vad krävs för byte av ventiltätning?
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
vad krävs för byte av ventiltätning?
jag tänkte byta blockpackning på min bil nu eftersom den har gett sig men tänkte samtidigt byta ventiltätningar när jag ändå river av toppen för jag misstänker att dem läcker.
min fråga e om det krävs nåt specialverktyg för att byta dem? jag har försökt att söka och kolla i verkstadsboken men jag såg inget iaf. det kanske finns där men då e det väl jag som e kass på att söka . eller så delar nån med sig av sin kunskap
det är en B20 som jag ska byta på
mvh
Fredrik
min fråga e om det krävs nåt specialverktyg för att byta dem? jag har försökt att söka och kolla i verkstadsboken men jag såg inget iaf. det kanske finns där men då e det väl jag som e kass på att söka . eller så delar nån med sig av sin kunskap
det är en B20 som jag ska byta på
mvh
Fredrik
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
På b20 har du tätningen på styrningen, På B18 är det en ovanpå ventilen... som ett paraply.
Du behöver en ventilspännare en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... jaderbage/
Med den spänner du ihop flädern och då lossnar 2 små halvmånar som låser ihop ventilen med fjädern, efter det kan du byta ventiltätningen. kanske ide att slipa in ventilerna då du ände håller på
Du behöver en ventilspännare en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... jaderbage/
Med den spänner du ihop flädern och då lossnar 2 små halvmånar som låser ihop ventilen med fjädern, efter det kan du byta ventiltätningen. kanske ide att slipa in ventilerna då du ände håller på
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
Det där med att slipa ventilerna har jag funderat på att göra länge nu, men hur svårt är det? Det känns ju som om man har rätt lite marginal för sina klantigheter... (Har iofs en B18-topp som jag tänkt öva på och eventuellt montera istället för B20-toppen som jag har nu.)
Verktyget som man använder ser ju ut som en pinne med två sugkoppar på, suger man fast ventilen med koppen och slipar med den, eller är det sugkoppen som gör slipandet? (Helt novis och okunnig när det gäller det här.)
F'låt om jag kapar tråden, men när frågan ändå är uppe...
Verktyget som man använder ser ju ut som en pinne med två sugkoppar på, suger man fast ventilen med koppen och slipar med den, eller är det sugkoppen som gör slipandet? (Helt novis och okunnig när det gäller det här.)
F'låt om jag kapar tråden, men när frågan ändå är uppe...
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
Ventilerna slipas till rätt vinkel i en specielt verktyg och säterna fräser man i olika viklar. sen använder man pastan för att få till den sista ytan och för att få den tät.
Att bara använda pinnen och pasta håller inte så länge.
Att bara använda pinnen och pasta håller inte så länge.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
Sugkoppen skall suga fast på ventilhatten och sedan roterar man pinnen mellan händerna för att få ventilhatten at rotera i sätet. Pastan lägger man mellan ventilhatten och sätet.granfot wrote:Verktyget som man använder ser ju ut som en pinne med två sugkoppar på, suger man fast ventilen med koppen och slipar med den, eller är det sugkoppen som gör slipandet?
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
hej på er. nu har jag tagit ner toppen och min morfar hjälpte mig med lite bonverktyg att få lås knasterna men nu tänkte nu även att man skulle slipa in ventilerna med pasta också för såg att det behövdes. pasta har jag men ingen sugpropp. vart får man tag på den. vet att biltema har men jag har 8 mil till biltema så känns lite drygt att åka så långt bara för den sakens skull
-
- Posts: 99
- Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
Hej ta en lågvarvig borrmaskin och kör försiktigt fram och tillbaka
-
- Posts: 99
- Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
en gummislang på skaftet funkar också bra
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
Jag har dålig koll på Biltemas och dom andras verktygsutbud i dag, men förr fanns det en speciell tillsats till borrmaskiner för ventilslipning. Den växlade riktning hela tiden, vilket lär vara viktigt. Efter dom råd jag har hört så skulle man inte bara köra en maskin åt ett håll. Och håller man handverktygen mellan händerna så blir det ju rätt, höger och vänstervarv växelvis.
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
jag testade lite olika saker med borrmaskin igår med lite olika gummin och det gick inget vidare tyvärr. då hade jag nog fått hålla på i flera veckor om det skulle bli bra så sugpropp e nog att föredra.
jag hittade den här på verktygsboden
antar att det e en sådan som a-masen beskriver? dock tycker jag tyvärr den e lite dyr, den e säkert skitbra men tyvärr så e det som vanligt att kontot tryter =(
jag hittade den här på verktygsboden
antar att det e en sådan som a-masen beskriver? dock tycker jag tyvärr den e lite dyr, den e säkert skitbra men tyvärr så e det som vanligt att kontot tryter =(
-
- Posts: 99
- Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
Gummislang som snurras mellan händerna är ju det billigaste allternativet och funkar kanon och lossar inte
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
med gummislang så fastnar den väl knappt på ventilen? känns inte som att man får tillräckligt med kraft och får hålla på i evigheter istället
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
Sunkmaster: Bilden ser bekant ut, så det är säkert en sådan jag har läst och hört talas om från förr. Jag har själv ingen handgriplig erfarenhet av den, men det har säkert någon annan här på forumet, så ni andra, berätta vad ni vet. Det hjälper Sunkmaster att ta ett beslut om han skall satsa pengar på den eller inte.
-
- Posts: 99
- Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
Du trär ju slangen över ventilskaftet,med andra ord en mindre slang som man får trycka på och som då fastnar, sen är det bara att snurra mellan händerna
-
- Posts: 341
- Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm
Re: vad krävs för byte av ventiltätning?
aha luddig kaninfot, du kör bakifrån alltså =). jag hittade faktiskt vanliga sugproppar på verktygsboden idag så det problemet har löst sig, har nu dock fått ett grövre problem.
bytte blockpackning, ventiltätningar och slipade in ventilerna allt gick bra och bilen startade och gick hur fint som helst men så vid en liten provrunda så flög tempmätaren i topp helt plötsligt och jag fick stanna och när jag öppna huven så verkligen hörde jag hur den kokade. jag har spolat rent hela motorn och inget verkar vara tätt, en ny termostat köpte jag när jag köpte ny packning (82 graders) och den öppnar som den ska. har tom stått och spolat direkt ner i kylet med avtappningskranen öppen för att det hela tiden ska komma nytt och kallt vatten men ändå så börjar den koka. jag tänkte att det kunde vara vattenpumpen men den e bara ett år gammal dock e den från biltema men borde ju funka ändå tycker man. nån som vet hur mycket tryck det ska vara ifrån vattenpumpen upp där termostaten sitter? jag testade att ta bort termostaten bara för att se om det pumpade fram vatten och det svämmade liksom bara över fast det ska kanske inte spruta så mycket heller? eller vet nån hur det ska vara?
vore himla tacksam för hjälp för det vore inte skoj att missa att ta me den till arendal nu i helgen
bytte blockpackning, ventiltätningar och slipade in ventilerna allt gick bra och bilen startade och gick hur fint som helst men så vid en liten provrunda så flög tempmätaren i topp helt plötsligt och jag fick stanna och när jag öppna huven så verkligen hörde jag hur den kokade. jag har spolat rent hela motorn och inget verkar vara tätt, en ny termostat köpte jag när jag köpte ny packning (82 graders) och den öppnar som den ska. har tom stått och spolat direkt ner i kylet med avtappningskranen öppen för att det hela tiden ska komma nytt och kallt vatten men ändå så börjar den koka. jag tänkte att det kunde vara vattenpumpen men den e bara ett år gammal dock e den från biltema men borde ju funka ändå tycker man. nån som vet hur mycket tryck det ska vara ifrån vattenpumpen upp där termostaten sitter? jag testade att ta bort termostaten bara för att se om det pumpade fram vatten och det svämmade liksom bara över fast det ska kanske inte spruta så mycket heller? eller vet nån hur det ska vara?
vore himla tacksam för hjälp för det vore inte skoj att missa att ta me den till arendal nu i helgen