På min B16-Amazon har batteriet måtten 215x170x165(BDH). Hoppas det hjälper!Templar-122 wrote:Halloj!
Vilka mått ska ett 6-volts batteri till en PV ha?
Stackars B16 :(
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
KRÅNGEL!!!
Tjosan!
Har problem med min PV med B16...
Jag skulle inte vilja säga att den nånsin är lättstartad dirrekt men ibland går det iallafall hyffsat lätt . Men sen när motorn har gått ett tag (eller ibland när man gasar) så dör den och är då oftast stört omöjlig att få igång med eller utan choke och/eller startgas (startgas brukar få den att tända till ett litet tag). Det hjälper inte heller alltid att vänta tills motorn har svalnat. Ibland hjälper det i och för sig men oftast inte...
Vid andra tillfällen så går den inte starta alls . Tänder inte ens.
Men oftast tänder den hyffsat snabbt, går någon sekund när man gasar och sedan dör den bara rakt av. Om man är envis nog och inte snålar med choken, gasen och startgasen så brukar den gå igång efter ett tag i sånna här lägen.
Vad tror ni detta kan bero på? Eftersom felet bara dyker upp av sig självt lite då och då (helt oregelbundet) och tändstiften faktiskt ger hyffsad gnista så misstänker jag att det är en massa skit i förgasaren som sätter igen den nån stanns med jämna mellanrum. Kan det stämma tror ni?
Har problem med min PV med B16...
Jag skulle inte vilja säga att den nånsin är lättstartad dirrekt men ibland går det iallafall hyffsat lätt . Men sen när motorn har gått ett tag (eller ibland när man gasar) så dör den och är då oftast stört omöjlig att få igång med eller utan choke och/eller startgas (startgas brukar få den att tända till ett litet tag). Det hjälper inte heller alltid att vänta tills motorn har svalnat. Ibland hjälper det i och för sig men oftast inte...
Vid andra tillfällen så går den inte starta alls . Tänder inte ens.
Men oftast tänder den hyffsat snabbt, går någon sekund när man gasar och sedan dör den bara rakt av. Om man är envis nog och inte snålar med choken, gasen och startgasen så brukar den gå igång efter ett tag i sånna här lägen.
Vad tror ni detta kan bero på? Eftersom felet bara dyker upp av sig självt lite då och då (helt oregelbundet) och tändstiften faktiskt ger hyffsad gnista så misstänker jag att det är en massa skit i förgasaren som sätter igen den nån stanns med jämna mellanrum. Kan det stämma tror ni?
Rengöring
Börja med att rengöra bensinfiltret på bensinpumpen.
När min var likadan ploclade jag av flottörhuset och regjorde samtliga munstycken, inklusive accelrationsmunstycket. Man får inte sticka ståltråd eller dyligt genom munstyckena då de blir skadade. Endast rengöring med t.ex. fotogen och sedan blås dem torra och rena med tryckluft.
När min var likadan ploclade jag av flottörhuset och regjorde samtliga munstycken, inklusive accelrationsmunstycket. Man får inte sticka ståltråd eller dyligt genom munstyckena då de blir skadade. Endast rengöring med t.ex. fotogen och sedan blås dem torra och rena med tryckluft.
Rengöring
Börja med att rengöra bensinfiltret på bensinpumpen.
När min var likadan plockade jag av flottörhuset och rengjorde samtliga munstycken, inklusive accelrationsmunstycket. Man får inte sticka ståltråd eller dyligt genom munstyckena då de blir skadade. Endast rengöring med t.ex. fotogen och sedan blås dem torra och rena med tryckluft.
När min var likadan plockade jag av flottörhuset och rengjorde samtliga munstycken, inklusive accelrationsmunstycket. Man får inte sticka ståltråd eller dyligt genom munstyckena då de blir skadade. Endast rengöring med t.ex. fotogen och sedan blås dem torra och rena med tryckluft.
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Okej tusen tack för det rådet! Då var det lite som jag misstänkte då men jag tänkte inte på att det kanske var skit i bränslefiltret också... Ska plocka bort filtret och fixa till det lite, sen får man väll ta moppen och köra hem till polarna i Kungshult (har ingen kompressor själv) och blåsa igenom munstyckena .
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Sådär ja då var det kirrat
Stötte på lite problem på vägen dock...
Där sitter man glatt vid köksbordet och plockar ner förgasaren och inspekterar delarna och så upptäcker man att accelerationspumpens kolv sitter stenhårt fast. Vad gör man då? Jo man börjar med att banka ner den ännu längre i loppet för att försöka lossa den lite vilket slutar med att den fastnar längst ner i botten. Då tar man en tång och försöker dra loss den, sen försöker man värma loss den och när det inte funkar erkänner man sig slagen och börjar leta efter en ny på nätet =(
Och så till sist när man gett upp allt hop om räddning och plockar ihop kommer pappa på den strålande idèn att borra ett hål rakt i kolven, gänga det och sedan tvinga ut den med en bult, en skruvdragare och lite brickor. Sen lämnar men ju en skruv i hålet så att kolven håller tätt och vips är allt fixat. Turligt nog funkade faktiskt planen och efter operationen och en rejäl genomblåsning så går bilen bättre än någonsin och jag har kört den nästan 2km. Visserligen bara i 40 men det är ju bara andra gången man kör bil så man får ju ändå va nöjd.
Sen kommer nästa överaskning: Bäst man är ute och kör så dör all belysning i bilen bakre ände (har funkat perfekt innan) och det hela slutar med att man försiktigt får krypa hem med backlampan som enda lyse bakåt då det är beckmörkt ute. Tack och lov för extramonterade backlampor!
Stötte på lite problem på vägen dock...
Där sitter man glatt vid köksbordet och plockar ner förgasaren och inspekterar delarna och så upptäcker man att accelerationspumpens kolv sitter stenhårt fast. Vad gör man då? Jo man börjar med att banka ner den ännu längre i loppet för att försöka lossa den lite vilket slutar med att den fastnar längst ner i botten. Då tar man en tång och försöker dra loss den, sen försöker man värma loss den och när det inte funkar erkänner man sig slagen och börjar leta efter en ny på nätet =(
Och så till sist när man gett upp allt hop om räddning och plockar ihop kommer pappa på den strålande idèn att borra ett hål rakt i kolven, gänga det och sedan tvinga ut den med en bult, en skruvdragare och lite brickor. Sen lämnar men ju en skruv i hålet så att kolven håller tätt och vips är allt fixat. Turligt nog funkade faktiskt planen och efter operationen och en rejäl genomblåsning så går bilen bättre än någonsin och jag har kört den nästan 2km. Visserligen bara i 40 men det är ju bara andra gången man kör bil så man får ju ändå va nöjd.
Sen kommer nästa överaskning: Bäst man är ute och kör så dör all belysning i bilen bakre ände (har funkat perfekt innan) och det hela slutar med att man försiktigt får krypa hem med backlampan som enda lyse bakåt då det är beckmörkt ute. Tack och lov för extramonterade backlampor!
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Har tyvärr fått mer krångel med bilen
Efter att motorn inte ville starta för ett par dagar sedan upptäckte jag att förgasaren inte fick någon bensin från bränslepumpen. Därför monterade vi bort pumpens sugande slang för att känna om den sög något. Det gjorde den inte så vi försökte blåsa rent i pumpen genom röret med hjälp av lungkraft. Tråkigt nog suger den fortfarande inte...
Det är inte stopp mellan pumpen och förgasaren och det verkar inte heller som bänslepumpens glaskupol läcker. Vad kan felet bero på och vad återstår att göra nu?
Efter att motorn inte ville starta för ett par dagar sedan upptäckte jag att förgasaren inte fick någon bensin från bränslepumpen. Därför monterade vi bort pumpens sugande slang för att känna om den sög något. Det gjorde den inte så vi försökte blåsa rent i pumpen genom röret med hjälp av lungkraft. Tråkigt nog suger den fortfarande inte...
Det är inte stopp mellan pumpen och förgasaren och det verkar inte heller som bänslepumpens glaskupol läcker. Vad kan felet bero på och vad återstår att göra nu?
Trasigt membran i pumpen eller läckande ledning som suger luft typ vid tanken?
Prova att blåsa med munen i slangen före pumpen..då ska det bubbla i tanken och inte \"pysa\" under bilen
Prova att blåsa med munen i slangen före pumpen..då ska det bubbla i tanken och inte \"pysa\" under bilen
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Renoveringssats
Renoveringssatsen köper du på CVI, Veteranprodukter eller PV-klubben. När dä ändå har pumpen av är det lika bra att byta den stålomspunna slangen också. Brukar torka.
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Jag har faktiskt fått ordning på pumpen Plockade isär den och märkte att den hade \"hängt sig\". Sen övertalade jag den att röra sig samt smörjde in packningarna och drog åt allting lite hårdare när jag satte tillbaks det och vips så funkade den!
Vilken slang menar du exakt förresten? Tyckte de såg okej ut men det skadar ju aldrig att ta en titt till...
Vilken slang menar du exakt förresten? Tyckte de såg okej ut men det skadar ju aldrig att ta en titt till...
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Re: Stackars B16 :(
Tänkte renovera min Amazon 58a så småningom. Bilen har inte rullat 5000 mil än och motorn går hur bra som helst utan slammer eller oljerök. Borde räcka med att måla om den, kanske byta några korkpackningar eller är det mer man bör kolla tycker ni? Var finns det bra färg att köpa? Hur har ni andra gjort för att få bort all gammal färg? Blästrat?
Volvo P1200VB 1958