Frågor ang automatlåda
-
- Posts: 96
- Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm
Frågor ang automatlåda
Tjenare!
Jag har en amazon 64:a med m40låda. Men är bekväm av mig. Så vad är era åsikter om automatlåda i amazon?
Fördelen med automat är ju helt klart att man har högerhanden fri så man hålla biran samtidigt man kör.
Men vad är alla nackdelar med automat i amazon? Drar den såmycke ser soppa med automat? kräver den mer underhåll? Vad krävs ekonomiskt å jobbmässigt om man skulle vilja konvertera till automat?
Eller bör jag hellre satsa på en privat chafför?
Jag har en amazon 64:a med m40låda. Men är bekväm av mig. Så vad är era åsikter om automatlåda i amazon?
Fördelen med automat är ju helt klart att man har högerhanden fri så man hålla biran samtidigt man kör.
Men vad är alla nackdelar med automat i amazon? Drar den såmycke ser soppa med automat? kräver den mer underhåll? Vad krävs ekonomiskt å jobbmässigt om man skulle vilja konvertera till automat?
Eller bör jag hellre satsa på en privat chafför?
Re: Frågor ang automatlåda
Med fördelen du nämnde så ska du nog satsa på en privatchaffis
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Re: Frågor ang automatlåda
Jag har automat och är helnöjd. Växlar kanon (beror ju så klart på hur sliten lådan är) och tillsammans med bromsservo tycker jag den är betydligt mer körvänlig än dom manuella jag haft innan. Det du behöver göra är bredda kardantunneln, byta kardan och växellådsbalk, montera växelspak vid ratten + en massa småpul som t.ex. byta gasreglage till ett med fäste för kickdownwire osv...
På en så gammal låda som BW35 försvinner c:a 30% av effekten i växellådan, så det blir ju ingen raket precis...
På en så gammal låda som BW35 försvinner c:a 30% av effekten i växellådan, så det blir ju ingen raket precis...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Re: Frågor ang automatlåda
Det är ingen större skillnad på en modern eller gammal automatlåda, förlusterna är ungefär samma, moderna automatlådor löser problemet med överväxel och lockup, BW35:an är ju inte direkt känd för att vara världens mest tillförlitliga automatlåda, men med lite tur och omvårdnad så brukar det gå bra.
Om du vill vara bekväm så kan man ju tänka sig att sätta i en annan utväxling i bakaxeln så får man ner varvtalet lite och bränsleförbrukningen minskar lite också.
Klart du ska ha automatlåda i bilen.
Om du vill vara bekväm så kan man ju tänka sig att sätta i en annan utväxling i bakaxeln så får man ner varvtalet lite och bränsleförbrukningen minskar lite också.
Klart du ska ha automatlåda i bilen.
-
- Posts: 96
- Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm
Re: Frågor ang automatlåda
xyz
Berätta mer om utväxlingen i bakaxeln, är det något man kan justera/modda om på befintlig bakaxel, eller är det bara att byta bakaxel, och vilka rekommenderas då?
Automatlåda blir förmycke jobb för att efterkonvertera från manuell, speciellt när jag inte ens har bromsservo, går jag in för att skaffa automat-amazon så blir det en som har det monterat från början, och då helst med ett modernare bromssystem också. Jag har en tidig 64:a, med vad allt det innebär. Sen lägger jag stor vikt på att bilen skall vara tillförlitlig, och vill inte att den skall sno förmycke effekt och fräta hårt på soppalädret.
Berätta mer om utväxlingen i bakaxeln, är det något man kan justera/modda om på befintlig bakaxel, eller är det bara att byta bakaxel, och vilka rekommenderas då?
Automatlåda blir förmycke jobb för att efterkonvertera från manuell, speciellt när jag inte ens har bromsservo, går jag in för att skaffa automat-amazon så blir det en som har det monterat från början, och då helst med ett modernare bromssystem också. Jag har en tidig 64:a, med vad allt det innebär. Sen lägger jag stor vikt på att bilen skall vara tillförlitlig, och vill inte att den skall sno förmycke effekt och fräta hårt på soppalädret.
Re: Frågor ang automatlåda
Vet inte hur svårt det är att hitta andra drev till en Amazon bakaxel, men om man kan hitta drev till den så går det givetvis att modifiera den men det är ju en del jobb.
Ett annat alternativ är kanske att hitta en modernare bakaxel och sätta dit, 140, 240, dessa finns det ju mycket delar till, men jag har ingen aning om hur mycket jobb det är att få dit en sån på en Amazon.
Nu kanske det är som så att Amazonerna med automatlåda redan har annan utväxling i bakaxeln än dom med manuell låda.
I vilket fall som helst så kommer den att dra en del mer soppa än en med manuell låda, det kommer du inte ifrån.
Ett annat alternativ är kanske att hitta en modernare bakaxel och sätta dit, 140, 240, dessa finns det ju mycket delar till, men jag har ingen aning om hur mycket jobb det är att få dit en sån på en Amazon.
Nu kanske det är som så att Amazonerna med automatlåda redan har annan utväxling i bakaxeln än dom med manuell låda.
I vilket fall som helst så kommer den att dra en del mer soppa än en med manuell låda, det kommer du inte ifrån.
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Re: Frågor ang automatlåda
Skulle vilja påstå att det är enorm skillnad på gamla och nya automatlådor. Alla gamla Volvo upp till 740 har varit trötta med automat men om man kör en modern V70 t.ex. så är en automatare lika pigg som en manuell i stort sett.Micke_932 wrote:Det är ingen större skillnad på en modern eller gammal automatlåda, förlusterna är ungefär samma
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Re: Frågor ang automatlåda
Till er som undrar över detta med att byta bakaxel till en modernare typ, annan utväxling och hur man enklast gör det etc. etc: http://www.bilforumet.no/120/179703-bytte-bakaksel.html
Re: Frågor ang automatlåda
Visst kan det upplevas som stor skillnad men nästan hela den skillnaden finns i överväxlar, lockup, effektivare momentomvandlare, elektronik som assisterar osv men växellådan i sig själv uppför sig exakt likadan idag som då.Skulle vilja påstå att det är enorm skillnad på gamla och nya automatlådor. Alla gamla Volvo upp till 740 har varit trötta med automat men om man kör en modern V70 t.ex. så är en automatare lika pigg som en manuell i stort sett.
Sen får man ju göra en jämförelse i helhet också, att en bil känns mera "trött" än en annan beror ju på väldigt mycket annat också, utväxling i bakaxeln, detta har skiftat väldigt beroende på vilket årtionde bilen är tillverkad vad som var inne då, motorns vridmoment/bilens vikt osv.
Som sagt var så har du överväxel och ibland lockup på moderna lådor (nu har i och för sig både AW71 och AW42 överväxel) och bara det gör stor skillnad men växellådan i sig funkar likadant och förlusterna är i stort sett lika stora på en ny eller gammal automatlåda (under föutsättning att lådan är frisk givetvis), dom förluster som finns i en automatlåda (lamellerna och momentomvandlaren) är likadana idag som för 50 år sedan, sen har givetvis utvecklingen gått framåt, momentomvandlarna är lite mera effektiva idag, elektronik hjälper till vid växlandet osv, men själva växellådan är i stort sett identisk idag som för 50 år sedan.
Största skillnaden är väl att gamla automatlådor kan både bogseras långa sträckor och startas med bogserlina det kan man inte med moderna lådor.
Re: Frågor ang automatlåda
hur bogserar man igång en automatare?
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Frågor ang automatlåda
Gamla automatlådor t ex GM:s Powerglide (gjutjärn) hade två oljepumpar, en på ingående axeln som vanligt, men även en pump på utgående axeln, vilket gör att det går att få tryck i lådan vid bogsering, fast motorn står stilla. Då kan driven läggas i och förhoppningsvis så snurrar motorn med och går igång.
Även om motorn inte går igång så kan man åtminstone bogsera bilen till verkstad utan att växellådan skär ihop.
Även om motorn inte går igång så kan man åtminstone bogsera bilen till verkstad utan att växellådan skär ihop.