hjälp kolven till accpump sitter fast.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

hjälp kolven till accpump sitter fast.

Post by the grey one »

Jag håller på att renovera min zenith vn36 och har fått problem, det är så att kolven till accpumpen SITTER FAST.

Hur gör jag för att på den att släppa, har provat med rostlösning, provat och värma lite med värmepickan och som sista idè så ligger hela flottörhuset ligger nu i frysen över natten.

men finns det någon som har något annat tips så vore jag tacksam!!
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: hjälp kolven till accpump sitter fast.

Post by QV »

jag blästrade min och fick in ett sandkorn....

För att göra en histori kort. Slå ner eller dra ur direkt.....

Är du verkligt kär i förgasaren så värm den med pickan (eller i ugnen till 80 grader) och kyl kolven (direkt efter) med kylspray.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ASF421
Posts: 70
Joined: Mon Aug 03, 2009 8:35 am

Re: hjälp kolven till accpump sitter fast.

Post by ASF421 »

... du den har suttit fast länge va? :lol:

... har inte råkat ut för detta men det kanske kan gå att borra ett 4.2 mm hål och sen gänga M5... Ändrat av Hasse63 pga annonsinnehåll

btw, tvåan börjar närma sig besiktning... går som ett skållat, ritar gubbar på båda ettan o tvåan... hoppas på mycket snö, hoppas på mycket snö, hopp....

/ Lunkan
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: hjälp kolven till accpump sitter fast.

Post by the grey one »

fyller på min egen tråd....

idag när jag kom hem så plockade jag ur fuggen ur frysen och värmde på den med värmepickan en bra stund sen lite 2-26 och vänta en stund till slut fick jag upp kolven men den var lite ärgad så jag satte fast kolven i borrmaskinen och så tog jag autosol på en trasa och polerade av det ärgade till den blev nästan högblank och som avslutning så kletade jag in kolven med mer autosol och körde den upp och ner i loppet. Nu fungerar accpumpen perfekt.

det är ganska otroligt att motorn gick- accpump ur funktion och glapp spjällaxel :shock:

Ett tips: spring inte och köp dyr avfettning diesel funkar precis lika bra :)

Lunkan: den är ju gubbkörd...
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
ASF421
Posts: 70
Joined: Mon Aug 03, 2009 8:35 am

Re: hjälp kolven till accpump sitter fast.

Post by ASF421 »

Ändrad av Lars Bd pga att PM ska användas för "riktade erbjudanden" samt att modereringsfrågor gällande speciella händelser först skall avhandlas med aktuell moderator. Allmäna frågeställningar gällande forumets regler tas under avdelningen "Om Forumet".
Janne kul att du fick loss den!

Lunkan
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: hjälp kolven till accpump sitter fast.

Post by the grey one »

bra :!: :!:

ASF421 wrote:Ja du Sjöqvistarn!

Det jag försökte säga i mitt inlägg var att du kunde få saker av mig så att du kunde få ihop din bil men det tyckte Hasse63 var en annons...

Jag vet att jag kapar din tråd men varför skulle det ses som annons, trodde forumet var till för oss gräsrötter som gillar Amazoner i vått o torrt... ja visst det ligger på Bilias forum om det var därför som en gåva från mig till dig skulle anses vara konkurerande... prova o köp kolven på Bilia vetja...

Nä du Hasse63 som den moderator du är så får nog nivån ändras och inte mina riktade inlägg, jag bedriver definitivt ingen affärsverksamhet över detta forum. Jag antar att du läser detta Hasse och vill du fråga om min inställning eller bara tycka nåt så finns jag på 070-4273295 dygnet runt, skulle jag inte svara så har jag förmodligen fastnat i nån av mina två Amazoner...

Janne kul att du fick loss den!

Lunkan
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
ASF421
Posts: 70
Joined: Mon Aug 03, 2009 8:35 am

Re: hjälp kolven till accpump sitter fast.

Post by ASF421 »

Janne, nu känns det som jag inte är ett dugg sugen på att äga varken en eller två Amazoner... än mindre att umgås med likasinnade och framför allt inte vara någonsin mer delaktig i det som händer med träffar, gemensamma karavaner med trevliga utflyktsmål...

Lunkan
Post Reply