Färg till kylaren?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Färg till kylaren?

Post by Leffe_sthlm »

Ett av vinterprojekten är att snygga till kylaren och måla om den.
Behöver man speciell värmetålig färg, typ elementfärg, eller går det bra med vanlig färg?
Kan man spruta en lager färg på lamellerna, eller ska jag undvika det, för att försämra kylförmågan?
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Färg till kylaren?

Post by sotarn »

Jag lämnade in min kylare för reparation på en kylservice verkstad o när jag fick tillbaka den hade dom målat den åt mig oxså inklusive lamellerna :D . Så det är nog ingen fara att måla på lamellerna bara man inte öser på för mycket färg. Ps kylarn funkar mycket bra trots att dom målat den.Vet ej dock vad dom använde för slags färg :roll: . Sotarn
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Färg till kylaren?

Post by A-masen »

För många år sedan jobbade jag i ett stort kommunalt bussgarage. Dom var storkund till en kylarverkstad. Där brukade kylare målas i samband med renoveringar. Jag var där i ärende ett par gånger. Det luktade mest glykol och syra (Lödsyra) i lokalerna. Jag vet inte vad slags färg det var, men den var ganska tunnflytande och ½-matt. Den sprutades på.
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Färg till kylaren?

Post by Leffe_sthlm »

A-masen wrote:För många år sedan jobbade jag i ett stort kommunalt bussgarage. Dom var storkund till en kylarverkstad. Där brukade kylare målas i samband med renoveringar. Jag var där i ärende ett par gånger. Det luktade mest glykol och syra (Lödsyra) i lokalerna. Jag vet inte vad slags färg det var, men den var ganska tunnflytande och ½-matt. Den sprutades på.
Hittade denna när jag Googlade. Påminner om den färg du nämner.

http://www.restom.se/product.html/halvb ... adiam-8860
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Färg till kylaren?

Post by volvodidi »

du kan använder normalt värmetålig färg för kylaren.
Dieter
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Färg till kylaren?

Post by A-masen »

"HALVBLANK SVART FÄRG MED HÖG FLUIDITET TILL KYLARE - Restom Radiam 8860"

Tänk så bra det är när minnet fungerar. Min erfarenhet är alltså från början av 70-talet, och det hjälpte i det här fallet. :)
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Färg till kylaren?

Post by Leffe_sthlm »

A-masen wrote:"HALVBLANK SVART FÄRG MED HÖG FLUIDITET TILL KYLARE - Restom Radiam 8860"

Tänk så bra det är när minnet fungerar. Min erfarenhet är alltså från början av 70-talet, och det hjälpte i det här fallet. :)
"Minne som en gammal amazon, blir bara bättre med åren". Gammal Volvo-ordspråk. :D
Post Reply