På spicer-axeln som jag har brukar de kunna läcka även nära man bytt främre packboxen. Kan avhjälpas med tjockt fett som pressas in runt packningen eller annat \"fulmek\".
Jag skall försöka komma ihåg hur vi bytte packboxen på SVIS. Har för mig att man bara lossade anbringaren för kardanaxeln, letade bort den gamla packboxen, tryckte dit den nya (med eller utan fett runt??) och monterade tillbaka anbringaren.
Jag har varit med om en bakaxel som läckt i nämda tätning men efter rensning av avluftningshålet blivit helt tät utan tätningsbyte.
Det blev helt enkelt övertryck i axeln när den blev varm och dessa tätningar klarar inte övertryck.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ett litet mäsingsrör c:a 2 cm högt 2-3mm i diameter sitter ovanpå drivaxelröret. Om jag kommer ihåg rätt är det mellan fördelningsplinten till bromsarna och klumpen i mitten.
Det finns bara ett rör som sticker rakt upp och slutar i tomma intet. Så om du drar handen ovanpå drivaxelrören så kan du inte missa det.
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jag lyfter denna tråden igen för en vidare fråga. I verkstadshandboken står att det behövs fem specialverktyg för att byta denna tätning. Mothåll, en avdragare för medbringaren, en avdragare för packboxen, en påtryckare för packboxen och en påtryckare för medbringaren.
Hur är det, behövs alla dessa verktyg eller räcker det med en avdragare och lite pill för att få loss den gamla packboxen och sedan någon hylsa för att banka i nya packboxen? Men jag antar att man inte får slå på anbringaren. Jag har en spicer axel.
Nej, man behöver inte alla dessa specialverktyg.
Att ha tillgång till tryckluft är dock nära nog en förutsättning. Nära nog, som sagt.
En avdragare för medbringaren behöver ju inte vara original SVO-verktyg,
men det kan vara svårt att få bort denna utan avdragare. Packboxen kan man ta ur
genom att trycka igenom en skruvmejsel och lirka ur den. Därmed förstör man
packboxen, men det är väl vanligtvis inget att hänga upp sig på då demonteringen
handlar om att smäcka dit en ny. Däremot skall man akta
sig så att man inte rispar någonting i axeln.
Jag hade en gammal lagerbana till hjälp, när jag knackade dit den nya, att på så sätt
undvika att slå direkt på packboxen är att rekommendera.
Bra tack, jag trodde det skulle vara ett relativt lätt ingrepp men jag blev lite fundersam när jag läste verkstadshandboken och såg alla specialverktyg, men då är det nog som jag trodde. Enkelt förutom allt som skall krångla.
Ett normalt förlopp på en renoverings i smileysar:
(Det här skall väl gå lätt! - aj! aj! - faan! - Ja! jag klarade det.)
Jag låter meddela hur det gick, även rensningen av luftningsröret.
Hej
Det verkar som om en rensning av luftningshålet löste problemet med läckan. Den verkar helt läckagefri. Så enligt devisen pilla inte på det som fungerar väntar jag med att byta packboxen till det finns en annan orsak att ge sig in i bakaxeln.
Tack!
Lars Bd wrote:Jag har varit med om en bakaxel som läckt i nämda tätning men efter rensning av avluftningshålet blivit helt tät utan tätningsbyte.
Det blev helt enkelt övertryck i axeln när den blev varm och dessa tätningar klarar inte övertryck.
QV wrote:ett litet mäsingsrör c:a 2 cm högt 2-3mm i diameter sitter ovanpå drivaxelröret. Om jag kommer ihåg rätt är det mellan fördelningsplinten till bromsarna och klumpen i mitten.
Det finns bara ett rör som sticker rakt upp och slutar i tomma intet. Så om du drar handen ovanpå drivaxelrören så kan du inte missa det.