Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Ja du John, jag satt och tittade på din tråd/bil för ett tag sedan och din såg ju överdjävligt urusel ut på utsidan och i sin helhet. Men, om man ser till rosten vete faan om inte min ligger ett strå värre ändå :lol: Du klarade av det och det skall jag också göra 8)

Jag har dock en stor undring... Vad tror ni, då jag kapar ur den inre bärande tröskeln, är det då risk för att bilen slår sig och kommer ur alla mått? Måste jag svetsa i ett par strävor i kors typ? Eller vad tror ni? Om man skall svetsa strävor, hur är det då smartast att göra? Oroar jag mig i onödan?
Amazon 1957
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Hugger69 »

Uffe wrote:MS har som all annan härdplast ingen åldring i sig själv. Däremot är det en flexibel fog/lim. Skulle man trycka med ex naglen på lacken så riskerar man definitivt att den spricker även om jag valt en förhållandevis styv MS. MS har definitivt mycket bättre vidhäftning mot många material än både PU och Silikon. Oftast ligger det dock PU (Sikaflex) som nåtning.
//U
Off topic som sagt ,men som träbåtsägare med ett nytt projekt på g så är det en intressant diskussion i detta, återkommer till dig när det är dax!
Silikon är värre än att svära i kyrkan för en träbåtsfantast bara så vi har det klart! :evil:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Jag har fundering... Vad tror ni, då jag kapar ur den inre bärande tröskeln, är det då risk för att bilen slår sig och kommer ur alla mått? Måste jag svetsa i ett par strävor i kors typ? Eller vad tror ni? Om man skall svetsa strävor, hur är det då smartast att göra? Oroar jag mig i onödan och är det då bara att kapa ur den gamla tröskeln?
Amazon 1957
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazonsport »

Det hänger väl lite på hur golvet är närmast tröskeln, är det stabilt och hela B-stolpen sitter fast som den ska så inga problem.. Se till att bilen är upphissad plant innan operation..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Ragge »

Tjena Uffe ! jag var och inspekterade en renovering igår där de höll på med innertröskeln , och det var inget uppstagat... men det var en 2 dörrars .

Image

mycket svårt att säga hur jag skulle gjort i ditt ställe, men farligt om det blir för vekt och ger efter .. kanske hade gått att göra en enkel typ av förstärkning iaf , och inte allför avacerad med kors strävor ...
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Mycket bra tips, tack! Då börjar jag med att laga golvet och A-stolpen (B-stolpen är ok). Sedan lyfter jag plant och... fram med kapen :)
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Hasse63 »

"Ingen" kaross är den andre lik... finns dörrar som inte passar på andra så dörrarna är "knäckta" efter dörröppningen. Att palla upp lite överallt och avlasta är aldrig fel då det är lite rostigt här och där.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by QV »

Det är också beroende på hur länge den skall hänga där. Ett år ger mycket mera möjlighet till "skada".

Annars tycker jag att en lågpris domkraft på lämplig balk i närheten borde räcka.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by LABBE »

om A stolpe B och C stolpe är hela + golvet helt så ska det inte vara några problem. om du pallar upp med nån domkraft el annat tänk på å inte lägga belastning på golvet. jag har bytt inre utan å palla under nåt ett antal gånger både på amazon och andra bilar. har aldrig blivit krokigt skevt el nåt. mvh Labbe
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Ingenting är helt på denna bilen :? Jag får börja med att byta ut golvet, laga A-stolpen och laga de bärande balkarna under för att sedan gå på bytet av den inre tröskeln. Jaja, det är bara till att gräva ner huvudet...

Inte mycket att hurra för :cry:
Image

Kapat ur det gamla golvet
Image

Nytt och fint :) Helsvetsat och starkt. Inte helt klart på denna bilden.
Image
Last edited by Uffe on Sun Jan 23, 2011 8:42 pm, edited 1 time in total.
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Ragge »

Faan Uffe ... det blir ju riktigt bra , och så snabbt det går ... nu får jag dåligt samvete för att jag inget gör ! Man tittar på yttertempen varje dag och tänker sig till garaget , men näää det är ju såå kallt . Nackdelen med att ha stort garage är uppvärmningen , att sedan den nya värmekanonen är trasig hjälper föga ... måste ringa i morgon eller på tisdag och fråga hur fan vi går vidare ang den , det håller ju inte att vänta på varmare väder heller , och att se dina framsteg gör att man skäms lite ...
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Inte för att det är varken smart, skönt (eller en tävling) så är det faktiskt så att jag inte har någon värme i garaget överhuvudtaget. Men, det tvingar en att jobba hårdare så att man håller värmen. Jag är, förutom skitig som en gris, faktiskt helt genomsvettig varje gång jag kommer ifrån garaget. Folk som kommer på besök ute i kylan i garaget tycker nog jag är "utom all räddning" :lol:
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Ragge »

ännumera imponerande .... jag vet att det ingen tävling är , utan försöker bara att samla krafter att komma igång själv .
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Svetsade klart golvet (efter ännu en påfyllning av svetsgas). Efter detta är det nu dax för att invänta leverans av den inre tröskeln. Tänkte då göra något annat... och lullade runt och letade uppdrag. Det skulle jag inte gjort... Det kan bli ganska knäckande att verkligen se alla saker som skall/måste göras. NEJ, man skall göra EN SAK I TAGET och göra det klart innan nästa steg. INTE se alla problemområden samtidigt. Det är ett bra tips till någon/dig som är i en liknande sits. Att göra lite här och lite där utan att bli riktigt klar någonstans är inte bra för psyket. Nu väntar jag på Tröskeln :)

Sa han... och efter 1 timme står man väl där och kapar bort en framskärmsinfästning... :lol:
Amazon 1957
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by 123GT »

Uffe wrote: Det är ett bra tips till någon/dig som är i en liknande sits. Att göra lite här och lite där utan att bli riktigt klar någonstans är inte bra för psyket. :)

Sa han... och efter 1 timme står man väl där och kapar bort en framskärmsinfästning... :lol:
Så sant som det är sagt.....tänk så många påbörjade projekt det står runt om i landet, som har svårt att komma vidare.
Ja ja...lätt o sitta är vid datorn och vara ordentlig...men du har såååå rätt i att ta en sak i taget ! (men håller med om att det är svårt att hålla sig)

Snyggt jobbat med bilen förresten :D !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply