa i dörrplåten än i reparationsbiten.
Kondensen på insidan rinner då "över" svetsfogen istället för in i den.
Limning är ju en annan variant, ger absolut tät fog om man limmar rätt.
Modernt är det också...
Kanhända någon här har provat det?
210 -64, 223 -68
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Tips vid rostlagning av dörr

Post by Amazon cruiser »

På tal om ekonomiplåt till dörrarna, någon som vet hur passformen är på de nederdelar som säljs till bakdörrarna (sedan)? Har sett att VP och Motoroldies samma fabrikat och CVI säljer ett annat. Är någon av dessa acceptabla? Kan ju tycka att 775kr är lite saftigt om inte passformen är bra.
........................
Peter, Amazon 1958
Post Reply