Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Tack för tipset, det hade jag faktiskt ingen aning om. :)

Spolen då? Nånting gör ju att den verkar missa ganska mycket på tomgång, och motorn går inte direkt rent på låga varv. Däremot på höga varv går den som en kanonkula. Egentligen är det inte så noga eftersom tomgång är väldigt korta perioder. :P
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by A-masen »

Nja... Nu är detta en mastodonttråd så dina inlägg , eller någon annans kanske redan har givit svaret. En tändspole kan man ohmmäta. Vi skall säga först att en tändspole är som en transformator, Två spolar, en primär (lågspänning) och en sekundär (högspänning). Primärspolen, den där anslutningen kommer från fördelarens brytarspetsar (om man har dom kvar) och anslutning 15 (?), skall det vara ungefär 2 ohm. Sekundärspolen, högspänningsspolen, skall hålla 12 - 15 Kohm (K = 1000 ohm) mellan tändkabelns utgång på toppen av spolen och stift 15. Om du nu har en äldre spole med armerad kabel så kan du mäta på tändkabelns ända som skall sitta i fördelarlocket. Den andra mätpunkten hittar du kanske i tändningslåset. På den anslutningen där det finns 12 volt när nyckeln är till. Det var nyligen en annan tråd om detta på forumet.

Nu kan det bli glapp och överslag i en tändspole. Isoleringen på trådarna kan ha skadats. Ett vanligt fel förr i tiden, var att bilarna var svårstartade när dom var varma. Det kunde bero på att isoleringen på kablarna i tändspolen kortslöt mot varandra. Detta orsakades ofta av att tändspolen hade blivit överhettad eller mekaniskt skadad, men felet visade sig bara när motorn var genomvarm.
Överkurs: I en transformator ger ett (1) lindningsvarv på spolen ungefär 1 volt. Det är säkert liknande i en tändspole på bilar.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Jag får snart krupp på min bil. :( Jag vet inte vad jag gör för fel, och jag vet inte vad jag ska kolla längre heller. Tidgare har den varit jäkligt slö på låga varv, orkeslös och besvärlig, men nu är den helt omöjlig på låga varv. Från 700 upp till 1500 orkar den inte med något alls om jag inte redan har bra rull. Om jag försöker smyga iväg så kan jag oftast trampa gasen i botten och det enda som händer är att den blöddrar och nästan hoppar fram. Då får man trampa ner kopplingen och varva upp den till 2000 varv eller så, sen försöka smyga iväg igen, men det resulterar oftast i att den börjar blöddra och tappa varv igen. Däremot från 2500 upp till 4 - 5000 varv så är den rätt villig, men om man ligger stadigt i ~100 (2900 - 3000 varv) och råkar rubba gasen så hoppar den till, så den är svår att hålla i jämn fart på höga varv med. Lyckas man så går den kanon, men jag begriper inte varför den gör så här. Har testat lite olika oljor i förgasarna (ATF, SAE30 och Semisyntetisk motorolja (10W40 kanske)) och bäst resultat har jag med den semisyntetiska, men det är inte bra.

Har testat öka och minska soppamängden, men ökar jag den så börjar den gå dåligt, minskar jag den så dör den. Förgasarna är nyrenoverade, synkade efter bästa förmåga med ett synkro-verktyg och jag kan inte se nåt problem där. Tändningen är ställd på kanske 14 grader vid 800 varv.

Den gick bättre innan renoveringen då den hade glappa spjällaxlar och var taskigt synkad, men jag har inga planer på att glappa till och osynka dom. :P

Så nu behöver jag forumets hjälp.

Recept:
B18 botten (antar att den är oborrad.)
B20 topp som är planad (och enligt tidigare ägare portad, men det vette fan.)
Dubbla SU HS6 som är nyrenoverade och synkade. (Inget glapp i spjällaxlarna)
R-Kam som var fräsch när den monterades, nya lyftare.
B18 original fördelare och tändspole
Extraktorgrenrör 4-1 och 2" system med en fullflödesdämpare efter bakaxeln. (Före förgasarrenoveringen så satt det ett grenrör från B20 och oiriginal avgas till efter gnistsläckaren där det satt 2,5" rakt ut.)

Körde med en singel stromberg medan SU var på renovering, och då gick den (om än ruskigt slö) bättre än vad den gör nu, så min misstanke är att det är förgasarna ändå.

Vad ska jag titta efter? Om någon kör med en liknande setup, hur har du ställt tändningen? Ventilspel? Hur långt nerskruvade är munstyckena på SU:na?

Enda utvägen kan väl inte vara att byta kam? Den har ju gått att köra tidigare med det här receptet. Tror att grannarna kommer att mordhota mig snart om jag inte löser det här. (Jobbar skift, så ibland kommer jag hem vid 23:00 och ibland åker jag hemifrån vid 05:30.) Att blåvarva en Amazon på gatan är nog inte poppis. :(

Edit: Kom på en annan sak som förändrats sen renoveringen. Jag bytte från KD till RB nålar i gasarna, kan det påverka så mycket av gången att den blir nära nog okörbar? (Tycker ju att den borde gå lite bättre med mer soppa, men mina "tyck" brukar inte vara helt rätt...)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

En annan liten fråga då. :)

Tydligen så är justerskruvarna till munstyckena på mina förgasare lite sönderskruvade, den ena gängar ur sig själv lite då och då och skulle behöva låsas. Den uppenbara lösningen är väl loctite, men finns det några andra förslag för att göra en skruv seg utan att låsa den helt? Vill ju gärna kunna justera dom eftersom jag inte hittat rätt inställning än, samtidigt vill jag ha den så fast att jag inte behöver justera om dom varje gång jag kört en längre sträcka.

Det här känns som en helt bisarr sak att fråga eftersom man oftast vill att en skruv ska gå lätt, men det vill inte jag just nu. :) (Och att rosta fast den är ingen lösning. :D )
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by A-masen »

Utan att just nu veta hur dina problemskruvar ser ut, så kan man ju föreslå HeliCoil. D.v.s. insatsgängor. Dom finns i dom flesta upptänkliga dimensioner. Det enda betänkliga är väl då priset när man tänker att man köper en hel sats med specialgängtapp, montageverktyg och insats för ett (1) skruvhål. Det förekommer även lågprispirater på detta området. Sök på nätet.
Om det finns plats under skruvskallen, så finns det ju ibland en spiralfjäder som hjälper till att hålla skruven stilla. Är det små skruvar, så kan man ibland slakta en kulspetspenna och ta fjädern där. Annars finns det spiralfjädrar i satser hos t.ex. Clas Ohlson och liknande ställen.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by sotarn »

Läste att om dämpkolven är sliten så kan man få en "konstigt uppförande på motorn" :roll: . Läste detta på amazonpictures. Sotarn.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Vet inte om helicoil är lösningen, det är "muttern" under förgasaren som man ställer bränslemängden med som gängar ur sig. Funderade på gängtape, men jag är skeptiskt till att den är värmetålig nog. Ska se om jag kan få tag på ett par nya såna, vet att det fanns ute på tradera för inte så länge sen. Samtidigt funderar jag på att byta förgasarna helt men det är inte riktigt budgeterat just nu. :P

Finns det inget gammalt garageknep för att lösa sånt här?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

sotarn wrote:Läste att om dämpkolven är sliten så kan man få en "konstigt uppförande på motorn" :roll: . Läste detta på amazonpictures. Sotarn.
Hmm, det känns inte helt orimligt, jag tycker ibland att det låter som om kolvarna "slamrar" och dom känns lite glappa i nederläget. Ska dom vara det, eller är det läge att renovera mer på dom?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Där är den här biten som krånglar, den högra muttern sitter för dåligt och skruvar ner sig själv med hjälp av vibrationerna i motorn. Detta gör att den förgasaren får alldeles för mycket soppa och bilen blir okörbar när dom blir så osynkade.
Image

Har hittat nya på en känd auktionssida, så det får nog bli en investering i nya.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Hasse63 »

Ta en avbitare och gör "bromsmärken" i fjäderns båda ändar... borde funka :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Gullan
Posts: 78
Joined: Thu Aug 27, 2009 8:48 pm
Location: Hässleholm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Gullan »

Förmodligen ett korkat förslag, men jag bjuder på det iaf.... gängtejp?
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Gullan wrote:Förmodligen ett korkat förslag, men jag bjuder på det iaf.... gängtejp?
Det har jag faktiskt funderat på, men jag är inte säker på att gängtapen pallar värmen från grenröret speciellt många minuter... Men om inte Hasses tips fixar det så får jag testa. :) (Bara inte gängtapen smälter och härdar till bakelit. :D )
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

:oops: Löste ett av problemen med att den går som en påse skit idag. Tydligen så hade fördelaren ändrat läge och tändningen var ställd helt åt skogen. :/ Dessutom fick jag i vanlig ordning en stöt när jag höll på med strob-lampan. I helgen får det bli en tur till feltema och lite nya tändkablar, stift och eventuellt brytare och konding.

Imorgon ska jag försöka ställa ventilerna på den, läste ett gammalt inlägg i någon tråd här om att de ska ställas 0.40 in och 0.45 ut när man har r-kam, så det får bli så. Har även Hasses gamla guide till hur man ställer dom, så det blir nog skitbra. :)
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by gudu »

Jag har haft en härlig amazonmekardag idag första semesterdagen och jag fick den att sluta gå som en påse nötter. Men det var efter en himla massa inställande och förgasarrenovering, ungefär som du beskriver. Nu till den pinsamma lösningen, fördelaren snurrar motsols och tvåan och treans tändkablar hade bytt plats. 1-3-4-2 men moturs! Simsalabin en pigg motor! Jag är mycket förvånad att den gick över huvud taget med fel tändordning. B4B-fördelaren går för övrigt medurs. Hoppas det löser sig för dig.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by LABBE »

kolla motståndet i tändkablarna om du köper dom på feltema. kan variera hur som helst på dom. har haft problem med deras förut på andra bilar.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Post Reply