Jag bor i USA, sa gamla KPZ 5.5 ar inte latt att hitta.
Det ar inga problem, det finns gott om faljbyggare har, sa jag kommer att ta 6 tums faljbanor, och monterar pa Volvo centrum.
Jag gillat 5.5ornas lagom breda look.
Fragan ar: Jamfores med en orginal 4 tums falj, ar all offset, "extra" bredd utat?
Nagon som vet?
OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna
Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna
skillnaden på 4 " fälg och 5,5" är 4 cm . kollade en gång med offset utåt och inåt från anliggningsytan så var det 3 cm utåt och 1 cm inåt det gjorde .
Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna
Jämför du 5,5" med 4,5" fälgen så är nog all breddning utåt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna
Jättebra, det är vad behövde veta. Min tanke var att ta en 4 tums fälg och montera 6 tums fäljbanan "neutralt", med ingen ändring på offset, för att inte belasta lagren.
Det ar ju viktigt att det ser "fett" ut, så att säga.
Tackar.
Det ar ju viktigt att det ser "fett" ut, så att säga.
Tackar.
Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna
Kolla frigången innåt på 4,5" fälgen innan du monterar 6" banan neutralt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna
Bra råd, skall göra det. Jag rapporterar tillbaka, det kan ju vara bra att veta.Lars Bd wrote:Kolla frigången innåt på 4,5" fälgen innan du monterar 6" banan neutralt.
-
- Posts: 40
- Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am
Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna
Länken verkar funka...
Så här fungerar det med fälgbanor: Den taskiga skissen skall illustrera 2 fälgbanor i genomskärning.
Den övre är en SAAB 9000 5 1/2", den undre en 7" Mercafälg från sent 80-tal, kommer inte ihåg vad modellen heter. Det roliga med dessa är att centrumet från Amazon passar direkt i dessa (samma diameter), följer väl någon standard...
Skissen visar fälgarna "rättvända", utåt till vänster.
Nu brukar man montera fälgbanorna vända, och då kan du själv se att det inte blir finns något att svetsa banorna i då "upphöjningen" inte är bredare på 6" fälgen om du ska montera banorna med orginal offset. All breddning hamnar utåt...
Det går väl att trixa med detta också, men det blir lika mycket jobb som att svetsa i ett par plåtremsor i befintliga fälgbanor.
Det tar ett antal timmar med vinkelslip och MIG för att få till det, men är inte särskilt komplicerat.
Åker själv med SAAB-varianten 5 1/2" och 195/65*15.
Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna
Tack Skrotnicke, bra visuell demonstration. Det ar ju det som är det trixiga, att få släta fälgbanor, utan att "reversa"
Man kan ju spackla upp dom som någon gjorde, men jag hoppas att jag kan hitta en 6 tums bana utan säkerhets kanten. Vet inte vad det heter på svenska...
Man kan ju spackla upp dom som någon gjorde, men jag hoppas att jag kan hitta en 6 tums bana utan säkerhets kanten. Vet inte vad det heter på svenska...
Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna
Säkerhetskant
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Tie him to the car and cremate him/Cremators