Tändsystem
Tändsystem
Hallå!
Jag har från att inte varit bilintresserad över huvudtaget nu äntligen skaffat körkort och dessutom köpt min första bil. En Amazon '65, fyra dörrars.
Jag försöker nu lära mig så mycket jag kan om maskinen så jag kan hålla den i form. Bl.a. har jag hört att man kan spara mycket benna på att byta tändsystem.
Jag vet inte vad det är för motor i min - hur kan man se det?
Var kan jag köpa tändsystems-\"uppdatering\" som ger mest bang for the buck? (sparad bensin vs inköpskostnad...)
Jag har från att inte varit bilintresserad över huvudtaget nu äntligen skaffat körkort och dessutom köpt min första bil. En Amazon '65, fyra dörrars.
Jag försöker nu lära mig så mycket jag kan om maskinen så jag kan hålla den i form. Bl.a. har jag hört att man kan spara mycket benna på att byta tändsystem.
Jag vet inte vad det är för motor i min - hur kan man se det?
Var kan jag köpa tändsystems-\"uppdatering\" som ger mest bang for the buck? (sparad bensin vs inköpskostnad...)
Re: Tändsystem
Kolla mitt inlägg här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =6631#6631oscar wrote:Hallå!
Var kan jag köpa tändsystems-"uppdatering" som ger mest bang for the buck? (sparad bensin vs inköpskostnad...)
Det beror förstås hur mycket du kommer att köra hur lång tid det tar att tjäna in det på mindre bränsleförbrukning och motorslitage men det ger iaf mest "bang" och är dessutom mycket lätt att montera.
/Aryan
tändsystem
är det en komplett fördelare som man byter ut?, du skrev att det finns tändkurvor till alla b18 och b20, men hur gör man på en b20E med impulskontakter i fördelaren finns det plats för dom även i den nya eller sköts det elektroniskt, tror du det kommer att komma någon fördelare till b30-motorn i 164, om det gör det är det högintressant för min del.
Re: tändsystem
Hej Anders,
MvH Aryan
PS Volvo modulen är ganska ny men här kan du läsa användarerfarenheter av en med en 6-cyl Citroen Tracktion Avant och en 123 tändningsmodul http://www.btwsk.nl/citroen/Articles%20 ... engels.pdf
Där kan du se lite mera, hur dem fungerar och monteras
Ja precis, det är en komplett fördelare (modulen ser ut som på bilden) det följer också med en ny rotor och fördelarlock men dessa är standard komponenter164anders wrote:är det en komplett fördelare som man byter ut?,
De befintliga brytarspetsar ersätts alltså helt med nya modulen och allt sköts elektoniskt inuti modulen, för insprutningen finns det impulsutgånger för insprutningsystemet, man behåller bara orginal tändspole.164anders wrote:du skrev att det finns tändkurvor till alla b18 och b20, men hur gör man på en b20E med impulskontakter i fördelaren finns det plats för dom även i den nya eller sköts det elektroniskt,
Jo den tror jag kommer, men jag måste då först få tag på dess tändningskurvor164anders wrote:tror du det kommer att komma någon fördelare till b30-motorn i 164, om det gör det är det högintressant för min del.
MvH Aryan
PS Volvo modulen är ganska ny men här kan du läsa användarerfarenheter av en med en 6-cyl Citroen Tracktion Avant och en 123 tändningsmodul http://www.btwsk.nl/citroen/Articles%20 ... engels.pdf
Där kan du se lite mera, hur dem fungerar och monteras
tändkurvor
jag kan bistå med tändkurvor till 164-fördelare jag har tillgång till en hel del material om detta, en fråga till om impulsgivaren till d-jetronic, det sitter alltså ett uttag på fördelaren där man sätter kontakten till insprutningsboxen och sedan sköts detta elektronisk? hur funkar det har du nån bild på en fördelare till en DS21E eller DS23E så jag kan se hur det ser ut så vore det toppen
Re: tändkurvor
Vad bra! Tror du att du kan maila (t ex inscannad), faxa eller skicka kopior till mig? Du kankse också har Bosch reservdelsnummren?164anders wrote:jag kan bistå med tändkurvor till 164-fördelare jag har tillgång till en hel del material om detta
Just det.164anders wrote:en fråga till om impulsgivaren till d-jetronic, det sitter alltså ett uttag på fördelaren där man sätter kontakten till insprutningsboxen och sedan sköts detta elektronisk?
Jag har ingen bild just nu men jag ska fråga om det finns en, så mailar jag den eller postar den här. På 123 till en DSIE finns det två extra utgående sladdar som är synkade med cyl 1 och går till insprutnnings enheten164anders wrote:hur funkar det har du nån bild på en fördelare till en DS21E eller DS23E så jag kan se hur det ser ut så vore det toppen
MvH Aryan
Hej Anders
Har ännu ingen bild på modulen men enda skillnaden är de extra sladdar till insprutningen som insprutningsmodellen har. På dessa sitter en hankontakt som passar bilens befintliga honkontakt till bränsle insprutningen, det är alltså bara att koppla ihopp dessa så får insprutningen sin styrning.
Mvh Aryan
Har ännu ingen bild på modulen men enda skillnaden är de extra sladdar till insprutningen som insprutningsmodellen har. På dessa sitter en hankontakt som passar bilens befintliga honkontakt till bränsle insprutningen, det är alltså bara att koppla ihopp dessa så får insprutningen sin styrning.
Mvh Aryan
-
- Posts: 21
- Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm
Tändsystem
OK Aryan!
Var kan man köpa underverket och vad kostar det, bor i Sthlmstrakten.
Holländska Citroen-ägare i all ära, men har du eller ngn annan på forumet möjligen referens till Amazonägare som redan köpt och provat undrar en intresserad spekulant.
mvh Gamlazonen
Var kan man köpa underverket och vad kostar det, bor i Sthlmstrakten.
Holländska Citroen-ägare i all ära, men har du eller ngn annan på forumet möjligen referens till Amazonägare som redan köpt och provat undrar en intresserad spekulant.
mvh Gamlazonen
Re: Tändsystem
Hej Gamlazonen,Gamlazonen wrote:OK Aryan!
Var kan man köpa underverket och vad kostar det, bor i Sthlmstrakten.
Holländska Citroen-ägare i all ära, men har du eller ngn annan på forumet möjligen referens till Amazonägare som redan köpt och provat undrar en intresserad spekulant.
mvh Gamlazonen
Du kan köpa ett av mig, vanligt pris är 2400 kr men det finns ännu inga andra svenska volvos som har en. Du blir i så fall den första och jag kollar med 123ignition om han kan göra ett introduktionspris till den första som testar det här. Eller är det nån specialist på forumet som
Jag bor också i Sthlmstrakten (Örby, nära Älvsjö) så du skulle i så fall kunna komma förbi och så kan vi montera den tillsammans i din bil och se hur det funkar. Vad är det för motor det är i din bil? 12 elle 6 volt?
Själv har jag bara en gammal 245:a med B21 som det tyvärr ännu inte finns 123 till (kurvor saknas där med) och en lillcitra skåp med 123ignition i.
Lillcitror med 123 finns det ganska gott om i Sverige men det är också 123ignition första produkt, annars finns det flera Volvos i Holland som har 123ignition också.
/Aryan
PS jag har just nu en 123\\DS hemma om du vill titta och känna på en på riktigt först
-
- Posts: 21
- Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm
Tändsystem
Hej Aryan och Gott Nytt!
Hur går det med moduler, tändkurvor, referenser och annat?
Gamlazonen
Hur går det med moduler, tändkurvor, referenser och annat?
Gamlazonen
Hej Gamlazonen,
Tack det samma!
Det går mycket bra, vi fått tag på samtliga orginalkurver från Bosch och inprogramerat dem, plus extra optimerade kurvor för etanol (E85) och motorgas (LPG).
Modulen för B18-B20 innehåller nu samtliga kurvor för bil och båt (Volvo Penta) motorer i en uppsättning för bensin och E85/LPG.
Modulen för B30 finns nu också färdigt, även den med samtliga kurvor för bil och båtmotorer för bensin och etanol/motorgas. Tack vara \"164anders\" kunde vi lösa ett litet problem med oljeläckage som första prototypen hadde.
Jag monterade en i söndags i en fin 164:a med B30E (insprutningsmotor) med K-kamaxel. Den gick väldigt fint och jämt med 123-n det kommer en liten artikel om det i 164 klubbladet.
Jag har idag också uppdatterad webbsidan (http://www.123ignition.se) med senaste infon om modulerna.
MvH Aryan
Tack det samma!
Det går mycket bra, vi fått tag på samtliga orginalkurver från Bosch och inprogramerat dem, plus extra optimerade kurvor för etanol (E85) och motorgas (LPG).
Modulen för B18-B20 innehåller nu samtliga kurvor för bil och båt (Volvo Penta) motorer i en uppsättning för bensin och E85/LPG.
Modulen för B30 finns nu också färdigt, även den med samtliga kurvor för bil och båtmotorer för bensin och etanol/motorgas. Tack vara \"164anders\" kunde vi lösa ett litet problem med oljeläckage som första prototypen hadde.
Jag monterade en i söndags i en fin 164:a med B30E (insprutningsmotor) med K-kamaxel. Den gick väldigt fint och jämt med 123-n det kommer en liten artikel om det i 164 klubbladet.
Jag har idag också uppdatterad webbsidan (http://www.123ignition.se) med senaste infon om modulerna.
MvH Aryan
-
- Posts: 103
- Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
- Location: KIRUNA
- Contact:
eller så kan du köpa vellemans transistortändning, finns på http://www.microkit.se 177 spänn tror jag det var..
billigt o funkar klockrent..
billigt o funkar klockrent..
Rock 'n Roll Amazon -64
Re:
Hej,SandManiaC wrote:eller så kan du köpa vellemans transistortändning, finns på http://www.microkit.se 177 spänn tror jag det var..
billigt o funkar klockrent..
Visst funkar det och är det en klar förbättring att bryterspetserna håller längre men det går såklart inte att jämföra med en 123ignition fördelarmodul med datorstyrt tändningskurva.
Med velleman kittet eller flera andra liknande elektroniska tändningar har man mao helt enkelt inte de andra fördelar som 123ignition ger.
/Aryan
Last edited by aryan on Wed Jan 12, 2005 5:21 pm, edited 1 time in total.
Re:
Vilka fördelar får man med det rent konkret? Spar det bara brytarspetsar? Vill spara bensin...SandManiaC wrote:eller så kan du köpa vellemans transistortändning, finns på http://www.microkit.se 177 spänn tror jag det var..
billigt o funkar klockrent..
-
- Posts: 103
- Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
- Location: KIRUNA
- Contact: