Håller på att fixa motorn (B20) till min Amazon, när jag särade den så såg jag att den var borrad .030 och slipad vev men är lite fumdersam på lagren. Ramlagren står det .010 och vevlagren 0.25mm blir det samma som .010 ?.
Sen funderar jag på kam valet, F blir det för mycket på en motor med dubbla su, extraktorgrenrör, lätt fixad topp eller ska jag ta en D kam. Funderade på en KG17 men då blir det mer pengar.
kam och lager fråga
Re: kam och lager fråga
Ja, 25.4*0.010=0.254
-
- Posts: 90
- Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm
Re: kam och lager fråga
Om du inte vill behöva lära dig att slipa fögasarnålar och mäta avgasvärden skall du nog hålla dig till en D eller K-kam.
KG17 funkar bra med dubbla SU men kräver mer stök med "förgasarbestyckningen" för att komma till sin rätt.
F-kam har för lång duration för att funka bra med dubbla SU. Där krävs det fyra förgasarhalsar för att du skall få ett bra register på motorn.
Sen beror det ju på vad du skall använda motorn till
Folkraceåkare kör ofta med F, R och S-kammar med dubbla SU, men det är inte för att det är en bra lösning utan för att man inte vill ha för dyra förgasare på bilarna. I folkrace har man inte heller några större krav på register och tomgång, bara motorn går bra på högvarv och fullgas.
KG17 funkar bra med dubbla SU men kräver mer stök med "förgasarbestyckningen" för att komma till sin rätt.
F-kam har för lång duration för att funka bra med dubbla SU. Där krävs det fyra förgasarhalsar för att du skall få ett bra register på motorn.
Sen beror det ju på vad du skall använda motorn till
Folkraceåkare kör ofta med F, R och S-kammar med dubbla SU, men det är inte för att det är en bra lösning utan för att man inte vill ha för dyra förgasare på bilarna. I folkrace har man inte heller några större krav på register och tomgång, bara motorn går bra på högvarv och fullgas.
Re: kam och lager fråga
Om jag tolkar det rätt, det går att köra med F-kam med lite mixtrande med förgasarna, kanske får lite dålig tommgång men det gör inte så mycket i det här fallet. Tack för svaren.
-
- Posts: 90
- Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm
Re: kam och lager fråga
Skulle inte säga "lite dålig tomgång" snarare uttrycka det som att du får en motor som går skitdåligt under 3000 varv.
Det var inte utan orsak som det ingick Solex 45-or i Volvo R-sports 140 hästars trimsats (den snällare satsen med F-kammen).
Det var inte utan orsak som det ingick Solex 45-or i Volvo R-sports 140 hästars trimsats (den snällare satsen med F-kammen).
Re: kam och lager fråga
Här är en tråd om trimning med SU , verkar som det har med justering och val av rätt nålar för att få skaplig gång .http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=7436