Insugs-djungel, utlåtanden önskas

Moderatorer
Post Reply
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Insugs-djungel, utlåtanden önskas

Post by matza »

Hej,
har just tittat bland en massa insug till 2x45:or som jag har liggandes. Anledningen är att det börjar dra ihop sig till tillverkning av en trimtopp som på ngt behövs passas ihop med just insugen. Motorn är på 88 slag och 93 borr, ~2,4l. Kam NH 193 samt inledningsvis 2xWeber45.
I mina gömmor har jag hittat bl a följande insug:
-"Ronwill" ca 120mm
-"SPR Motor" ca 170mm
-"AP", märkta Eskilstuna, ca 120mm
-En uppsättning med enda märkning 419883 & 419884. Påminner om "AP" fast med krokigare kanaler. ca 120mm
-En uppsättning där det ena insuget är märkt MISAB och det andra C T (med en blixt), ca 100 mm. Ser inte ut som de MISAB insug som säljs idag utan är krokigare (kan delvis bero på att de också är kortare).
-En snarlik uppsättning som närmast ovan men med den skillnaden att det ena insuget är märkt C T och det andra "LONDON", ca 100mm
-En uppsättning där det ena insuget är märkt MISAB och det andra C T, på denna uppsättning är varje rör "skarvat" med en slang på ca 35mm. Dessutom är delarna som ansluter mot förgasarna ihopgjutna mellan förgasare 1 och 2. Längd ca 150mm. Denna uppsättning påminner (eller rent av är) om ngt som jag har för mig kallas "Motopuls-insug" el ngt i den stilen.
Är det ngn som kan rekommendera vilka insug ovan jag skall skicka med till topplocksportaren?

En annan uppsättning som jag sålde för en tid sedan hade insug till förgasare 1 ihopgjutet med insug till förgasare 2 medelst en "båge". Dessa kan ev också varit märkta C T eller ngn annan förkortning.
Jag såg några som hette Mangoletsi på bild också.
Verkar ha funnits en mängd insug att välja på till B18/B20
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Insugs-djungel, utlåtanden önskas

Post by J.LUNDIN »

Ja, det har florerat en hel del olika insug till B18/B20 bl.a en hel del svenska insug exempelvis "AP" uppgjutna hos Tunaverken i Eskilstuna. Mannen bakom dessa rör kan vara en finne med firman F-racing, samma firma som tillvekade de första svensktillverkade wastgate ventilerna för turbo. CT som du nämner står för "Conversion & Tuning centre LTD" och tillverkas i England, därifrån kommer också Mangoletsi. Mangoletsi har mycket sämre gjutning än "CT", typ makadam... :D och inget jag själv skulle vilja ha på en motor. Mangoletsi insug brukar nästa alltid vara orangemålade. Den engelska firman Warneford Design har säkert också tillverkat rör till Volvo. När det gäller övriga svenska insugsrör så tror jag att alla trimfirmor med självaktning har sålt rör med egen text på från en och samma tillverkare. Det är som sagt en djungel vad gäller olika tillverkare av insugsrör, alla har varit med för få en del av kakan.... :D

Vilket insug du väljer handlar i mångt och mycket om vilken längd du behöver ha på insugskanalen och vad du får plats med. Om sedan insuget har en snygg design så är det ett plus, undvika dock alla grovhuggna insug dom har en tendens att spricka vid öronen på monteringsflänsen mot toppen. Jag har sett en hel del dylika skador på billiga insugsrör, där ägaren varit en aning ovarsam vid fastdragning av rören mot toppen.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Insugs-djungel, utlåtanden önskas

Post by Erland Cox »

Enligt min erfarenhet funkar Ronwill bäst. Sen kan man prova med olika trattlängder för att få till rätt karaktär. Ronwill med 45:or och originaltrattar blir ungefär 390mm långa från ventil till trattkant. Det är långt redan det men ett kortare insug kröker kanalen mycket mer. 350mm totallängd stämmer rätt bra till 6500 varv och 3:e pulsen. 2:a pulsen vill ha 490mm och det är antagligen därför de långa trattarna fungerade så bra på höga varv. 430mm stämmer rätt bra till andra pulsen vid 7500 varv. Förgasare brukar fungera bättre ju närmre motorn de sitter så det bästa är så raka korta insug som möjligt och sen testa lite olika trattlängder. Erland.
Post Reply