Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Hej Uffe!
Det är roligt att du har fått tag på en röd/vit Amazon, jag tycker att dom är snyggast av alla Amazon.
Du ville ha reda på skillnader på dom tidiga och sena -57:or, jag har ett kromat luftintagsgaller mellan huven och framrutan som är försänkt på insidan mot gallret.
Vad jag har hört så var det dom mycket tidiga Amazon -57:or som hade detta.
Jag kan tyvärr inte lägga ut bilder här på forumet (man är ingen dataexpert) så du får se skillnaden på dom sena och tidiga gallren.
Är det någon annan här på forumet som känner till och vet något om detta gallret?
Hoppas du orkar att genomföra en renovering av Amazonen.
Det skulle vara roligt att se bilder på din Amazon.
Det är roligt att du har fått tag på en röd/vit Amazon, jag tycker att dom är snyggast av alla Amazon.
Du ville ha reda på skillnader på dom tidiga och sena -57:or, jag har ett kromat luftintagsgaller mellan huven och framrutan som är försänkt på insidan mot gallret.
Vad jag har hört så var det dom mycket tidiga Amazon -57:or som hade detta.
Jag kan tyvärr inte lägga ut bilder här på forumet (man är ingen dataexpert) så du får se skillnaden på dom sena och tidiga gallren.
Är det någon annan här på forumet som känner till och vet något om detta gallret?
Hoppas du orkar att genomföra en renovering av Amazonen.
Det skulle vara roligt att se bilder på din Amazon.
Last edited by Eiler on Mon Dec 13, 2010 7:16 pm, edited 2 times in total.
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Uffe,du skall ha höga tankar,tro på dig själv.Jag tycker att du skall köra på,så vi får se mycket av denna bil här på forumet.
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Tack för "peppen". Det behöver jag verkligen!!
Ok, utan bilder stannar Sverige... och trådar blir skittråkiga. Börjar med helhetsbilder, rost och elände. Fortsätter sedan med tidiga detaljer för att avslutas med upputsade detaljer, NOS och annat kul.
Helhetsbild med "ny" baklucka. Jag tror ändå att jag reparerar den gamla originalluckan.
Rost! Tyvärr har detta även skadat de gamla original innermattorna ganska ordentligt. Svårt, svårt att få tag i bra sådana
Läckage under rutan har skapat detta. Man får väl lära sig att tenna??
Bakre golven är lite bättre än fram
Och mycket mer rost som finns lite varstans...
Men visst, det finns hopp även gällande plåten. Rött och fint under
Motorhuvens gångjärn. Sitter en sådanhär på varje sida och med fjäder liknande de som finns på bakluckorna på senare Amazoner. Inte som min förra 57:a
Inte heller Bakluckans gångjärn är likt. Visste jag inte!
Bra dörrsida (skitig) med de gamla låsknopparna som jag aldrig sett. Dörrarnas nederkanter och undersidor är INTE så fina
Blinkersspak av gammal modell
And now some Porno
Här kan ni nördar (hahaha.. hur många kan det vara som bryr sig om detta av våra 6 miljarder på Jorden? se skillnaden mellan gammal och "ny" Klocka. Man ställer tiden framifrån på den gamla som satt monterad i bilen.
Lite annat nosigt...
NOS innerbelysning, emblem och så en visualiserigsbild på vart jag skall hän.
Dessa gamla fronter och luftintag verkar outslitliga. Bara tvättade än så länge. Dela ner och putsa så blir det perfekta.
Instrumentbräda i det närmaste NOS skick. Otroligt bra kvalitet i dessa gamla brädor. Vad gjorde Volvo med det materialet på 60-talet då alla sprack??
Inredningen, bara dammsugen, i mycket gott skick. Här ligger även fram och bakruta samt en liten skymt av de bakre kromet.
Högst på önskelistan är att VP nytillverkar innermattorna... samt en Polack som kan svetsa och hantera plåt
Men, jag har idag fått låna en MIG-svets med liten fin 5 liters gasflaska av bästa sort. Flusstråd är bara skit, har jag lärt mig på annat forum.
Sådärja, det tog nog 2,5 timmar för att göra detta inlägget. Jag lovade mig själv och familjen att INTE hålla på här... men vafan jag kunde inte låta bli. Jag behöver er sedan när jag börjar svetslaga. OM jag nu gör det??
//Uffe
Ok, utan bilder stannar Sverige... och trådar blir skittråkiga. Börjar med helhetsbilder, rost och elände. Fortsätter sedan med tidiga detaljer för att avslutas med upputsade detaljer, NOS och annat kul.
Helhetsbild med "ny" baklucka. Jag tror ändå att jag reparerar den gamla originalluckan.
Rost! Tyvärr har detta även skadat de gamla original innermattorna ganska ordentligt. Svårt, svårt att få tag i bra sådana
Läckage under rutan har skapat detta. Man får väl lära sig att tenna??
Bakre golven är lite bättre än fram
Och mycket mer rost som finns lite varstans...
Men visst, det finns hopp även gällande plåten. Rött och fint under
Motorhuvens gångjärn. Sitter en sådanhär på varje sida och med fjäder liknande de som finns på bakluckorna på senare Amazoner. Inte som min förra 57:a
Inte heller Bakluckans gångjärn är likt. Visste jag inte!
Bra dörrsida (skitig) med de gamla låsknopparna som jag aldrig sett. Dörrarnas nederkanter och undersidor är INTE så fina
Blinkersspak av gammal modell
And now some Porno
Här kan ni nördar (hahaha.. hur många kan det vara som bryr sig om detta av våra 6 miljarder på Jorden? se skillnaden mellan gammal och "ny" Klocka. Man ställer tiden framifrån på den gamla som satt monterad i bilen.
Lite annat nosigt...
NOS innerbelysning, emblem och så en visualiserigsbild på vart jag skall hän.
Dessa gamla fronter och luftintag verkar outslitliga. Bara tvättade än så länge. Dela ner och putsa så blir det perfekta.
Instrumentbräda i det närmaste NOS skick. Otroligt bra kvalitet i dessa gamla brädor. Vad gjorde Volvo med det materialet på 60-talet då alla sprack??
Inredningen, bara dammsugen, i mycket gott skick. Här ligger även fram och bakruta samt en liten skymt av de bakre kromet.
Högst på önskelistan är att VP nytillverkar innermattorna... samt en Polack som kan svetsa och hantera plåt
Men, jag har idag fått låna en MIG-svets med liten fin 5 liters gasflaska av bästa sort. Flusstråd är bara skit, har jag lärt mig på annat forum.
Sådärja, det tog nog 2,5 timmar för att göra detta inlägget. Jag lovade mig själv och familjen att INTE hålla på här... men vafan jag kunde inte låta bli. Jag behöver er sedan när jag börjar svetslaga. OM jag nu gör det??
//Uffe
Last edited by Uffe on Fri Aug 12, 2011 4:04 pm, edited 1 time in total.
Amazon 1957
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
haha skön kommentar me polacken ser ut som endel rostjobb, men e ju så jäkla skönt me folk som fixar iordning bilar som har "lite" rost med, så de inte hamnar på skroten e ju värt jobbet när den e klar o man kan ut o köra
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Uffe ta inte loss huvfjädrarna, det är ett helvetes jobb att få dit dom tillbaka.Bakluckan är fjädrna lättare att få på plats.
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
ojojoj, Uffe !!! Fattar att du tvekar , iaf om man jämför med din tidigare blåa som "bara" var stor puts på . Det är ju du själv som har ställt de högsta och svåraste kraven på dig , och jag som har 2 kraftiga diskbråck i bagaget med inkulderade operationer som inte blev bra vet hur det är med krånglande kropp ... detta hindrar mig ju inte att hejvilt släpa hem objekt efter objekt och ställa på rad . Vissa tycker att jag är rubbad i huvet och tror jag skall bli 200 år gammal, men vem säger att alla måste bli klara ??? Det är kul att gå omkring bland vraken och drömma o filosofera också, och man betar av allt eftersom , nu är ju inte det så kul med all rost men det finns ju en hel del nytillverkat och sedan kan man kapa ur andra vrak som kan ha nån oskadad bit som man behöver ... så med tid och stunder kommer den att bli frächare och helare i plåten och det ljusnar mer och mer , så därför håller jag tummarna för att du åtminstone börjar och känner efter i hjärtat om att du skall fullfölja denna renovering . Belöningen du får en dag kan du redan nu titta efter på olleholms sida , den sporren får dig att göra underverk , bara frun/sambon förstår detta med och kan ha överseende ...
jag har idag fått färska foton på mitt nästa , eller eventuellt nästa objekt och fick nästan hjärtstillestånd ... lär få en sömnlös natt med grubblerier hur 17 man skall få ägaren att inse att bilen snart är utom räddning och att han bör ta mitt bud så bilen kommer IN UNDER TAK iaf ..
Ragge
jag har idag fått färska foton på mitt nästa , eller eventuellt nästa objekt och fick nästan hjärtstillestånd ... lär få en sömnlös natt med grubblerier hur 17 man skall få ägaren att inse att bilen snart är utom räddning och att han bör ta mitt bud så bilen kommer IN UNDER TAK iaf ..
Ragge
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
härlig bil. dock lite å göra. men med inr i det skicket & med alla grejer med. så fixar du det där Uffe. å svetsa lär du dig på ett kick. var noga med svetsglasögon bara. you will fix this. längtar efter å följa tråden.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
amazon limousine 60 (brick bay)
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Tackar för tipsen med luckan Olleholm och ännu en gång... för peptalken av er andra. Jag skall köra på!! Men, jag behöver verkligen era expertkunskaper på detta forum senare i projektet gällande rostlagningen. Framförallt i vilken turordning jag skall byta ut bitarna när 4 ytor möts och INGEN plåt finns
Min skitsjukdom har gett mig en kotförskjutning på L4 på 13 mm, 6 diskbråck, 5 kompressionsfrakturer. Sen har man inget korsband och inget ledband i knät, opererad patellasena, 2 minisker, axel 2ggr, handled, hälsenor mm mm och så då dessa 30-40 inflammationer i muskelfästen, stelhet och trötthet pga sjukdomen. Man har väl inte varit direkt snäll emot kroppen och det får man tillbaks nu. Men, vafan, man skall väl inte dö med en frisk kropp Jag tror att denna typen av aktivitet tar fokus från jobb, sjukdom och andra åtagande gällande familj och hus. Rena hälsan tror jag! Du tänker väl likadant Ragge och jag tycker du skall fortsätta dra hem projekt och givetvis skita i omgivningens brydderi Jag kan bli lite stressad av att jag "måste" bli klar snabbt... samtidigt som jag ju vill ha att göra lite lagom. För mig är ju resan till målet mer intressant än att köra omkring i en färdig bil. Så, planen är att INTE stressa fram ett resultat utan den får stå där ute och vänta på mig tills energin och inspirationen kommer... Sa han och kastade sig ut i garaget Det är ju så jäkla kul!! Jag började skruva ner luftintaget igår kväll och hela skiten var fullständigt fullpackad med skit, löv och tallbarr. Lätt 1 kilo skit!! Jag har ännu en önskan nu och det är att jag hittar en Trico spolarburk i glas som drivs av trycket i insuget. Någon har tyvärr bytat ut denna fina klenod och ersatt med trist plastburk och spolarmotor. Tänk att hitta en sådan i NOS skick
//Uffe
Min skitsjukdom har gett mig en kotförskjutning på L4 på 13 mm, 6 diskbråck, 5 kompressionsfrakturer. Sen har man inget korsband och inget ledband i knät, opererad patellasena, 2 minisker, axel 2ggr, handled, hälsenor mm mm och så då dessa 30-40 inflammationer i muskelfästen, stelhet och trötthet pga sjukdomen. Man har väl inte varit direkt snäll emot kroppen och det får man tillbaks nu. Men, vafan, man skall väl inte dö med en frisk kropp Jag tror att denna typen av aktivitet tar fokus från jobb, sjukdom och andra åtagande gällande familj och hus. Rena hälsan tror jag! Du tänker väl likadant Ragge och jag tycker du skall fortsätta dra hem projekt och givetvis skita i omgivningens brydderi Jag kan bli lite stressad av att jag "måste" bli klar snabbt... samtidigt som jag ju vill ha att göra lite lagom. För mig är ju resan till målet mer intressant än att köra omkring i en färdig bil. Så, planen är att INTE stressa fram ett resultat utan den får stå där ute och vänta på mig tills energin och inspirationen kommer... Sa han och kastade sig ut i garaget Det är ju så jäkla kul!! Jag började skruva ner luftintaget igår kväll och hela skiten var fullständigt fullpackad med skit, löv och tallbarr. Lätt 1 kilo skit!! Jag har ännu en önskan nu och det är att jag hittar en Trico spolarburk i glas som drivs av trycket i insuget. Någon har tyvärr bytat ut denna fina klenod och ersatt med trist plastburk och spolarmotor. Tänk att hitta en sådan i NOS skick
//Uffe
Amazon 1957
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Uffe,jag lämnade en mattsats vid Christian Stenström i Hjo,skulle fått två mattsatser,men dum som man var tog jag bara den ena,och lämnade den andra kvar,tänkte jag köper nya golvmattor på VP,men fick höra sen att det inte fanns att köpa nya,kanske finns dom kvar.Gummitätningen på bakluckan har jag satt på karossen,och du har den på bakluckan vet inte vad som är rätt eller fel, men den orginal som jag köpte passar inte på karossen där är det konstiga kanter inte som en vanlig amazon,så jag satte b stolpens gummipackning och den passade,men kanske den skall sitta på bakluckan vet inte.
-
- Posts: 228
- Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
är lite och svetsa,men de är så man lär sig jag har haft objekt som var nästan i samma skick,1999 köpte jag en 142a i osett
skick,kanonfin i karossen men totalt slut i golv,balkar,framvagn osv,de var fusklagningar som poppnitat golv och uppspacklade baljor
intryckta kallingar,halm osv i balkarna och så spackel utanpå
tyvärr fota jag inte katastroflagningarna,men bilen blev upplagad och ombesad ua,blev såld till en kille som skulle flytta till finland
så jag tror bilen hängde med dit,för den finns inte i registret i dag
jag svetsar en del fortfarande,kommer lite objekt på vintrarna klart du ska rädda en tidig 57a gilla dina andra objekt skarpt
fantastiskt att se hur bra du lyckades med dom
skick,kanonfin i karossen men totalt slut i golv,balkar,framvagn osv,de var fusklagningar som poppnitat golv och uppspacklade baljor
intryckta kallingar,halm osv i balkarna och så spackel utanpå
tyvärr fota jag inte katastroflagningarna,men bilen blev upplagad och ombesad ua,blev såld till en kille som skulle flytta till finland
så jag tror bilen hängde med dit,för den finns inte i registret i dag
jag svetsar en del fortfarande,kommer lite objekt på vintrarna klart du ska rädda en tidig 57a gilla dina andra objekt skarpt
fantastiskt att se hur bra du lyckades med dom
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Hahaha "Intryckta kallingar" har jag inte sätt... ännu Däremot har jag såklart lite att göra. Men, jag har inte bråttom och jag har bestämt mig för att verkligen dela upp alla problem i bitar och inte greppa allt på en gång. Ta en sak i taget och göra det lugnt och fint. Satt och tittade lite på repplåtar idag. Skall man köpa allt nytt från ex VP blir det lätt över 10.000:-. Får försöka hitta lite här och var på Blocket mm
Kul att du gillade de andra bilarna Har alltid vetat att jag haft "enkla resor" med dessa bilarna... men nu jäklar skall det svetsas...
//Uffe
Kul att du gillade de andra bilarna Har alltid vetat att jag haft "enkla resor" med dessa bilarna... men nu jäklar skall det svetsas...
//Uffe
Amazon 1957
-
- Posts: 228
- Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
rätt inställning uffe jag hittar lite plåt på tradera,marknader övriga kontakter när jag behöver,blir inte så mycket från vp då
jag har lite plåt hemma men de är till 140,
jonas/
jag har lite plåt hemma men de är till 140,
jonas/
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Gratis till ditt objekt Uffe! Du är fördj-vlig på att nosa fram orörda en-ägarbilar!
Förstår att du tvekar inför uppgiften efter den rosten, har aldrig sett en Amazon med sånt golv, har den stått nersjunken i en åker eller vart fylld med vatten? Jag fattar inte hur en bil kan rosta så där mycket annars....
Skall någon fixa den där bilen så är det du!! Dock skulle jag försöka få tag i någon kunig bilplåtslagare som hjälper dig med svetsning och tyngre plåtjobb, tror det lönar sig ganska fort för dig, både mätt i tid och hälsa! Pengarna vet du ju att troligtvis kommer att få igen med tanke på dina visitkort i form av tidigare renoveringar!
Go for it, Uffe!
Förstår att du tvekar inför uppgiften efter den rosten, har aldrig sett en Amazon med sånt golv, har den stått nersjunken i en åker eller vart fylld med vatten? Jag fattar inte hur en bil kan rosta så där mycket annars....
Skall någon fixa den där bilen så är det du!! Dock skulle jag försöka få tag i någon kunig bilplåtslagare som hjälper dig med svetsning och tyngre plåtjobb, tror det lönar sig ganska fort för dig, både mätt i tid och hälsa! Pengarna vet du ju att troligtvis kommer att få igen med tanke på dina visitkort i form av tidigare renoveringar!
Go for it, Uffe!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
-
- Posts: 209
- Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
- Location: Upplands väsby
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Hej uffe!
Ja den var en hell del rost på den. Ta det lugnt när du svetsar så att inte plåten slår sig allt för mycket. lycka till med renoveringen.
Mvh Peter
Ja den var en hell del rost på den. Ta det lugnt när du svetsar så att inte plåten slår sig allt för mycket. lycka till med renoveringen.
Mvh Peter
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!
Såg ditt meddelande Eiler men förstår inte riktigt vad du menar med "försänkt". Jag tycker också det vore kul att höra om det är någon annan som vetEiler wrote:Du ville ha reda på skillnader på dom tidiga och sena -57:or, jag har ett kromat luftintagsgaller mellan huven och framrutan som är försänkt på insidan mot gallret.
Vad jag har hört så var det dom mycket tidiga Amazon -57:or som hade detta.
Är det någon annan här på forumet som känner till och vet något om detta gallret?
Peter! Jag skall ha en blöt trasa i högsta beredskap vid svetsning. Men, faktiskt skall jag se om inte vissa bitar skall limmas istället och då framförallt de ytor som verkligen måste vara helt plana och i linje. Jag kan limning och vet vad man kan göra med moderna limmer idag
Håkan! Jo, jag gillar det orörda... Men, den kommentaren kanske jag får äta upp, efter det att jag satt upp bilen i vaggan och verkligen sett hur illa det är med bilen Den som lever får se! Gällande just denna bilen så var det faktiskt säljaren som kontaktade Mig och ville att jag, av olika anledningar, skulle "ta över" projektet. Man känner ju en viss press att löpa linan ut just pga detta
Bilen har tyvärr stått utomhus under presenning i 4 långa år. Då jag tog ner innertaket och skulle ta bort ljuddämpningsmattorna, som hängde ner från plåten, fick jag en rejäl dusch med sunkigt vatten i ansiktet. Inte det godaste jag druckit. Värre än både Östersundsvatten och Saftagrogg
//Uffe
Amazon 1957