Tack för måtten, blir att ut å mäta lite då.
Tillbaka till veven då. Hur är det med 8 bults vevarna. är det bara stakarna som passar från B21 eller hela veven.Har funderat på dette ett tag. När jag renoverade min andra borrade B20 kollade jag aldrig hur veven var märkt. Köpte iåf standard B20 lager till den nu när jag tänker efter.
Enda är då alltså att lämna in till motorfirman och stroka då.
Frågan är bara hur mycket? Är B21 e kolvar bästa allternativet?Eller behöver man sänka kompen såpass att man ska köra med B21 et kolvar?
Hur göra med förbränningsrummen i toppen?
Det drar med sig en del detta.
stroka vevaxel?
-
- Posts: 66
- Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
- Location: tidaholm
Re: stroka vevaxel?
shine can never replace attitude
-
- Posts: 132
- Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm
Re: stroka vevaxel?
Det finns ingen anledning att byta ut B20 veven, den från B21 är inte bättre. Ska du ta stakar från B21 så välj M-staken från nyare B21-B23. Den tidiga B21 staken är lika kass som den sena B20 staken. Ska du stroka genom att svetsa på material på veven så kostar det en bra slant. Sen får kolvarna svarvas av. Jag tycker ett bättre alternativ är att offsetslipa (excenterslipa) veven, man kan få 85 mm slag med 49 mm vevtapp. Sen använder man B230 vevstakar som görs om för 22 mm kolvbult. Dom är 7 mm längre än B20 staken, vilket är mycket bra. Och till det 92 mm smidda Mahle kolvar (VW). Billiga och bra, ca 3000 kr för 4 st. Blocket får man plana av ett par mm. Man får då 2260 cc.