Hållbarhet B18
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Hållbarhet B18
Hej
Hur långt kan man räkna med att en någorlunda välskött B18 kan gå innan den börjar rasa egentligen? Sisådär 20 000 mil är väll inte så farligt långt för en rejäl gjutjärnspjäs från Volvo?
Undrar eftersom jag hittat en trevlig bil till salu men är lite osäker på om den kanske kan vara lite väl sliten...
Hur långt kan man räkna med att en någorlunda välskött B18 kan gå innan den börjar rasa egentligen? Sisådär 20 000 mil är väll inte så farligt långt för en rejäl gjutjärnspjäs från Volvo?
Undrar eftersom jag hittat en trevlig bil till salu men är lite osäker på om den kanske kan vara lite väl sliten...
Re: Hållbarhet B18
Alltså innan blocket är slut verkar ju ta oändligt många mil..Templar-122 wrote:Hej
Hur långt kan man räkna med att en någorlunda välskött B18 kan gå innan den börjar rasa egentligen? Sisådär 20 000 mil är väll inte så farligt långt för en rejäl gjutjärnspjäs från Volvo?
Undrar eftersom jag hittat en trevlig bil till salu men är lite osäker på om den kanske kan vara lite väl sliten...
Var ju en snubbe som kört 330 tusen mil? med sin p1800 utan motorbyte..
Dock kan det ju vara en hel del som behöver bytas ut, men de är inte så dyrt..
mvh/
2 x Amazon-66
En misshandlad motor kan vara slut efter 10-15000 mil och en välservad kan vara i bra skick efter 50000mil.
Är bilen i bra skick förutom motorn är det bara att köpa, en motorrenovering är billig jämfört med rostlagning lackering och en taskig inredning.
Det finns nya motorer att köpa för 12000kr.
Är bilen i bra skick förutom motorn är det bara att köpa, en motorrenovering är billig jämfört med rostlagning lackering och en taskig inredning.
Det finns nya motorer att köpa för 12000kr.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
så sant.Lars Bd wrote:En misshandlad motor kan vara slut efter 10-15000 mil och en välservad kan vara i bra skick efter 50000mil.
Det finns nya motorer att köpa för 12000kr.
då är det mycket billigare att skita ner sig själv o renovera. det är ju inte direkt Hi-tech vi pratar, delarna passar ju bara på ett sätt (nästan)
om man bara byter lager, kolvringar o packningar så landar man på strax under 2papp. men det skjuter iväg lite mer om man ska ha ny kam o kolvar med. samt om man klarar sig med ninslipning av ventilerna i toppen osv osv, men ju mer man kan göra själv så blir det billigare i slutändan, o lika bra om man är noggrann.
Ingen motor håller särskilt länge om den missköts ordentligt men Irv Gordon's P1800 har nu gått över 400.000 mil. Den var dock renoverad en gång vid ca 100.000 mil.
http://www.theautochannel.com/news/2006 ... 23106.html
http://www.worldcarfans.com/classics.cf ... nniversary
http://www.theautochannel.com/news/2006 ... 23106.html
http://www.worldcarfans.com/classics.cf ... nniversary
Volvo P1200VB 1958
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Re:
inte pressa/varva innan termostaten öppnat, kan bli för högt tryck i kylvattnet så man blåser både packningar o frostpluggar..KBM wrote:Jag håller med de två föregående talarna, samt att man inte ska varva mycket när bilen är kall. Vett och etikett så håller en motor längre än vad man tror.
Större risk att karossen rostar sönder innan motorn har gett upp.
Re: Hållbarhet B18
Irv Gordons P1800 börjar nu närma sig 3 miljoner miles vilket är ca 482 000 mil
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 3872463.ab
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 3872463.ab
Volvo P1200VB 1958