Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 26 september<-
Efter vad jag har förstått är det för det mesta svart krymplack man får tag i.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =krymplack
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =krymplack
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 26 september<-
Hej!
Vad trevligt att du har hittat tillbaka till oss
Det verkar som om du har hittat samma kompressor som jag själv hade tänkt handla nu i vinter
Du hade inga konstigheter med leveransen från duab??
// M
Vad trevligt att du har hittat tillbaka till oss
Det verkar som om du har hittat samma kompressor som jag själv hade tänkt handla nu i vinter
Du hade inga konstigheter med leveransen från duab??
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 26 september<-
Nej det var inga problem alls med leveransen mer än att den var rätt klyddig att lyfta ner i bagaget på sjuförtin, jag handlade den alltså i butik själv. Mönsterås ligger ju bara ett par mil norr om Kalmar. Hur som helst, jag rekomenderar den varmt, öser på friskt utan att behöva hämta andan allt för ofta, och den är inte så högljud heller.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 26 september<-
Har varit riktigt usel på att uppdatera, dels på grund av att jag inte har varit så mkt i garaget men också för att jag inte haft tid eller ork att ge mig i kast med datorn/bilder etc...
här kommer iaf en sammanfattning av vad som gjorts och görs sedan i höstas.
Motorn har börjat demonteras..
Överfallen borttagna, såg fint ut i lagerna!
Måste få fatt i en hylsa (36mm?) till kamaxeldrevet..tips och trix för denna procedur??
Förbränningsrummen, ser okej ut i min värld.
Vipparmsbryggan av.
Ventiler på väg av
Ordning o reda
Ventiler borta
Rengjort
Vevparti ute, allt verkar vara i bra skick
Tomt så när på kamaxeln..
Lyftarna
Har även gjort en del vad gäller rostlagning, både på skärmar och på bilen, främst framme vid framskärmsbalken. Det tar tid och går långsamt men det är relativt "enkelt" arbete, bara man är systematisk och inte ger upp.. Har bytt telefon och på den gamla luren ligger en massa rostlagarbilder..
Nu till motorn, jag har för avsikt att behålla samma motor då allt verkar fräsch, men med tanke på att jag nu har kommit så pass långt med motorn så känns det som ett steg i rätt riktning att kanske pigga upp motorn lite, borrning till över dimension görs ju snabbt o billigt av känd firma i Skåne, till detta tillkommer nya kolvar med ringar, men stakarna kan man väll återanvända?
Vevlager och ramlager byter jag, inte för att jag tror att det behövs utan för att ha ryggen fri och vara säker på att det är fräscht. Vad gäller topplocket så är jag fundersam på vad man ska göra, porta låter trevligt men samtidigt dyrt? Kan man ge sig på detta själv på enkelt vis eller är alla ingrepp där no-no om man saknar annat än grundläggande motorlära?
Plana topplocket, är det lönt? Riktplaning har man ju förstått ska vara värt då man renoverar? Kamaxeln, den ser riktigt sliten ut, ny kommer att ta plats men vad för typ, kommer ju att köra med 2x SU förgasare och något som passar sig bra till dessa vore lämpligt, vad rekommenderar folket?
Lättning av svänghjul känns också som en rätt enkel och billig lösning för att få ut lite mer krut ur sänket.
Med era erfarenheter och kunskaper, vilken väg rekommenderar ni mig att gå? 2xSU, ÖD.borrad är redan bestämt, vad mer kan man med inte allt för avancerade specialkunskaper ge sig i kast med för att kräma ur så mycket som möjligt?
Språka mina vänner
här kommer iaf en sammanfattning av vad som gjorts och görs sedan i höstas.
Motorn har börjat demonteras..
Överfallen borttagna, såg fint ut i lagerna!
Måste få fatt i en hylsa (36mm?) till kamaxeldrevet..tips och trix för denna procedur??
Förbränningsrummen, ser okej ut i min värld.
Vipparmsbryggan av.
Ventiler på väg av
Ordning o reda
Ventiler borta
Rengjort
Vevparti ute, allt verkar vara i bra skick
Tomt så när på kamaxeln..
Lyftarna
Har även gjort en del vad gäller rostlagning, både på skärmar och på bilen, främst framme vid framskärmsbalken. Det tar tid och går långsamt men det är relativt "enkelt" arbete, bara man är systematisk och inte ger upp.. Har bytt telefon och på den gamla luren ligger en massa rostlagarbilder..
Nu till motorn, jag har för avsikt att behålla samma motor då allt verkar fräsch, men med tanke på att jag nu har kommit så pass långt med motorn så känns det som ett steg i rätt riktning att kanske pigga upp motorn lite, borrning till över dimension görs ju snabbt o billigt av känd firma i Skåne, till detta tillkommer nya kolvar med ringar, men stakarna kan man väll återanvända?
Vevlager och ramlager byter jag, inte för att jag tror att det behövs utan för att ha ryggen fri och vara säker på att det är fräscht. Vad gäller topplocket så är jag fundersam på vad man ska göra, porta låter trevligt men samtidigt dyrt? Kan man ge sig på detta själv på enkelt vis eller är alla ingrepp där no-no om man saknar annat än grundläggande motorlära?
Plana topplocket, är det lönt? Riktplaning har man ju förstått ska vara värt då man renoverar? Kamaxeln, den ser riktigt sliten ut, ny kommer att ta plats men vad för typ, kommer ju att köra med 2x SU förgasare och något som passar sig bra till dessa vore lämpligt, vad rekommenderar folket?
Lättning av svänghjul känns också som en rätt enkel och billig lösning för att få ut lite mer krut ur sänket.
Med era erfarenheter och kunskaper, vilken väg rekommenderar ni mig att gå? 2xSU, ÖD.borrad är redan bestämt, vad mer kan man med inte allt för avancerade specialkunskaper ge sig i kast med för att kräma ur så mycket som möjligt?
Språka mina vänner
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 6 FEBRUARI<-
Hej Phill !
Det var inte igår! Det verkar som om vi håller jämna steg, jag är också i farten att frächa upp spisen i min egen amazon. Het tips för kamdrevsmuttern: släng tillbaka veven och lägg en kloss mellan en balansvikt och blocket. Mutterknackare är att föredra men det fungerar även med en rejäl skiftnyckel...
// M
Det var inte igår! Det verkar som om vi håller jämna steg, jag är också i farten att frächa upp spisen i min egen amazon. Het tips för kamdrevsmuttern: släng tillbaka veven och lägg en kloss mellan en balansvikt och blocket. Mutterknackare är att föredra men det fungerar även med en rejäl skiftnyckel...
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 6 FEBRUARI<-
Ett till tips är att skruva dit några överfall på veven det gjorde inte jag då när jag tog i för att skruva bort kam muttern lyfte jag veven och sabbade fiberdrevet
//John
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 6 FEBRUARI<-
Tack för tipsen, gjorde som ni skrev och det gick kanonlätt, fick dock köpa en kamasaskiftnyckel för 235kr men nu har jag (ytterliggare en)en som håller livet ut
Nockarna på kammen var duktigt slitna, kan vara orsaken till att den skramlat och knackat i ventilerna innan, trots väldigt noga ventiljustering?
Inte mycket jag kan om kammar men en av åtta nockar ska knappast se ut på det här viset
Rengjort block, köpte massa stålborstar och färg
Färgen som satt där var tammetusen inte det lättaste att få loss, knappt att roterande stålborste tog det..
Provmålade en yta på blocket, hade rengjort med avfettning efter att jag tagit bort så mycket färg som jag kunde.
Färgen är Corrostabils röda motorfärg, köpt på Mekonomen. Läste i ett par andra trådar att folk rekommenderade den så jag slog till, men efter bara ett par penseldrag märkte jag att färgen var jäkligt tjock att applicera, dessutom blev det allt för tydliga penseldrag, den rann liksom inte ihop och blev slät så jag la på tjockare, vilket givetvis resulterade i att den började rinna och se allmänt miserabel ut. Det rödmålade området nere till vänster är där jag provade att spraymåla, det blev inte bra det heller..
Tror ni man kan spä denna motorfärgen med något och spruta på den, alternativt pensla den om den är lite mer lättflytande? Valde till sist att torka bort det jag målat innan det satte sig allt för hårt..
Är något bitter för att färgen ser ut som skit när man penslar på den.. vad för erfarenheter av detta finns där ute i motorfixardjungeln?
Gokväll //Mr Redfist..
Nockarna på kammen var duktigt slitna, kan vara orsaken till att den skramlat och knackat i ventilerna innan, trots väldigt noga ventiljustering?
Inte mycket jag kan om kammar men en av åtta nockar ska knappast se ut på det här viset
Rengjort block, köpte massa stålborstar och färg
Färgen som satt där var tammetusen inte det lättaste att få loss, knappt att roterande stålborste tog det..
Provmålade en yta på blocket, hade rengjort med avfettning efter att jag tagit bort så mycket färg som jag kunde.
Färgen är Corrostabils röda motorfärg, köpt på Mekonomen. Läste i ett par andra trådar att folk rekommenderade den så jag slog till, men efter bara ett par penseldrag märkte jag att färgen var jäkligt tjock att applicera, dessutom blev det allt för tydliga penseldrag, den rann liksom inte ihop och blev slät så jag la på tjockare, vilket givetvis resulterade i att den började rinna och se allmänt miserabel ut. Det rödmålade området nere till vänster är där jag provade att spraymåla, det blev inte bra det heller..
Tror ni man kan spä denna motorfärgen med något och spruta på den, alternativt pensla den om den är lite mer lättflytande? Valde till sist att torka bort det jag målat innan det satte sig allt för hårt..
Är något bitter för att färgen ser ut som skit när man penslar på den.. vad för erfarenheter av detta finns där ute i motorfixardjungeln?
Gokväll //Mr Redfist..
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-
Vet inte...men funderar på temperturens inverkan / påverkan.
Kan det ha med omgivningstemperatur i lokalen du är och målar, blockets temperatur samt temperaturen på färg(-burken) ?
Vanligt är ju att färg skall hanteras i (ett angivet antal) plusgrader och värme är vi ju inte bortskämda med såhär års !
Annars...vet jag inte mer än:
- är ytorna "tillräckligt" bra rengjorda ?
- är färgen blandad "tillräckligt" ?
....hhmmmm, lycka till !
/ sven
Kan det ha med omgivningstemperatur i lokalen du är och målar, blockets temperatur samt temperaturen på färg(-burken) ?
Vanligt är ju att färg skall hanteras i (ett angivet antal) plusgrader och värme är vi ju inte bortskämda med såhär års !
Annars...vet jag inte mer än:
- är ytorna "tillräckligt" bra rengjorda ?
- är färgen blandad "tillräckligt" ?
....hhmmmm, lycka till !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-
Tack för ditt inlägg Sven, jag tror dock att jag har gjort rätt på de flesta av dina listade punkter.
Ytan som provmålades var stålborstad och sedan avfettad med t-sprit och torr då jag målade.
Blocket låg ute en halvtimme på förmiddagen och tvättades med olika lösningsmedel och vatten, därefter låg det inne i varmgarage i minst 8-10 timmar innan jag målade så temperaturen tror jag inte var för låg, är omkring 20 grader i garaget? Ska dock kolla upp vilken temperatur som färgtillverkaren rekommenderar.
Färgburken hade stått inne i huset sedan jag köpte den igår och det var rumstempererad.
Funderar på om jag inte rörde om färgen tillräckligt innan, om det var det som menades med "blandad"?
Om man nu ska blanda ut sådan färg, vad ska man använda? Thinner?
Ska ge det hela ett nytt försök senare idag, ska bara slipa ner resten av blocket så att det är gjort.
//Phille
[Edit: Ringde till Corrostabil och pratade med en kunnig herre där, han sa att färgen gick alldeles utmärkt att blanda ut med vanlig terpentinförtunning om man ville få den mer lättflytande eller sprutmåla. 1:3 ska den blandas. Detta påverkar heller inte färgens värmeförmåga vilket försäljaren på Mekonomen sa till mig..]
Ytan som provmålades var stålborstad och sedan avfettad med t-sprit och torr då jag målade.
Blocket låg ute en halvtimme på förmiddagen och tvättades med olika lösningsmedel och vatten, därefter låg det inne i varmgarage i minst 8-10 timmar innan jag målade så temperaturen tror jag inte var för låg, är omkring 20 grader i garaget? Ska dock kolla upp vilken temperatur som färgtillverkaren rekommenderar.
Färgburken hade stått inne i huset sedan jag köpte den igår och det var rumstempererad.
Funderar på om jag inte rörde om färgen tillräckligt innan, om det var det som menades med "blandad"?
Om man nu ska blanda ut sådan färg, vad ska man använda? Thinner?
Ska ge det hela ett nytt försök senare idag, ska bara slipa ner resten av blocket så att det är gjort.
//Phille
[Edit: Ringde till Corrostabil och pratade med en kunnig herre där, han sa att färgen gick alldeles utmärkt att blanda ut med vanlig terpentinförtunning om man ville få den mer lättflytande eller sprutmåla. 1:3 ska den blandas. Detta påverkar heller inte färgens värmeförmåga vilket försäljaren på Mekonomen sa till mig..]
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-
Klart att du har gjort rätt ! Jag är som sagt ingen färgexpert. Skumt...men hoppas det löser sig med de tips du nu har fått ! Är färgen så känslig eller vad är det frågan om ? Penseln du använder är den ny eller har den varit med om en massa skumma äventyr tidigare ? Lycka till...spännande fortsättning !
/ sven
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-
sven, jag menade inte att det du skrivit var sådant jag tagit för givet att jag gjort rätt utan jag menade att dina tips dessvärre inte hjälpte men att det var bra tips, är absolut inget vidare kunnig inom området vad gäller färg och konsten att applicera densamma...tyvärr, hade varit fint att kunna dock:P
Penseln är ny den med, däremot så får jag krypa till korset och erkänna att jag inte hade rätt temperatur i garaget, jag vet inte om det är efter mina år i Boden men det jag upplevde som varma 20grader var bara 13 grader och således kan det vara därför som färgen var så trög att applicera.
Jag har idag slipat ner resten av blocket och ska ta in blocket i huset innan jag målar det så att det är varmt och gött när det får färg.
I'll be back with results
Penseln är ny den med, däremot så får jag krypa till korset och erkänna att jag inte hade rätt temperatur i garaget, jag vet inte om det är efter mina år i Boden men det jag upplevde som varma 20grader var bara 13 grader och således kan det vara därför som färgen var så trög att applicera.
Jag har idag slipat ner resten av blocket och ska ta in blocket i huset innan jag målar det så att det är varmt och gött när det får färg.
I'll be back with results
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-
åååh , blir det lackering på köksbordet ?? har du sambo så får du nog lura iväg henne ett par timmar .... haha, annars kan du få det tufft där ...cruisingphill wrote: Jag har idag slipat ner resten av blocket och ska ta in blocket i huset innan jag målar det så att det är varmt och gött när det får färg.
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-
haha, jo jag har en sambo men jag behöver inte lura iväg henne någonstans för tanken är att ta in blocket och låta det bli varmt och sedan ta ut det i garaget innan jag målar det, ska se till att det hålls någorlunda varmt av någon värmefläkt..
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-
Ingen panik, Phille ! Jag tog inte illa upp, skojjade bara att du såklart hade gjort rätt oavsett vad och hur du hade gjort. Hoppas att det löser sig nu med trix o fix du har på G !
/ sven
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 17 FEBRUARI<-
Jag lever!
Var på Elmia i söndags och blev medlem i klubben på riktigt nu, till er som anordnat montern, snyggt jobbat!! Verkligen en motivator för att fortsätta med det egna arbetet!
Det går inte fort men det händer saker mellan övningarna!
Detta noterades förra våren..
Då kapade jag till det på detta viset
Lagningen har tagit sin lilla tid, en bild från tidigt i år
Fick lagas i bitar om 15cm då jag har begränsat med plåtsaxar som "håller måttet" (Bonus för ordvits?)
Rätt som de var så var det klart..på det stället
Köpte hem reservdelsplåt från VP tidigare i vår, tröskelkanten var helt upprostad och en dåligt spacklad skada dålde sig utmed skärmkanten, samt rejält med rost i bakkant av hjulhuset mot bagageutrymmet. Bävade för att påbörja den reparation men det är bara att bita i det sura om man vill ha en bil att köra med..
Köttar på med ett lass bilder..håll till godo!
Kvar att göra är att punktsvetsa under tröskeldelen samt på insidan av skärmkanten mot den inre skärmplåten, borrat 6mm hål 2½ mellan varandra för att säkerställa rejäl fastsättning, sedan ska svetsarna slipas ner och sedan spacklas.. när det är klart börjar vi en halvmeter längre bak där bagaget/hjulhus/skärmkant möts..ska bli KUL!
Out!
Var på Elmia i söndags och blev medlem i klubben på riktigt nu, till er som anordnat montern, snyggt jobbat!! Verkligen en motivator för att fortsätta med det egna arbetet!
Det går inte fort men det händer saker mellan övningarna!
Detta noterades förra våren..
Då kapade jag till det på detta viset
Lagningen har tagit sin lilla tid, en bild från tidigt i år
Fick lagas i bitar om 15cm då jag har begränsat med plåtsaxar som "håller måttet" (Bonus för ordvits?)
Rätt som de var så var det klart..på det stället
Köpte hem reservdelsplåt från VP tidigare i vår, tröskelkanten var helt upprostad och en dåligt spacklad skada dålde sig utmed skärmkanten, samt rejält med rost i bakkant av hjulhuset mot bagageutrymmet. Bävade för att påbörja den reparation men det är bara att bita i det sura om man vill ha en bil att köra med..
Köttar på med ett lass bilder..håll till godo!
Kvar att göra är att punktsvetsa under tröskeldelen samt på insidan av skärmkanten mot den inre skärmplåten, borrat 6mm hål 2½ mellan varandra för att säkerställa rejäl fastsättning, sedan ska svetsarna slipas ner och sedan spacklas.. när det är klart börjar vi en halvmeter längre bak där bagaget/hjulhus/skärmkant möts..ska bli KUL!
Out!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil