B18, vandrande tomgång.. [Klart]

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

B18, vandrande tomgång.. [Klart]

Post by spes »

Hej.

Är lycklig ägare till 3 amazoner samt en duett. Detta gäller nu duetten med en b18-motor i.
Problemet som jag inte tycks kunna lösa är ojämn och bluddrig tomgång som ville motorn säga: "kom och ge mig service, och det illa kvickt!!". Saken är bara den att jag gett den en massa service som jag nu räknar upp här nedan. Visserligen är jag en nybörjare så jag kan nog ha missat saker och ting.

Pga en hel del baktändning så har jag tidigareställt tändning med rätt positivt resultat. Nu stämmer inte markeringar på remskivan med handbokens gradtal längre men det är väl inte så konstigt då motorn nog är rätt insliten här och var. Nu baktänder den bara då och då vid motorbroms och inte som tidigare nästan hela tiden.

Jag har även ställt in ventilspel och även det med positivt resultat, nu drar den jämt vid belastning och rycker inte fram som förut. Behöver ej längre ha 2 cm choke för att motorn skall gå bra, finns inte heller längre någon död zon vid gaspådrag där det inte hände något.

Ganska tidigt när jag märkte oren gång vid tomgång, lyfte jag in en annan (ej renoverad) Zenith VN36. Bytte även över fördelare från en B20 som jag hade stående som hade gått utmärkt i den förra bilen. Bytte även luftfilter i samband med detta.

Försökte avgöra om det är glapp i fördelaren på något sätt, men när jag vrider och lyfter rotorn så får jag ungefär samma spel som på mina andra fungerande amazoners dito.

Har undersökt med startspray runt förgasarfot och slangar, dock ej märkt någon varvtalsökning just då.

Soppapumpen byttes också ut i tidigt skede och den verkar inte läcka tillbaks till tanken eftersom motorn startar snällt på första försöket även om bilen stått länge.

Har även ställt in brytarspets på 0,40.

Har ställt in tomgång med gasspjällskruven samt försökt justera volymskruven. Dock verkar inte motorn bry sig om när jag skruvar på volymen??Skall den inte dö om jag skruvar in den helt? Hur som helst det gör den inte utan puttrar på som vanligt.

Det som ej är gjort är att byta stift (sitter gamla volvo-pluggar i nu) men jag har torkat av dem (var ganska sotiga efter körning med feltändningen). Jag har inte heller bytt tändspole som verkar vara en originalspole.

Är det någon "därute" som har något eller några bra ytterligare tips?
Tacksam för all hjälp.


Spes :)
Last edited by spes on Sat Mar 26, 2011 3:01 pm, edited 1 time in total.
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: B18, vandrande tomgång..

Post by volvoamazon1967 »

Hej!

Jag har haft samma problem då jag upptäckte att spjällaxeln var utsliten och glapp, så där drog det tjyvluft.
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: B18, vandrande tomgång..

Post by jaka »

Hej!
Motorn drar tjuvluft någonstans!
Hade samma problem på min Amazon -64 för många år sedan. Insuget var sprucket! När motorn var kall gick den bra, men när den blivit varm gick den ojämnt på tomgång. Spickan var mycket svår att se.
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

Re: B18, vandrande tomgång..

Post by spes »

Hej.

Är det verkligen möjligt? Jag har provat allt och bytt allt men motorn går som en säck potatis (helt sjukt vad dåligt den går). Ser att tändpunkten flyttar sig hela tiden och hamnar aldrig på samma ställe efter gaspådrag. Såg ingen läcka runt förgasaren med startsprayen men får väl spruta på grenröret också då. Jag började nästa misstänka något med drivningen av fördelaren inne i motorn, men har jag tur så är det som du säger.
Skall prova till helgen.

Spes
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

Re: B18, vandrande tomgång..[Klart]

Post by spes »

Tack för tipsen.
Nu är det fixat äntligen. Jag har packat om en av förgasarna och bytt membran samt tätat gasspjällaxeln med silikon samt satt flera packningar vid förgasarfoten då den ej var helt plan. Nu dör motorn om jag skruvar in volymskruven, förut hände ingenting då eftersom den tog luft på ett eller flera andra ställen. Att bägge förgasarna var defekta gjorde att det tog så lång tid att fixa. Nu spinner motorn som en katt och går tystare.

Spes :D
Post Reply