Jag har ännu inte fattat den trenden, så vill du bjuda på ett helggarv så är du välkommen.QV wrote:som för en vecka sedan fick förklarat för sig vad "tyskstuk" betyde i praktiken. Har fortfarande ont i magen av allt skrattande
För övrigt:
Jag håller med dig, till viss del. Tyvärr är det så att trender och egen fåfänga inte alltid lyder under förnuftet.
Kör själv runt med en V40 och 215/35-18 på ett lågt & stumt chassie.
Lågfartsmanövrer inne i tätbefolkat område med dagvattenbrunnar, farthinder och potthål är rena mardrömmen.
Ute på motorvägen uppväger dock körupplevelsen totalt. Bilprovarn log brett... han ville nog köra ett varv extra.
Nog om det.
Dessa, klassiska fälgar, skulle jag gärna se på "vår" nya Amazon. En tidlös design som är både soft och tuff på samma gång.
Har man "hängt" med Boyd och Chip Foose sen pojkåren så vet man att det går att fräsa fram fälgar i vilken design som helst.
Istället för att gå över ån efter vatten så är mitt förslag att man utgår från originaldesignen och skalar upp den till 8x17".
Dimensioner mycket större än så skulle bara störa helheten och inte passa i hjulhusen.
Med kanske 40-45 profil på däcken ska bilen se ut som den går 200, fast den står still. Hur bilen står är väldigt avgörande.
Tuttmarschaller (Haha!!) och runda speglar, antingen på skärmarna eller en liten rund, bara på vänster dörr.
Rolf, du har prickat in inredningen totalt. Jag är med.
Döda kossor - eller varför inte älgar...
Bilar jag vänder mig om efter har det där lilla extra som ingen annan tänkt på. Detaljer som uttrycker en sorts kärlek till ursprunget.
Små blinkningar som bara jag och de som sett grejen hajjar. Det spelar ingen roll vad för bil det är.
Jag har fått den kicken av en passerande Saab 93:a... där tidsmarkörerna satt där de skulle. Papphjälm i bakrutan t ex.
Nu blev det filosofiskt.
Amazonen är ju en konventionell bil. Av en typ som bildade skola på 60-talet. Dubbla A-armar och stel bakaxel.
Extra skoj att Amazonen är en av de bättre i klassen. Vi ska vara glada över att det sitter spiraler bak och inte bladfjädring.
Konstruktionen är ganska modern och går att spetsa till för mer prestanda och road handling.
Volvos tidiga säkerhetstänkande borgar för en solid kaross och överdimensioner på infästningar osv.
De material som numera finns tillgängliga gör det möjligt till riktigt fördelaktiga vikt/effektförhållanden.
Aluminiummotorer, moderna växellådor och bakaxlar...
Legeringar som tål mycket stryk trots relativt "veka" dimensioner och fjädringssystem som väger lite men bär mycket.
Moderna material i bussningar, styrsystem med intelligent mjukvara, etc.
Tanken svindlar.