Min B-18 i min GT missar och går väldigt ojämnt på låga varv. Det låter som den missar i tändning mer än ett förgasarproblem. Om man varvar högt låter det riktigt bra. Jag bytte hela fördelaren, locket, rotorn, brytare och konding. Ingen skilnad.
Trodde först att kandrevet hade hoppat med ventilinställningen gick aldeles utmärkt.
Bra och jämnt komp är det.
Har ingen laddning på just nu så det är inte att den extra laddningen hjälper när man varvar. Batteriet är dock toppladdat.
Det verkar som jag måste avancera tändningen väldigt för att det skall överhuvudtaget starta men då gillar den inte och varva (slår i mot)
Tändspole??
Tankar?
B-18 missar på lågt varvtal
Re: B-18 missar på lågt varvtal
1.Hur ser stiften ut?
2.Provat byta tändkablar?
3.Spolen kanske har gjort sitt...
Just tändspolen kan spela vådliga spratt. Man kan få glapp eller kortslutning som bara uppstår när den har blivit varm. Man kan också börja ana oråd om spolen blir het på utsidan.
Gör gärna några mätningar, men då kan det ju vara bra att veta om det sitter nåt förkopplingsmotstånd på spolen.
Det finns två lindningar, primärlindning (På stift 1 och 15, där matningskablarna ska sitta) och sekundärlindning (I mitten, där tändkabeln ska sitta). Vid primärmätningen sätter du mätpinnarna på stift 1 och 15. Vid sekundärmätningen sätter du en pinne på antingen stift 1 eller 15, den andra pinnen sätts i mittenuttaget på spolen (där tändkabeln sitter). Obs!! Mät vid kall spole.
Resistansen bör ligga kring 1,8-2 Ohm i primärlindningen och i sekundärlindningen kring 8-10 kOhm. Skaffa en Haynes workshop manual. Där står mer exakta siffror.
Enklast är att bara byta spole och se skillnaden.
2.Provat byta tändkablar?
3.Spolen kanske har gjort sitt...
Just tändspolen kan spela vådliga spratt. Man kan få glapp eller kortslutning som bara uppstår när den har blivit varm. Man kan också börja ana oråd om spolen blir het på utsidan.
Gör gärna några mätningar, men då kan det ju vara bra att veta om det sitter nåt förkopplingsmotstånd på spolen.
Det finns två lindningar, primärlindning (På stift 1 och 15, där matningskablarna ska sitta) och sekundärlindning (I mitten, där tändkabeln ska sitta). Vid primärmätningen sätter du mätpinnarna på stift 1 och 15. Vid sekundärmätningen sätter du en pinne på antingen stift 1 eller 15, den andra pinnen sätts i mittenuttaget på spolen (där tändkabeln sitter). Obs!! Mät vid kall spole.
Resistansen bör ligga kring 1,8-2 Ohm i primärlindningen och i sekundärlindningen kring 8-10 kOhm. Skaffa en Haynes workshop manual. Där står mer exakta siffror.
Enklast är att bara byta spole och se skillnaden.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Re: B-18 missar på lågt varvtal
Tack för kommentarer.
Skall prova med en ny tändspole och nya kablar.
Skall prova med en ny tändspole och nya kablar.
Re: B-18 missar på lågt varvtal
Jag hade börjat med att kontrollera ev tjuvluft. Spruta startgas runt grenröret och se om varvtalet ökar.