undrar om man kan ladda mer med ett k-jet sprut från en Porsche 911 i en b21et för orginal klarar ju bara typ 200 hk? tänkte slippa gnista sprutet
mvh fredrik
Kan man ladda mer med ett k-jet sprut från en Porsche 911?
-
- Posts: 2
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:15 pm
Re: Kan man ladda mer med ett k-jet sprut från en Porsche 911?
du kan nog använda vilket som helst om du har förmågan att anpassa det för just din motor. Att bara montera ditt nåt som kommer från nåt annat av mer sportig karaktär är ingen garanti för att bränslekurvorna blir rätt för just din motor. Du ska ha koll på systemtryck, styrtryck, mängdmätarens konicitet relativt till bränslefördelaren osv osv
Ognistat sprut.
Är det ett 911 turbosprut?, för i så fall räcker det till runt 350Hp rakt av. Normalt så verkar Bosch tillsammans med respektive motortillverkare satsa på att sätta dit sprut som har en liten överkapacitet. Hur stor denna överkapacitet är på exempelvis ett standard 911 sprut vet jag inte. Enklast är det att provflöda utgångarna och se hur mycket soppa dom flödar per minut, det brukar inte spela någon roll om du har spridarna monterade eller ej. Räknar man med att det går åt 50L/h till 150Hp så har man marginal. Om man inte har möjlighet att flödestesta bränsledonet kan man skruva bort en av spridarutgångarna och titta ner i donet. Ofta sitter det ett filter ivägen, detta får man ta bort. Det man skall kolla på är hur stor öppningsarean är på det munstycke som membranet vila emot inne i donet. Får man ner en borr på 1,8 mm i detta hål så är man hemma. då har du ett sprut med bra kapacitet.Är hålet mindre dvs. 0,7 till 1,0mm så är det ett "standard sprut" det handlar om och då ger det vanligtvis inte mer soppa än vad den motor det sitter på kräver för den effekt den ger. Generellt verkar det dock som att man kan stretcha standard spruten till runt 10% i mer effekt än vad motorn som dom sitter på ger, i vissa fall något mer.
Den här bilden visar en av spridarutgångarna på ett gamlat 911 turbosprut från 1980. som man ser så är hålet mot membranet stort, det här bränsledonet har bra kapacitet.
Luftkonorna som respektive sprut har är anpassat till den karaktär motorn har som det sitter på. Så ett V8 sprut till en Porsche eller Mercedes behöver således inte ha exakt samma utförande på konan. Trots detta så brukar det fungera bra om man använder alla bitar från sprutet rakt av på en annan motor. Det är först då man börjar gnista bitarna som problemen med anpassning av konan uppstår, då måste man veta exakt vad man sysslar med om det skall bli bra.
Den här bilden visar en av spridarutgångarna på ett gamlat 911 turbosprut från 1980. som man ser så är hålet mot membranet stort, det här bränsledonet har bra kapacitet.
Luftkonorna som respektive sprut har är anpassat till den karaktär motorn har som det sitter på. Så ett V8 sprut till en Porsche eller Mercedes behöver således inte ha exakt samma utförande på konan. Trots detta så brukar det fungera bra om man använder alla bitar från sprutet rakt av på en annan motor. Det är först då man börjar gnista bitarna som problemen med anpassning av konan uppstår, då måste man veta exakt vad man sysslar med om det skall bli bra.
-
- Posts: 2
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:15 pm
Re: Kan man ladda mer med ett k-jet sprut från en Porsche 911?
hej vet inte säkert men jag tror att det är från en turbo ska kolla med killen. hur gör man med luftburken passar den från b21et till porsche sprutet? kan jag använda spridarna från porschen?
mvh fredrik
mvh fredrik
Re: Kan man ladda mer med ett k-jet sprut från en Porsche 911?
Det finns säkert tusentals olika spridare att välja på. Här är en tabell med enbart BOSCH-spridare:
http://www.injectorcleaning.co.uk/flow.htm
Betänk då att det finns en handfull flera fabrikat till att välja på. Du bör nog ha lite mer uppgifter och teoretiska beräkningar på din motor.
När det gäller just Volvo, så är det olika ohmtal mellan sugmotor och turbo. Man talar om lågohmig omkring 2 - 3 Ohm för turbo och högohmig, omkring 15 - 17 ohm för sugmotor. Kanske Porshe har samma system?
http://www.injectorcleaning.co.uk/flow.htm
Betänk då att det finns en handfull flera fabrikat till att välja på. Du bör nog ha lite mer uppgifter och teoretiska beräkningar på din motor.
När det gäller just Volvo, så är det olika ohmtal mellan sugmotor och turbo. Man talar om lågohmig omkring 2 - 3 Ohm för turbo och högohmig, omkring 15 - 17 ohm för sugmotor. Kanske Porshe har samma system?
Re: Kan man ladda mer med ett k-jet sprut från en Porsche 911?
Hubba hubba, nu snackar vi mekaniska spridare inte elektroniska.... Dom spridare man använder är dom som satt på Porsche 928, dom är långa och smala med en M10x1 gänga utvändigt. Så här ser den ut
Du kan utgå ifrån att luftburken till B21 inte passar rakt över till Porsche sprutet. Det man gjorde förr om åren till grupp A var att gjuta upp både över och underdel i glasfiberarmerad plast. Steffansson sålde dessa bitar förr om åren, dom är numer att anse som rariteter och svåra att få tag i. Annons kanske....
Visst kan du använda original spridarna från det sprut du tänker montera.
Du kan utgå ifrån att luftburken till B21 inte passar rakt över till Porsche sprutet. Det man gjorde förr om åren till grupp A var att gjuta upp både över och underdel i glasfiberarmerad plast. Steffansson sålde dessa bitar förr om åren, dom är numer att anse som rariteter och svåra att få tag i. Annons kanske....
Visst kan du använda original spridarna från det sprut du tänker montera.