Montera ihop motor, b20

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Montera ihop motor, b20

Post by johannes0506 »

Jag håller på att sätta ihop min motor, B20 nu med nya kolvar och ram/vev lager. Monterade först dit vevaxeln, men tycker den går för tungt att dra runt, vad kan det vara som blivit fel, orsaken? Är ett 74a block med vevaxel och stakar ifrån 6bultad.. ifall detta har med saken att göra? / Johannes
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Montera ihop motor, b20

Post by johannes0506 »

eftersom ramlagren är till den 6bultade så ska dom antagligen inte sitta i 74(8bult) blocket, är vell förstås det som är fel?? Vevlagrena spelar nog ingen roll efter som det är 6bultvev med tillhörande stakar.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Montera ihop motor, b20

Post by Ragge »

jag har för mig att ramlagren är samma på 6 och 8 bultad b20 , och att det bara är vevlagren som skiljer ....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montera ihop motor, b20

Post by QV »

Ramlageröverfallen som du monterat dit kommer ifrån det blocket (ett måste)
Du har vänt överfallen åt rätt håll och satt de i rätt ordning?

/Janne

Lagerna har rätt dimetsion i förhållande till veven (alltså ingen ÖD på lager om inte veven är omslipad)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Montera ihop motor, b20

Post by johannes0506 »

Vad menas med överfallen?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montera ihop motor, b20

Post by Hasse63 »

Överfallen är de delar som håller lagren på plats men hjälp av 2 skruvar vardera. De MÅSTE/SKALL sitta på sin ursprungliga plats även de på vevstakarna... finns märkning på dessa var de skall sitta. Blandar du ihop dessa med en annan motor och inte kommer på vad som är vad så är båda motorerna i princip kassa... :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Montera ihop motor, b20

Post by johannes0506 »

Ja okej dom ja ;) Dom sitter där dom ska. Men tog rätt lager till veven nu och gjorde om allt, och monterat alla 4 kolvar. Så den går bra mycket lättare än då jag nämnde innan :) Men den går rätt tungt i övre o nedre vändläge om man stannat där o sen ska dra runt för hand, men antar att det ska vara så?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montera ihop motor, b20

Post by Hasse63 »

Beror på vad du gjort med loppen, men det låter som det vore okay. Allt nytt så går det "tyngre" att vrida för hand.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: Montera ihop motor, b20

Post by Lindqvist Racing »

Vevaxeln, utan kolvar och stakar monterade, ska aldrig gå tungt att dra runt för hand. Den ska med enbart händerna kunna vridas runt mycket lätt. Dra alltid överfallen med fullt moment innan du provar, det kan vara så att den går tungt innan allt är draget.
När kolvarna är monterade är det ringarnas friktion i cylindern som skapar ett motstånd, men i ändlägena ska veven fortfarande kunna snurras lätt en bit fram och tillbaka med bara händerna. Halvvägs i cylindern går kolvarna så trögt att det oftast behövs nån form av hävarm för att orka vrida runt.
Men ram/vevlager får aldrig gå tungt.
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: Montera ihop motor, b20

Post by johannes0506 »

Okej tack så mycket för hjälpen, jag ska plocka isär allt o ta det från början en dag och kolla på det, nånting står inte riktigt rätt till, hoppas det löser sig, bara att skruva vidare!!
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Montera ihop motor, b20

Post by Torbo »

johannes0506 wrote:Okej tack så mycket för hjälpen, jag ska plocka isär allt o ta det från början en dag och kolla på det, nånting står inte riktigt rätt till, hoppas det löser sig, bara att skruva vidare!!
Regelen er å ta et og ett lager om rotere for hver fastskruvning for å sjekke det går tregt (feil)...
Post Reply