Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by Nordetun »

Motivationsbiten löste sig, fick hem en liten supersöt 3fas svets så nu är man ju lyckligast på gatan ett tag till :D
Måste inhandla en tub med gas och en rulle tråd så ska aman få nya skärmbalkar och skärmkanter.
Amazon -65
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by LABBE »

min orignalare har fått ny golvmatta fram å bak. vart bra. även fått nackskydd fram. då jag åker mycket med den vill man ha lite säkerhet.. min taksänkta åkte b21an med aut ur idag nu ska motorrummet snyggas till lite, sen ska en b18 med kortspak i . bilder kommer senare. :)
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by LABBE »

jaha idag vart det då oplanerat motorbyte i orginalarn, pga motorras (paj oljetrycksgivare) nu vart det b18 dubbla su.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by Mats »

Idag blev det en tur till VP autoparts i Fristad. Första besöket, men väldigt trevligt att "botanisera" och se vad som fanns på hyllorna.
En del nyttigt blev det, plus lite extra smått-och-gott... :wink:
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by Rasmuss »

Letade efter bakre låsbrickor till framvagsbalken och kunde bara hitta dom här främre hos VP, CVI mfl

Image

Men jag vill ju ha nya låsbrickor till dom bakre bultarna också..
Image

Så då får man tillverka:
Image

Nya utskurna med vattenskärning
Image

Och efter eloxering
Image

Nu kanske man äntligen kan montera den färdiga framvagnen som legat och väntat allt för länge.

Image
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by Rolf »

Fint jobb, Rasmuss!
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by Mats »

Ser välgjort ut ! :D

Idag så har jag och fru med barn varit till Sätila och besökt V.R.O.M. med Amazonen.
Mycket trevligt och perfekt väder. Kunde knappast bli bättre förutsättningar för träffen.
Riktigt många bilar och kul att träffa en massa nya ansikten.
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by D Brown »

Image

Sådana övre bärarmar eller vad det kan tänkas kallas, finns det nya sådana att köpa?
Jag har i.a.f inte hittat, kanske letat på fel ställen?

".....börjar bli mjuka!" .....påpekade besiktningsmannen i vintras.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by Rasmuss »

Dom övre går inte att köpa nya, men du borde kunna få tag på begagnade som är friska.
Finns två modeller av både undre och övre bärarmar beroende på årsmodell
Från 7/65-70 är det lite annorlunda utförande på dom övre bärarmarna med större hål för större starkare kulled.
Dom nya undre bärarmarna som idag säljs fungerar på alla med B18 motor men notera att stötdämparfästet sitter med två skruvar istället för en som det är original fram tom 66.

Om man har plats är det billigare att köpa en hel komplett frisk begagnad framvagn för några hundra och sedan plocka isär den och sedan blästra/lacka delarna man vill ha.
Har sett många annonser på blocket genom åren med kompletta framvagnar som folk vill bli av med då dom tar lite plats.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by QV »

De undre av äldre mdell får man kolla ibland eftersom VOLVO gick ut med ett meddellande att dessa skulle bytas ut. De har en tendens att vika sig.... Dock behöll jag mina äldre vid min renovering eftersom de var helt friska i plåten och de fick sig en duvning med blästern och tillhörande skyddsbehandling.

Passar inte den nya övre bärarmen på de äldre framvagnarna om man samtidigt byter kulleden eller är man tvungen att svetsa om fästet för att behålla den gammla kulleden?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by D Brown »

Lite märkligt att dessa övre bärarmar inte finns att köpa, finns ju nästan allt annat.

Ett fruntimmer påpekade här om dagen:
"-Din bil låter plupp-plupp-plupp här bak"

Så ikväll har jag jagat detta misständningsljud, plö, plö, plö-plö-plööö, plö-plö-plö-plöööö, låter det ur gasavaröret på tomgång.
Jag bytte brytare, kondensator, kollade tändkablar, bytte en kabelsko vid tändspolen.
Jag t.o.m fjäskade och bytte en fuktande soppaslang!!

Nä, inte då.......plö, plö, plö, plö-plö-plöööö :x

I övrigt går bilen bra, pigg och snål, tändningen är kollad.......69:a....B20 :?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by Rasmuss »

QV vet inte om det är rekommenderat att byta till nyare övre bärarm, rent tekniskt borde det gå bra men man måste byta övre kulleden också..dvs om man har tidigare typ av övre bärarm. Hålet där kulleden går ner i hjulspindeln är ju lika stort på alla hjulspindlar.
Däremot kanske hjulgeometrin ändras om man blandar olika typ av övre länkarm? Jag skulle nog personligen inte mixa utförande på dom övre bärarmarna men det är säkert någon som provat..
Den undre bärarmen fungerar bra att byta till nyare oavsett version av framvagn som man har (B16 har dock helt annorlunda bärarmar) Man måste som sagt komma ihåg att det är olika undre fästen för stötdämparna.
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by Ståhl »

Eftersom min gamla generator som inte hade inbyggd laddningsrelä så bytte jag idag till en med inbyggt relä.
Och det var ju inte kul när remen blev för kort..
Så åkte ner å köpte en till som var för kort, och sen skulle jag åka ner å byta till mig en längre, men då hade mekonomen stängt.
Då blev man lite bitter.
Sen hittade man en rem i rätt längd liggandes i gömmorna här hemma.. :lol:
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by LABBE »

jaha idag har jag osett köpt nåt gammalt lager (samling) vet ej hur det ska klassas än! ) med amazom grejor. vad jag vet ska de va minst en komp b16, å en kompl b18/20? bakaxlar. å hyllvis med prylar. ska hämtas i veckan. julafton innfaller kanske tidigt i år vem vet!!!!
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Vad har vi gjort idag? AMAZONRELATERAT

Post by Eiler »

Grattis Labbe
Post Reply