Värden på marin kamaxel?

Moderatorer
Post Reply
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Värden på marin kamaxel?

Post by mekomaskin »

Hej!

Är det någon av er som har värden på lyft och duration på Volvos P-kamaxel?
Alltså den som satt i marinmotorerna.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Guldpris på marin kamaxel

Post by J.LUNDIN »

Den marina P-kammen är samma som en D-kam till bil, det är världens luring, ett mycket fult trick att märka om och sedan ta rejält betalt för något som är en vanlig gatkam. Det här är en av anledningarna till att det varit så svårt att få fram värden på just P-kammen. Jag har själv sökt dessa värden och fick till slut efter många om och men reda på förhållandet via en polare som säljer delar till båtmotorer. Dom hade mage att begära 1980:- för denna P-Kam. Överhuvudtaget är prissättningen på marina detaljer sanslös, man skinnar verkligen okunninga konsumenter rejält. Jag har hört alltför horribla historier om vad man begärt för ventiler och dylikt, mitt tips är därför att hålla sig ifrån dessa guldgrävare och köpa allt som går i biltillbehörsbutiker istället.... :D Den där branschen behöver definitivt granskas rejält.. :D
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Värden på marin kamaxel?

Post by mekomaskin »

Tackar för snabbt svar.
Jag hade fått nys om en begagnad p-kam, det var därför jag frågade. Det du säger om priserna på marindelar har jag också märkt. När jag letade på nätet efter kamvärden på dem hittade jag en marinfirma som tar 3750kr :shock: för en P-kam. Antagligen går det att sälja för att kunderna tror att det är någon slags värre kvalitet på marindelarna.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Värden på marin kamaxel?

Post by J.LUNDIN »

Dom som köper vanliga detaljer eller motordelar på en marinshop blir skinnade rejält. Jag fick en bra förklaring en gång i tiden då John Wall i Stockholm hade en vanlig maskinavdelning i markplanet och en marinshop en våning upp. Jag var ute efter en tråd silverlod. Det visade sig att exakt samma mängd tråd kostade dubbelt så mycket i marinshoppen mot vad maskinavdelningen tog. På min fråga varför man dubblat priset en våning upp blev svaret "För att vi kan" ..... :shock: :D :D Efter den upplysningen så har jag sedan dess undvikit marinshoppar så långt det gått.... :D
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Guldpris på marin kamaxel

Post by Stefan L »

J.LUNDIN wrote:Den marina P-kammen är samma som en D-kam till bil, det är världens luring, ett mycket fult trick att märka om och sedan ta rejält betalt för något som är en vanlig gatkam. Det här är en av anledningarna till att det varit så svårt att få fram värden på just P-kammen. Jag har själv sökt dessa värden och fick till slut efter många om och men reda på förhållandet via en polare som säljer delar till båtmotorer. Dom hade mage att begära 1980:- för denna P-Kam. Överhuvudtaget är prissättningen på marina detaljer sanslös, man skinnar verkligen okunninga konsumenter rejält. Jag har hört alltför horribla historier om vad man begärt för ventiler och dylikt, mitt tips är därför att hålla sig ifrån dessa guldgrävare och köpa allt som går i biltillbehörsbutiker istället.... :D Den där branschen behöver definitivt granskas rejält.. :D
Det låter lite märkligt för mig, inte att de tar bra betalt för "marina" delar men att det skulle vara D-kammens värden på P-kammen. Man bytte ju från C-kam till P för att få bättre vrid på låga varv men framförallt för att få en stabilare tomgång och undvika tjuvstopp vid växling från fram till back (båtmotorn lider ju lite av att ha avgasutblåset på drevet en halv meter under vattnet samt en mycket dåligt utformad avgaslimpa). Dessutom så gjordes bytet från C till P ganska sent i B20'ns liv, på AQ130D som båtmotorn med P-kam kallas, ca 1975. Då fanns ju redan K-kammen tillgänglig som ju ska ha både bättre vrid på låga varv och stabilare tomgång än D-kammen. Det borde ju gå att mäta upp kamtider och lyft på en s.k. P-kam och jämföra med andra Volvo-profiler från samma tillverkare för att en gång för alla ta död på eller bekräfta myten. Men, det är frågan vem som har möjlighet och intresse att göra det. För övrigt håller jag med om ockret på "marina" motordelar, förutom fördelarkurva, förgasare, avgas- och kylsystem skiljer det inget i vitala delar mellan en B20B och AQ130. Förutom då möjligtvis P-kammen...
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Värden på marin kamaxel?

Post by J.LUNDIN »

Okej, Jag förmedlar bara vidare de uppgifter om P kammen som jag själv fått från min polare som av och till säljer båtmotordelar på en av Sveriges största bilreservdels firmor... :D Det som möjligen kan skilja mellan kammarna om lyft och duration är samma är hur stor nockvinkel man har mellan insug och avgasnock. Har man stort motstånd på avgassidan är det brukligt att dra isär nockarna något för att minska overlap utan att ändra durationen. Annars är det inte alls ovanligt att man märker om bitar för att kunna sälja dom dyrare eller för att maskera ursprung.
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Re: Värden på marin kamaxel?

Post by matza »

I min "kamaxelsamling" finns det bl a såväl NOS P-kam som NOS D-kam.
Skulle ev kunna sprätta upp kartongerna och mäta. Har dock inte kunskap och utrustning för att mäta annat än lyft...
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Värden på marin kamaxel?

Post by J.LUNDIN »

Allt du behöver är en stor gradskiva, två vinkelblock samt en indikatorklocka med hållare. Har du tillgång till dessa bitar så är det inte speciellt svårt att mäta upp en kam med godtagbar precision. Det vore kul om du har möjlighet att mäta upp bägge kammarna, så man får svart på vitt vad som gäller.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Värden på marin kamaxel?

Post by mekomaskin »

Hej Matza!
Håller med Lundin.
Vore suveränt om du kunde mäta upp dem.
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Värden på marin kamaxel?

Post by matza »

Tyvärr har jag ingen gradskiva eller indikatorklocka...
Vinkelblock kanske man kan "snickra" ihop provisoriskt.
Men, jag öppnade upp en kartong med D-kam samt en kartong med P-kam. Bägge kammarna är gjutna med den sk 074-stommen. Kammarna är märkta med "P" resp "D" på kamdrevsänden. P-kammen är helt ren, dvs inte infettad på ngt sätt (okej då har en viss fet yta kanske). D-kammen däremot verkar komma från ngt mob-förråd el dyl. Den har ett tjockt lager med brunt segt fett över sig. Med hjälp av ett analogt skjutmått mäter jag följande värden: diameter nock=35,35; diameter bascirkel=28,2. Detta gäller för bägge kammarna. Däremot verkar P-kammen möjligtvis ha en något "spetsigare" nock. Det är dock lite svårt att avgöra eftersom nockarna har olika lyster pga det svåravlägsnade fettet på D-kammen. Mätningarna innehåller som ni förstår en god portion mät-onogrannhet. Misstänker att det kan vara svårt att mäta bascirkel med skjutmått, kommer man inte upp på början på ramperna?

Är det någon som är seriöst intresserad samt har utrustning så kunde vi ju kanske lösa detta med mätning vid ngt tillfälle. Det är alltid kul om gammla Volvo-myter kan verifieras. Jag håller till i Sthlms-trakten. Skicka ett PM.

Timo brukade f ö rekommendera följande stommar, i fallande ordning, för omslipning: "267", "148" samt "074". 074 verkar vara den vanligaste, den har jag sett med olika Volvo-profiler. 267 har jag endast sett med C-profil. 148 har jag aldrig sett. Vad gäller de amerikanska ämnena (som fö Biltema tillhandahöll (med olika slipningar) tills för ca 10 år sedan) så kallade han dem "slickepinnar". De tjockare Volvo orginal stommarna (Wieseman?) knackade han på och sa "så här låter vällingklockan".

Det var mycket skrivet men tyvärr inte så mycket info....
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Värden på marin kamaxel?

Post by Amazon_Sleper »

Mätte lyftet på min gamla P-kam förut fick de till 10,3 ventillyft Å D har väl 10,8?
Sen hade jag den P-kamen i min epan för ex antal år sedan å fy tusan vad snuskigt stark den var på låga varv å varva tills ventilerna släppte utan problem..
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Post Reply