En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Ragge »

varför inte slå på vanlig 10-30 eller 10-40 ?? jag har aldrig hällt på något annat och det funkar kladerfritt ... samma olja på motor + låda och OD .... enkelt !
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Lars Bd »

QV wrote:Blir oljor gamla?
Klart att oljor blir gamla, de ligger ju i marken upp till 100 miljoner år innan de pumpas upp och tappas på 4 litersdunkar. Påstår man att de sedan blir förstörda efter 100miljoner + ett år känns det lite märkligt. Miljön där oljan finns innan den tas upp till ytan kan vara ca 120°C 1000Bar och 30% salt och detta under några 10 tals miljoner år dock utan syre. Personligen har jag ytterst svårt för att tro på något bästföredatum för olja i oöppnad förpackning förvarad i normal rumstemperatur.
Angående lsd olja så köpte jag en 10 litersdunk (mineral) hos en OKQ8 oljeförsäljare för 35kr/l +moms, Volvo skulle ha 270 kr/l för sin syntetolja.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Ragge wrote:varför inte slå på vanlig 10-30 eller 10-40 ?? jag har aldrig hällt på något annat och det funkar kladerfritt ... samma olja på motor + låda och OD .... enkelt !
Men det var ju det jag gjorde! nåt fel vart det...... för jag har aldrig sett så risig olja ur en växellåda förut, bakaxlar och saab 9000 låder brukar kunna ha mörk olja men inte en M41á

/Janne

1000 mil är en överdrift eftersom jag körde bilen utan OD de första två åren (810 mil av 1570) samt att jag har bytt olja i ODlådan en gång redan... Att man måste byta olja i en OD var femhundrade mil verkar inte troligt (eller roligt)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Lars Bd wrote:
QV wrote:Blir oljor gamla?
Klart att oljor blir gamla, de ligger ju i marken upp till 100 miljoner år innan de pumpas upp och tappas på 4 litersdunkar. Påstår man att de sedan blir förstörda efter 100miljoner + ett år känns det lite märkligt. Miljön där oljan finns innan den tas upp till ytan kan vara ca 120°C 1000Bar och 30% salt och detta under några 10 tals miljoner år dock utan syre. Personligen har jag ytterst svårt för att tro på något bästföredatum för olja i oöppnad förpackning förvarad i normal rumstemperatur.
Angående lsd olja så köpte jag en 10 litersdunk (mineral) hos en OKQ8 oljeförsäljare för 35kr/l +moms, Volvo skulle ha 270 kr/l för sin syntetolja.
Om man läser artikeln så framgår det att hållbarheten på oljor är bättre ju mindre tillsatser det är i dom...... Att en öppnad dunk i solljus är sämre än oöppnad i svalt utrymme står också. Men man köper ju inte en "ren olja" (API SA) utan en "ren olja + tillsatser" (API SM) och dessa tillsatser har ju inte legat därnere i underjorden tillsammans med råoljan.
Dit påstående kan man ju sedan diskutera eftersom oljan tillverkas av tid och tryck, den fans ju inte där från början..... så förändrad blir den men frågan åt vilket håll och med vilken fart.

Försöker undvika att köpa allt för stora förpackningar av saker som bara kommer att bli liggandes och ta plats. Efter detta byte har jag 1,5 liter kvar av bakaxelolja. Byter jag vart annat år så räcker den mängden i 4 år.... nu kommer nästa byte inte ske om 2 år utan troligtvis ett längre intervall. Men du kanske har löpande förbrukning på olja och då kommer saken i ett annat läge. Oljan på VOLVO har gått upp från 85 kr litern till 136 sedan jag köpte den sist.

Att sedan en modern och kalasfin olja (kanske) blir "dålig" efter 10 år behöver ju inte spela någon roll i en B18 som inte behöver denna "fina" kvalité.

/Janne

Som vanligt så lever vi i en demokrati, så folk får göra som de vill. BARA DE RÖSTAR I VALEN....... fria val är ju grundbulten i en demokrati!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Harry Dahl »

Tydligen råder stor förvirring ang lämlig olja i överväxeln, se bif länk

http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... boxLub.htm

Här finns även bra info om renovering av en OD

http://www.buckeyetriumphs.org/technica ... 1/JOD1.htm
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

förviringen är inte så stor, det är igentligen bara att läsa i manualen.
Desutom har han en OD typ J och jag har en OD typ D,Om det är skillnader har jag inte kollat med det skilljer ju några år mellan dessa produkter. Om sedan en olja i typJ fungerar i D vet jag inte.

Har inget emot att byta oljan vart 5 år, bara den fungerar i fem år = max 4000 mil (2000 är mera troligt)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

LEKSAKER

Image
Äntligen paket igen från DX http://www.dealextreme.com

Image
XENON lampor för H1

Image
Lite bulkiga men det duger som första variant.

Nu skall de in i mina Marchal insatser så får vi se hur det blir.

Och så lite seriöst renoverande

På SVISmarknaden fyndade jag dessa
Image
Nu saknas bara ämnen till LMlåset till tanklocket.

Få se om jag skall rigga för en belysningstest i natt :idea:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Köpte ju en solonoid för ett år sedan för en rimlig peng från UK. Denna har i år blivit monterad och fungerar utmärkt. Det gör förövrigt också OD med gräsklipparolja i :D Den har "rullat" 20 mil med OD aktiverad sedan bytet.

Image

Bara stolen kvar nu så man sitter "bekvämt" till sommarfestens nedresa.

/Janne

Hamnade på samma party i helgen som batmobilreplikans skapare.... Leif's batmobile frän!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Tredje inlägget i kväll, av mig i min tråd... lite skrivklåda kanske!

Har iallafall provat Xenonljuset i kväll. Säger inte att min test är vetenskaplig men resultatet duger åt mig i mitt beslutsunderlag :!:

Fotona är tagna med min EOS5D 500 ISO f3,5 och 1/80 sekund AWB (så färgtempen på bilderna är fel...)
Som matning till provet har jag använt ett 20 Kg tungt spänningsagregat (32 V 35 A) som är ruggit stabilt (både till vikt :lol: och kvalite) inställt på 13,8 Volt fri ampere ....

Först ut kommer referensen, mina beg BOSCH standard insatser med en H4 lampa
Image
Som ni ser så belyser jag min fuktfläck i taket. Denna insats sitter normalt på vänster sida på bilen.

Denna Marchal insats har fått bra kritik på nätet och skall ge riktigt bra ljus enligt alla.
Image
Vet inte om jag håller med om det, känns så där faktiskt

Med Xenonljus (H1 fattning, några minuters uppvärmningstid, inte samma insats)
Image
Bättre än H1 vart det men inte är det bra jämfört med H4 insatsen.
Det man kan se är att H1 vs Xenon har en mycket skarpare skiljelinje mellan ljust och mörkt, detta är ju bra eftersom det bländar mindre då.
Med Xenon blir linjen "suddig". Marchal insaten har också en sämre höjdspridning på högersidan vilket ger mindre ljus i väggrenen.

Just nu leder Bosch H4 klart över Marchal Xenon :!:

/Janne

som får investera i H4 Xenon lampa och se hur det blir.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by daniel_sandberg »

Ett tips till dig som funderar på H4 xenon. Du behöver ju inte köpa bi-xenon med magnet eftersom du bara brukar din sommartid och då räcker det kanske med xenon på halvljuset. Köpt då antingen singelxenon h4 alt h4 med xenon på halvljuset och sen halogen på helljuset. Dock måste du koppla om så att du alltid har ström till halvljuset och kanske inte tänder helljuset på halogen i samma insats. Räkna inte med en äkta helljusbild heller.

Själv har jag både prövat bixenon h4 med magnet som växlar mellan halv o hel samt den med xenon plus halogen. Har även prövat på en mängd med h1-lampor i extraljus. Det är riktigt härligt på vintern faktiskt =) En billig favorit är Hellakopiorna SIM faktiskt. Dock kanske inte så passande på en amazon.

Ska väl passa på att säga att xenon är nog lite överskattat. Det som är sämst är väl att reflektorerna är inte direkt anpassade för en såpass lång "glödlampa". Oftast får du en dålig ljusbild som du redan har märkt. Det som är skönast är ju att ljuset blir lite vitare och skarpare.

Vilken färgtemp har du valt? Själv körde jag med 4300K samt prövat på 5000K.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Mina lampor vart på 6000K eftersom det var den lägsta färgtemp de hade på DX. Men ja skulle gärna ha köpr 4300 eller 5000K om det funits.

Eftersom jag har några Marchal "tut" liggandes i bra skick så skall de på bilen vid tillfälle, De skall då bli bilens helljus så till halvljus kommer jag att använda bilens original strålkastare. Så mitt val på H4 xenon lampa är i första hand endast halvljus (ingen "bi" och ingen helljushalogen). Polisinsatserna är väll bara halvljus om jag är rätt informerad.

Har xenon på min nya vinterbil (V40) och det var en positiv upplevelse, man behöver mer ljus när ögat blir äldre. Dock är det ju inget vidare att blända mötande, de finns ju risk att de är lika beroende av bra ljus som jag är.....

Det här med skarp ljusbild kan mycket väl ha att göra med var i refektorn som ljuset genereras (gllödtrådens fysiska placering). Ta bara Biltemas H1 lampor som jag hade en stund i min Sxxb 9K. Fick "anmärkning" på taskig ljusbild på besiktningen. De rekomenderade att byta insatser. Vid nästa besiktning såg jag själv att ljusbilden var bättre, enda "renoveringen" man gjort var att sätta ditt GE H1 lampor... tyvärr finns inte GE kvar som lamptillverkare så nu måste man försöka hitta en ny bra tillverkare. Det är ett djäv... skit att inte bra tillverkare får vara kvar resten av min livstid. Det här med att hitta bra leverantörer tar förmycket tid av livet.

Tror för övrigt att jag har fått ihop en adapter mellan Marchal "50 tals fastsättning" (alltså 3 pins lampan) och H1 xenon, forstsättning följer..

/Janne

när man monterar xenon så skall man inte släcka halvljuset, detta eftersom det tar en stund för det att uppnå full effekt. Lättast att uppnå detta är via en trådbygel nere vid fotknappen. Man byglar helt enkelt 12 Volt in och halvljus ut. En av fördelarna med xenon är att ljusstyrkan på lampan är konstant även om spänningen in varierar. Provade min mellan 9 och 16 volt!

Om någon har ett bra tips på en 7" insats med kalas ljusbild så hör gärna av Er.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ståla
Posts: 38
Joined: Wed Feb 18, 2004 8:02 pm
Location: Norrköping

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Ståla »

Hade förut insatser av märket SaturnuS som hade ett kalasljus enl mig,tvingades dock pga rost byta. Fick tag i Bosch med park.ljus :shock: men tyckte det blev något sämre :( .
MVH
Ståla
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

SaturnuS har jag inte sett någon gång... Anars så lutar det år Ciebe. Nu är ju "grodätare" inte det första man tänker på när man vill ha kvalite :lol: men ljuslykter det kan dom göra...

I dag kollade jag ventilspelet etfer 1500 mil så nu är det gjort (ingen justering behövdes), fylde på lite olja i min nu läckande bakaxel och jagade flug rester på fronten. Har planer på att polera upp den innan sommarträffen. 1 1/2 vecka kvar.

/Janne

Skall jobba i Örebro i morgon så det blir nog Amazon dit.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Tog Amzingen till Örebro idag. OD slog ur halvägs dit... :evil: När jag la i OD efter någon 1/2 timme så fungerade det men med ett skavande ljud från OD enheten genom kardantuneln :evil: :evil: :evil:

Nu åker lådan ur, hoppas att man kan hitta någon låda till helgen så man slipper åka fyraväxlat till träffen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

I år är det felens år inte råttans eller hästen, hunden eller dom andra djuren som de tjatar om i Kina.

Var nere i Anderstorp och jobbade i måndags. Eftersom det inte fanns något salt på vägarna så var Amzingen ett bra val enligt mig. Nedresan gick bra och även jobbet i Andestorp. Nästa anhalt vart Göteborg. Där hittade man Cornelia på en bilträff i Nääs. Sista milen dit så dog dock laddningen :evil: den lilla röda :evil: sken som en stor fet strålkastare i fejan på mig..... vilket betyder " slå av A/C nu i sommarvärmen och dumpa lyset annars stannar jag". Svettig :oops: kommer man fram till Näss och börjar frotera sig med de övriga bilägarna. Senare på kvällen blir det färd till Cornelias garage för felsökning. Tillsammans med serviceteknikern så monterar vi ur generatorn men finner inget fel, plockar sedan bort laddningsregulatorn och ser att backströmsrelät har svetsat ihop kontakterna. Med ett diskret brytande med hjälp av en skruvmejsel så bänds det hela i sär igen och laddninge fungerar. :D Efter mycket prat och mat så ger jag mig i väg strax föra midnatt för att hita något hotell att bo på (boka i förväg gör bara fegisar). Eftersom hotell oden inte hade garageplats för bilen vart det Ibis i möndal. på väg dit la laddningen av. :evil: På morgonen på väg till jobbet la laddningen av igen :evil: :evil:
Efter lunch på väg hem fungerade laddningen till centrum av Göteborg och sedan la den av igen :evil: :evil: :evil: Nåväll batteriet är friskt så av med ljuset och A/C :? Vägen hem gick via Örebro. De första 30 milen utan laddning fungerade bra, vart dock lite feg i Örebro och stödladdade en kvart mot polarna bil. Fastnade i en kö förbil ett vägbygge :evil: :evil: :evil: :evil: men tog mig hem utan några större mankemang.

Hittade inga laddningsreläer direkt så jag åkte i kväll över till en kompis i Södertälje som har lånat ett av mig. Vi provade amtliga han hade och ingen laddning. Ett kontroll montage visade att just en av dessa regulatorer funkar så felet låg i generatorn! Väl hemma igen så finner jag två "kompletta" och en nedplockad generator. Den "snygga" kompletta har någon skruvat på så den gick bort. Den fula kompletta visade sig ha helt slut kol. Perfekt bara att byta kol och smacka dit. Sagt och sedan gjort och nu har man laddning igen :D

Dock har jag inget gjort på OD felet, så denna rundur på 115 mil samt helgens tur till sommarträffen sker 4 växlat.

Janne

30 mil utan laddning är nu mitt personliga rekord (tre motorstarter...)
I morgon oljebyte
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply