Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by granfot »

Så, nu i helgen fick jag hjälp av mekanikern att sätta på B-20 toppen och R-kammen som jag hade på amazonen. Men nu går den fruktansvärt dåligt, man får varva som fan innan motorn orkar iväg. Sitter ett par dubbla su (HS6) på den, och jag har tänkt sätta dit ett extractorgrenrör som jag har, men jag hade inte delarna som behövdes hemma igår.

Behöver man öka bränslemängden på förgasarna när man sätter dit kammen och toppen? För när jag gasar till nu så kommer det en dusch ur trattarna på förgasarna och den dör hellre än varvar upp. Däremot om man varvar upp den sakta så går det bra.
Uppskattar alla förslag och hjälp nu, för jag vet inte vad som är fel. Saknas någon info så fråga gärna.

Tack på förhand!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by Hasse63 »

Har du/ni synkroniserat förgasarna? om inte så gör det och samtidigt så får du/ni sänka munstycket så motorn får mer bränsle.

Är blocket orenoverat?

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by granfot »

Synkade gasarna utifrån tidigare grundinställning, men jag får nog göra om det för att få rätt bränslemängd.

Blocket är orenoverat men verkade vara helt ok enligt meken. :) Lite vändkanter för kolvarna, men inget som verkade vara dödligt. (Men jag kommer antagligen ge mig på blocket till sommaren) Finns det någon riktlinje om hur mycker man ska skruva ner bränsleskruven när det sitter en trimkam i?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by Hasse63 »

Ok.

Har du jämn komp nu, + - 1 kg ?

Var munstycket hamnar beror på nålval och vad motorn vill ha för att gå bra enligt föraren.
På en originalbil så skruvar man ner munstycket 2-2½ varv från bryggan. Så prova därifrån.

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by granfot »

Jag har inte lyckats ta mig in till stan för att låna en kompmätare, men jag får utgå från att det är ok då det är samma block som jag kört med hela tiden. Nya packningar till toppen och toppen såg riktigt bra ut.

Nålvalet är de originalnålar som följde med gasarna, och med en A-kam så gick den riktigt bra. Ska prova öka bränslemängden och se om det blir bättre, får vrida ner munstyckena ett kvarts varv åt gången och se om den går bättre. Har varken tid eller möjlighet att riva ner förgasarna riktigt nu eftersom jag behöver bilen att åka i, och frugan var inte så lycklig när jag spenderade hela dagen i garaget igår. :P
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by mekomaskin »

Sätt på weber 40 eller 45or så går den bra igen.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by granfot »

Hade jag haft Weber så hade jag nog åkt med dom... :P

Nu hjälpte det en hel del att ställa tändningen, vi gjorde det igår, men jag tänkte inte på att meken ställde om den igen precis innan jag parkerade. Ska öka soppablandningen lite imorgon, men för nu går det riktigt ok ändå. :) (Mycket bättre än med a-kammen som satt i innan.)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by Hasse63 »

Kul att du fått till gången, hoppas du får till det sista också. Vill gärna se/höra ett klipp på motorn. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by jonny »

En länk till en som säkert hade liknande problem som du har . http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 36&start=0
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by granfot »

:( Nu blir den stående igen...

Meken drog av en av justerskruvarna till ventilerna, men efter att han ställt ventilen så vi trodde att det skulle hålla tills han kunde skicka en ny skruv. Men (jag antar att) den gav med sig idag. Motorn låter fruktansvärt, tickar/klickar. Har inte haft möjlighet att lossa kåpan och titta än, men jag är nästan säker på att det är den som gett sig. Och eftersom meken jobbar borta hela veckorna så kan han inte skicka en ny skruv och mutter förrän till helgen, så jag får åka Opel en vecka om jag inte hittar en vipparmsbrygga hos någon annan. (Eller en skruv och mutter, men jag tvivlar på det...)

Nåja, säg den glädje som varar... :P
Jag kommer att filma lite sen när motorn är ok igen, även om jag inte kan garantera kvaliteten... :oops:
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by Lindqvist Racing »

granfot wrote::( Nu blir den stående igen...

Meken drog av en av justerskruvarna till ventilerna, men efter att han ställt ventilen så vi trodde att det skulle hålla tills han kunde skicka en ny skruv. Men (jag antar att) den gav med sig idag. Motorn låter fruktansvärt, tickar/klickar. Har inte haft möjlighet att lossa kåpan och titta än, men jag är nästan säker på att det är den som gett sig. Och eftersom meken jobbar borta hela veckorna så kan han inte skicka en ny skruv och mutter förrän till helgen, så jag får åka Opel en vecka om jag inte hittar en vipparmsbrygga hos någon annan. (Eller en skruv och mutter, men jag tvivlar på det...)

Nåja, säg den glädje som varar... :P
Jag kommer att filma lite sen när motorn är ok igen, även om jag inte kan garantera kvaliteten... :oops:
Du har PM.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by granfot »

:) Det finns Amazon-samariter överallt! :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by granfot »

Nu funkar ventilspelet som det ska igen, nu gäller det bara att jag klurar ut hur man stället tändningen ordentligt. Är det någon här som kör med R-Kam? Ungefär hur långt är det mellan vacuumklockan och blocket på era bilar isf?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by Hasse63 »

Härligt att det löste sig så smidigt med "skruven"

Det funkar inte så... du kan ha klockan på samma ställe som en a-motor. Du kan tex ha 0,42 mellan brytarspetsarna och en annan 0,38 så är det olika. det skiljer mellan fördelare också.

Jag utgår ifrån att du har bra hörsel och hör skikningar. Då kan du ställa upp tändningen precis så det INTE spikar och vrida tillbara en aning. då har du hjälpligt fått till det, exakt gradtal vet jag inte.

Kolla så fördelaren inte glappar radielt för då får du aldrig till det, axielt mindre betydelse.

:wink:

EDIT: Här finns det lite tips & råd från en klurig erfaren farbro som har varit med ett tag... kolla o läs LÄNK
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Bonntrimmad B18 går uselt på låga varv, hjälp!

Post by granfot »

Hej, ja skruven löste sig på allra smidigaste sätt!

Jag misstänkte att det inte gick att mäta sig fram till avståndet, men hoppades att det fanns ett "generellt" avstånd som man kan utgå ifrån eftersom jag fick vrida fördelaren rätt bra jämfört med hur den var innan för att den inte ska tvärdö på tomgång. Nu kommer det dimma eller rök ur trattarna när jag varvar upp den, och det känns inte helt rimligt heller, men samtidigt ska man väl inte behöva vrida fördelaren en kvarts varv för att det ska vara ok? Och jag har försökt komma ifrån dimman men utan att lyckas. Ska försöka sätta mig ner i helgen och läsa lite verkstadshandböcker i ämnet.

Nåja, den är hur det än är hyffsat körbar nu, även om den beter sig lite underligt. :)
Post Reply