B230FT eller B230FK hur mycket modiferingar?

Moderatorer
Post Reply
Ragga-zonen
Posts: 49
Joined: Tue Oct 14, 2008 4:37 pm
Location: Hässleholm

B230FT eller B230FK hur mycket modiferingar?

Post by Ragga-zonen »

Hejsan!

Jag har funderat lite grann på att stoppa ner en B230FK eller en B230FT i min Amazon av årsmodell 1965.
Men så har jag kommit på att kardanen lär inte stämma, och bakaxeln lär antagligen inte palla trycket i längden.. så jag undrar om fall någon annan har en aning om hur mycket som behövs byggas om innan detta kan ske så att säga..
Allt från Motorfästen, bakaxel, kardantunnel, torpedvägg osv..

Hade planer på en t5 motor också men tror knappt att det går, visst allt går men ska inte bli för mycket ändringar i heller..

Mvh Pontus!
Gud som haver b18 kär, se på mig som gasglad är, vart jag än i värden vänder, ska jag lämna svarta ränner!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B230FT eller B230FK hur mycket modiferingar?

Post by Stoffe »

Hej

Bilprovningen godkänner max 150 hk i amazon och då med skivbromsar fram om du har det. Ska du luta eller rakställa B230 motorn? Ställer du den rakt så passar den som den är rakt mot din nuvarande M40 låda, men jag och många andra rekomenderar en starkare växellåda. T ex M45/M46 eller M90, kanske någon annan ännu dyrare växellåda vore något...?

Bakaxeln är ganska hållbar, kan vara bra att uppgradera ändå. 1031 axel från en volvo 240 eller liknande, det finns lite olika alternativ även här.

T5 motorn eller B5252 som du säkert menar går att montera med en adapterplatta längsgående istället för tvärställd som den oftast (alltid?) är från dontatorbilen. Jag har sett en sån motor i en Amazon nånstans vill jag minnas.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: B230FT eller B230FK hur mycket modiferingar?

Post by Lemmy 121 »

Stoffe wrote:T5 motorn eller B5252 som du säkert menar går att montera med en adapterplatta längsgående istället för tvärställd som den oftast (alltid?) är från dontatorbilen. Jag har sett en sån motor i en Amazon nånstans vill jag minnas.
Denna?
http://www.mtracing.se/foton.php?view=t ... category=2
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: B230FT eller B230FK hur mycket modiferingar?

Post by Weber_b20 »

Går man loss med tummstock, kan man snabbt konstatera att det går!!! Men det blir trångt!

Lite snabbt kan man säga att:
1. Rakställa = Mer plats för turbon, men mindre plats för insuget
2. snedställa = mindre plats för turbo, avgas, grenrör, Men insuget får garanterat plats på detta sättet!

Är väl igentligen bara en fråga om VAD man helst av allt vill bygga om :lol:

Går man vidare till besiktning blir det lite klurigare... Som någon nämt ovan godkänns inte alltför starka motorer! Och det finns en risk att inte ens lätttryckaren(B230FK) godkänns.... Trots att den bara har 135hk så överstiger den tydligen gränsen för vridmomentet(MAX 196nm)

Nån som vet vad B230FK har i vrid???

Ett sätt å komma runt problemet är att regga som ombyggt fordon :twisted: Men då krävs lite mer än bara motorbyte.....
AcidSheep
Posts: 9
Joined: Sun Dec 27, 2009 11:03 pm

Re: B230FT eller B230FK hur mycket modiferingar?

Post by AcidSheep »

Jag har varit inne på samma spår som dig.
SFRO har en grymt bra bok som jag rekommenderar.

Vad jag har hört av folk som har B230FK är det bara och slänga i och regga om den. Ska själv testa det framåt hösten.
För mig blir det B230FK med M90 låda och 1031 bakaxel. Har en kompis som kör med orginal bakaxel och B230FK motor men det är nog bara en tidsfråga innan han rensar den på kugg.

Sen hittade jag en enklare guide på Turbo Preformace Club. Dock är det till 700/900 modellerna men är ju ändå samma prylar:
Av Fredrik Andersson (FiddeTheRocker)

T5 motor i 700/900

Den första fråga man får om detta brukar vara ”Hur svårt är det att stoppa i en 5:a i min 740?”

Det beror helt och hållet på hur händig man är och vad man har tillgång till för verktyg.
Om man är händig och uppfinningsrik samt har tillgång till komplett verkstad med svarv, fräs och tig är det ju inte så märkvärdigt. Det är värre för den som inte kan någonting och äger 2 skruvmejslar.

Nästa fråga brukar vara ”Vad kostar det att sätta i en 5:a i min 740?”

Detta är själklart kraftigt beroende av den tidigare frågan. Beror helt och hållet på vad man kan själv, samt vad man har för krav. Ska det bara vara ett bus bygge som inte ska bes? Eller ska det vara utställningsputts? Vill jag bygga allt själv eller vill jag köpa mycket färdigt?

Jag skulle gissa på att om man är hyfsat händig så går det nog på runt 15.000:- plus motor.
Det är svårt att säjs hur man ska göra i detalj, det finns lika många sätt att bygga som det finns bilar. Detta ska mest ses som en vägledning. Om du funderar på att bygga nått sånt här så fråga folk som har gjort det innan. Jag tänkte här berätta kortfattat hur jag har gjort.
Jag tänker inte gå djupare än så här just pga det finns så många olika sätt att göra det på.


Vad behöver man och hur gör man?

Motor B5234T är vad dom flesta brukar använda. Köp gärna så komplett som möjligt med all el, turbo, styrenhet, slangar fästen osv. Bättre att få med för mycket grejer än att behöva gå till skroten. Då sticker det snart iväg i pengar.

Växellåda. M90 från 960 passar rätt på med 850 turbons koppling. Det går att använda rödmotorlåda med hjälp av en adapterplatta. KL racing har för runt 2000:- Men ska man köpa en M90 från rödmotor för 2-3000 plus en adapterplatta för 2000 så kan man lika gärna leta upp en låda från 960. Passar rätt på och kräver inget bök med inpassning som det gör med en platta.
En det frågar om aut. låda från 960. Den vill ha lite signaler från motorstyrdonet till 6:an som inte finns på 850. Detta har jag inte grejat med själv med det är vad jag har hört av andra.

Oljetråg tas från 960 och kortas. Set till att även få med oljeröret till pumpen, det kostar runt 700:- att köpa på Volvo. Tråg från -95 och nyare är att föredra eftersom det redan finns en gänga för filtret. Tar man ett äldre tråg så får man svetsa i en gängad hylsa.

Oljekylare. Man kan ta från 960 som har en vattenkyld eller ta termostaten från 850 tråget och sätta dit ett luftkylt.

Motorfästen tar man från 960. Det vänstra fästet i blocket behöver kapas ur lite för vev.vent burken. Se till att köpa kompletta fästen, alltså övre plus nedre del plus kuddar. 6 delar tot.

Krängningshämmare har jag tagit från 760 med V6. Detta har jag gjort för att oljefiltret ska gå fritt. Det passar inte att ta från en bil med rak 6:a.

Kardan tas från 960 om man åker med 960 låda. Har man M90 från 940 så tar man 940 kardan. Jag har gjort så oavsett om jag har haft multilink eller inte och har inte haft några problem än.

Fördelar locket behöver byggas om. Antingen gör man det själv eller så köper man ett ombyggt. Annonseras på TPC lite då & då. Ev. kan jag hjälpa till med det om det behövs.
En del bygger inte om locket utan monterar det fram på insugskammen. En smaksak. Det finns även en liten styrenhet att köpa som gör att man kan köra med nyare separata spolar. 960 spolarna funkar inte.

Vattenröret från vattenpumpen behöver byggas om. Dom flesta bygger om det så att det gör en u-böj och kommer ut under hö motorfäste. Man behöver också dra ett tunnare rör bak till värmeelementet. Man behöver också en litet rörstump från 960 som också går till värmeelementet. Det sitter skruvat i bakkant på blocket med en liten nippel. Glöm inte att montera detta innan ni stoppar i motorn, det blir trång sen. Vattenslangarna till värmen tas från 960.

Turbo. Lagerdel & kompressordel behöver vridas så att det passar. Man får bygga nytt fäste till WG-klockan. Oljereturen behövs svetsas om. Tycksidan går att bocka om så att det passar. Vattenrör behövs byggas om och göras anslutningar på det stora vattenröret från pumpen.

Insug tas från nyare turbo 5:or. Behöver byggas om en del för att få dit ett 850 spjäll och göra uttag för tomgångsmotor mm. Det finns otroligt många varianter på att bygga om detta och det är väl en smaksak hur man gör.

Kabelhärvan behövs byggas om. Själva motorhärvan behöver inte byggas om så mycket. Det är mest kablaget från styrenheten mot bilen som behövs rensas. Har man lite koll så är det inga problem. Folk har en tendens att göra det krångligare än vad det egentligen är.
Det går att använda en kabelhärva från en aut. Det är lite mer jobb att rensa motorhärvan plus att man kan behöva polvända svänghjulsgivaren.
Jag brukar använda säkringsboxen på vä innerskärm från 960 95- för att stoppa styrenheten i.
Varvräknarsignalen från boxen motsvarar 4 cyl signal.

Vatten slangar och laddluftrör får man bygga själv så gott det går.



Besiktning


Motorn ska vara i standardutförande med kat och komplett avgasrening. Det är inga bekymmer med bilar upp till -88 års modell (kolla med bilprovningen innan, vissa 88:or kan vara lite knepiga enligt SBP, beror på när dom är uttagna).
Bilar -89 och nyare behöver man ta som ombyggt fordon via SFRO.

Ett tillägg från en forumsmedlem:
Besiktningsreglerna skall vara ändrade...
Så de går alltså att regga om en bil med t5a i om den är uttagen före 1993. Efter 93 så blir de svårare, då måste man regga som ombyggt.


Detta är så som jag brukar göra. Mycket av detta går givetvis att överföra på andra bilar också. Detta ska med ses som en vägledning och jag tar inget som hest ansvar om du klantar till det och förstör något eller din bil inte går att bes. Det är upp till dig att ha koll på vad du gör.
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 7&t=206003



Dock hade jag nog kört med att lätta bilen och köra med B230FK då denna motorn vägen mkt mindre än T5an.
Finns alla delar för att göra de. Ett enkelt tips är RP Glasfiber som har rubbet. Jag ska göra mina delar själv eftersom jag jobbat mkt i glasfiber.

Hoppas du fick svar på dina frågor...
Ragga-zonen
Posts: 49
Joined: Tue Oct 14, 2008 4:37 pm
Location: Hässleholm

Re: B230FT eller B230FK hur mycket modiferingar?

Post by Ragga-zonen »

xyz

Tack så mycket för alla svar! :D Nu har jag fått lite mer koll på det hela.. :D
Gud som haver b18 kär, se på mig som gasglad är, vart jag än i värden vänder, ska jag lämna svarta ränner!
Post Reply