Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
Hei
Noen som vet (ikke tror og mener) hvilket mekanisk tap man har gjennom drivlinjen på en P1800 (eller Amazon).
Eksempel:
Har målt 130 HK på bakhjulene på min P1800 (B20 med 2,26 l, KG 17 kam). Hvor mange DIN HK tilsvarer dette?
Noen som vet (ikke tror og mener) hvilket mekanisk tap man har gjennom drivlinjen på en P1800 (eller Amazon).
Eksempel:
Har målt 130 HK på bakhjulene på min P1800 (B20 med 2,26 l, KG 17 kam). Hvor mange DIN HK tilsvarer dette?
Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
En exakt siffra på detta lär du aldrig få tag i, sådant brukar fabrikanterna aldrig lämna ut till allmänheten....
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
Hittade i en gammal bok att en amazon med B18A (75 SAE hk) skulle ha mellan 54 - 59 hk på drivhjulen.
Borde man inte kunna räkna ut förlusten med dessa siffror?
// M
Borde man inte kunna räkna ut förlusten med dessa siffror?
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
Visst kan man det, men som frågan är ställd så vill frågeställaren ha en exakt siffra och uppgivna 5hkr i skillnad gör ju inte saken bättre. Från andra tillverkare har jag sett siffror på exempelvis växellådor (Hewland), men inte på en hel drivlina.
Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
räknat på detta så har man ca 22-28% förlust i drivlinan.Dieseltroll wrote:Hittade i en gammal bok att en amazon med B18A (75 SAE hk) skulle ha mellan 54 - 59 hk på drivhjulen.
Borde man inte kunna räkna ut förlusten med dessa siffror?
// M
förutsatt att effekten på bakhjulen är angiven i SAE hk med.
och med trådstartarens 130hk som utgångspunkt bör motorn lämna 158-166 hk på veven.
med reservation för fel givetvis.
Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
22-28% i förlust låter alldeles för högt i mina öron... Hewland har jag för mig angav runt 7% i förlust genom en av deras äldre växellådor och då innehåller den både växellåda och slutväxel.
Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
Vet inte om detta är nåt att räkna om i % men längst ner på denna amazonforumssida är det en som "räknat" i KW
http://amazonklubben.yuku.com/topic/744 ... ffekt.html
http://amazonklubben.yuku.com/topic/744 ... ffekt.html
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
tycker även jag det låter högt, men jag utgick bara från Dieseltrollets siffror..J.LUNDIN wrote:22-28% i förlust låter alldeles för högt i mina öron... Hewland har jag för mig angav runt 7% i förlust genom en av deras äldre växellådor och då innehåller den både växellåda och slutväxel.
har för mej att man brukar räkna med 15% förlust i drivlinan när man kör rullande landsväg o dylikt
Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
Ja, nå har jeg selv vært inne på nettet og søkt. Jeg finner verdier på ca 16% tap for bil med bakhjulstrekk og manuell gearkasse, og ca 18% tap for biler med automatkasse. Ved 16% tap vil min P1800 som yter 130 Hk på bakhjulene da ha en effekt på ca. 155 Hk DIN. Dette virker fornuftig slik jeg opplever bilen.
Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?
Mätade en gång min 123GT ( efter "mild tuning") på rullande landsvägen.
Resultat :
prestation på bakaxel : 89 hk
släpprestation : 33 hk ( det är förlust på vägen från svänghjulet till bakhjular)
om man addera denne två värde så får man motorens prestation : 122hk
D.v.s. verkansgrad 73 % eller förlust 27%
Tyvärr blev det inte mer.
Vid BMW M5 hörde jag : motor 500hk, på hjulet 400 hk >>> förlust 20%. OBS. det är en hel modern bil !
Resultat :
prestation på bakaxel : 89 hk
släpprestation : 33 hk ( det är förlust på vägen från svänghjulet till bakhjular)
om man addera denne två värde så får man motorens prestation : 122hk
D.v.s. verkansgrad 73 % eller förlust 27%
Tyvärr blev det inte mer.
Vid BMW M5 hörde jag : motor 500hk, på hjulet 400 hk >>> förlust 20%. OBS. det är en hel modern bil !