Hållbarhet B18

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Hållbarhet B18

Post by Templar-122 »

Hej

Hur långt kan man räkna med att en någorlunda välskött B18 kan gå innan den börjar rasa egentligen? Sisådär 20 000 mil är väll inte så farligt långt för en rejäl gjutjärnspjäs från Volvo? :D

Undrar eftersom jag hittat en trevlig bil till salu men är lite osäker på om den kanske kan vara lite väl sliten...
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Hållbarhet B18

Post by NicklasO »

Templar-122 wrote:Hej

Hur långt kan man räkna med att en någorlunda välskött B18 kan gå innan den börjar rasa egentligen? Sisådär 20 000 mil är väll inte så farligt långt för en rejäl gjutjärnspjäs från Volvo? :D

Undrar eftersom jag hittat en trevlig bil till salu men är lite osäker på om den kanske kan vara lite väl sliten...
Alltså innan blocket är slut verkar ju ta oändligt många mil..
Var ju en snubbe som kört 330 tusen mil? med sin p1800 utan motorbyte..
Dock kan det ju vara en hel del som behöver bytas ut, men de är inte så dyrt..

mvh/
2 x Amazon-66
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En misshandlad motor kan vara slut efter 10-15000 mil och en välservad kan vara i bra skick efter 50000mil.
Är bilen i bra skick förutom motorn är det bara att köpa, en motorrenovering är billig jämfört med rostlagning lackering och en taskig inredning.
Det finns nya motorer att köpa för 12000kr.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Lars Bd wrote:En misshandlad motor kan vara slut efter 10-15000 mil och en välservad kan vara i bra skick efter 50000mil.

Det finns nya motorer att köpa för 12000kr.
så sant.

då är det mycket billigare att skita ner sig själv o renovera. det är ju inte direkt Hi-tech vi pratar, delarna passar ju bara på ett sätt (nästan) ;)

om man bara byter lager, kolvringar o packningar så landar man på strax under 2papp. men det skjuter iväg lite mer om man ska ha ny kam o kolvar med. samt om man klarar sig med ninslipning av ventilerna i toppen osv osv, men ju mer man kan göra själv så blir det billigare i slutändan, o lika bra om man är noggrann.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ingen motor håller särskilt länge om den missköts ordentligt men Irv Gordon's P1800 har nu gått över 400.000 mil. Den var dock renoverad en gång vid ca 100.000 mil.

http://www.theautochannel.com/news/2006 ... 23106.html

http://www.worldcarfans.com/classics.cf ... nniversary
Volvo P1200VB 1958
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Ok, tack för alla svar! :D

Helt otroligt att man kan köra en bil så långt som Irv Gordon utan att göra några rejäla årgärder åt motorn :shock:
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Om du byter olja och filter var 500:e mil och ser till att där alltid är rätt oljenivå så är du halvvägs.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

beroende på hur mycket man kör kan man ju byta olja o sånt, jag byter vår o höst. (på finbilarna) på bruksbilen är det varje vår som gäller
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Jag håller med de två föregående talarna, samt att man inte ska varva mycket när bilen är kall. Vett och etikett så håller en motor längre än vad man tror.

Större risk att karossen rostar sönder innan motorn har gett upp.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

KBM wrote:Jag håller med de två föregående talarna, samt att man inte ska varva mycket när bilen är kall. Vett och etikett så håller en motor längre än vad man tror.

Större risk att karossen rostar sönder innan motorn har gett upp.
inte pressa/varva innan termostaten öppnat, kan bli för högt tryck i kylvattnet så man blåser både packningar o frostpluggar..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hållbarhet B18

Post by Amazon »

Irv Gordons P1800 börjar nu närma sig 3 miljoner miles vilket är ca 482 000 mil

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 3872463.ab
Volvo P1200VB 1958
Post Reply