Konstig dosa på torpedväggen

Moderatorer
Post Reply
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Konstig dosa på torpedväggen

Post by John »

I min farsas amazon -67a sitter det en konstig dosa på torpedväggen som det går en sladd ifrån runt motorrummet till en strömbrytare som sitter bakom grillen vad kan det vara för något?
På dosan strår det "trapper" och svensktillverkad och något mer som man inte ser vad det står för etiketten är trasig.

dosan
Image

Image

strömmbrytaren bakom grillen
Image

Någon som kan ha en aning om vad det är?

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Konstig dosa på torpedväggen

Post by cruisingphill »

Jag har försökt googla på allt möjligt, Trapper ger inte många ledtrådar, men kan det kanske vara någon form av antikt larm, trapper verkar ha samma betydelse som fälla eller jägare och då det sitter en (dold?) strömbrytare till så kanske det har med något sådant att göra? Vet du om det är hål bakom i torpeden så att man komma åt något på andra sidan inifrån kupen?

Vilka bokstäver kan man tyda i följd, på bilden så ser det ut att det stå "obannesho" men kanske är det "Johanneshov" det ska stå? Det finns hur som helst inget som verkar rimligt om man googlar "Trapper Johanneshov" men det verkar vara ett vanligt utryck inom elektronikbranchen iaf enligt engelska sidor..

Pilla loss, öppna upp och fotografera, sånt här är ju spännande :D :D
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Konstig dosa på torpedväggen

Post by Blomquist »

Johanneshov är en förort till Stockholm, inget särskilt roligt ställe. Men dom har ett stadion där, där tex Deep Purple har spelat.
Dumåste låta oss ta del av vad som döljer sig bakom den därna plåten i torpeden!
En gaspatron med kloroform? En dold rullbandare med mikrofon som spelar in tjuvarnas dialog för att senare användas som bevis?
En lite mer seriös gissning är att det där bakom sitter en sån där grunka som är känslig för rörelse och som sätter igång en tuta, en sån hade jag i min första Amazon ända tills den inte gick att stänga av längre.
210 -64, 223 -68
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Konstig dosa på torpedväggen

Post by John »

Nu har jag öppnat dosan men jag fortfarande ingen aning om vad det kan vara

på bilden ligger den upp och ner så den svarta klumpen ska hänga åt andra hållet

Image

Nån som vet vad det kan vara?
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Konstig dosa på torpedväggen

Post by Ragge »

jajjamen, det är ett bil larm . såna kunde man köpa förr och skruva fast på bilen , det är en känselspröt som känner av ifall någon gungar på bilen , och som kopplades till en tuta .
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Konstig dosa på torpedväggen

Post by John »

Tackar för infon :D
man kanske ska prova och koppla in det och se om det funkar :lol:
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Konstig dosa på torpedväggen

Post by daniel_sandberg »

Vilken frän sak :D
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: Konstig dosa på torpedväggen

Post by mikael »

ja gör de .jag har tagit en lift avkänare till min bll funkar utmärkt. skickade ut tanten 2008 på en tur sa ej att den vart monterad vid ca 20 meter så tjöt en fin fin tuta under bilen hehe. hon vart ej glad på mig men jag sa nu kan du ju försöka snål låna min pärla. hehe den har ALDRIG körts av henne mer .pga reprisker m.m +(larmet) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Post Reply