olika tändelar

Moderatorer
Post Reply
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

olika tändelar

Post by mikael »

jahupp kan man blanda fördelarlock och kondensatorer och rotor från fördelare till fördelare ex kondensatorn till en 65 a sätts på en 69a funkar detta.
jag vet att brytarna till en 65a sport ej funkar i en 69a dom är olika men resten.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: olika tändelar

Post by einar- »

Lock och rotor har jag tagit ur en 70a med B20 till min 65a och det var inga problem. Kondensatorn har en annan anslutning på kabeln annars lika. Tror det är flatstift på B20 och ringkabelsko på de äldre
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: olika tändelar

Post by mikael »

sitter nämligen på nya delar som rotor lock och condensatorfrån en 69a som verkar passa. det jag grubblar på är om värdena från olika delar stämmer. någon som vet detta.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: olika tändelar

Post by A-masen »

Fördelardosor kan du ju enklast kolla i någon katalog. Mekonomen, Biltema, Skruvat m.fl. Om katalognumret är lika, så är fördelardosorna lika.
Rent teoretiskt kan dom ju ha olika mått och därför kanske inte passa så bra.
Kondensatorer mäts i en enhet som heter Farad. Läs vad det står på en aktuell, så har du värdet där. (Jag har det inte i huvudet.) Ofta står det med prefixet pF eller µF. Det betyder picofarad eller microfarad. Men grundenheten är Farad.
Sedan har dom ett "godkänt" max spänningsvärde, i detta fallet minst 12 volt, men det brukar vara en bred tolerans uppåt. Så i princip kan man ta vilken kondensator som helst, bara den ligger inom värdena. Nu finns det andra parametrar också inom bilkondensatorvärlden att ta hänsyn till, men det kan man ta en annan gång. Köper du i en biltillbehör- och reservdelsbutik, så torde du få rätt sort.
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: olika tändelar

Post by mikael »

jaha då blir det till att kolla runt lite om det passar med värde m.m tackar för svaren.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: olika tändelar

Post by Lars Bd »

Det som avgör är nog om delarna passar fysiskt, värdena på kondensator och liknande är nog inte speciellt noga.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply