Volvo P1200VB 1958 - skärmjakt
Volvo P1200VB 1958 - skärmjakt
Jaha, då har jag gjort det igen, mer eller mindre spontanköpt en bil för att det kändes rätt Halvt genomtänkt och med stor inledande entusiasm slog jag till och köpte mig en Amazon från 1958.
Den har stått avställd sedan 1980 och jag misstänker att nåt slags renovering skedde under 80-talet då jag kan hitta några gamla rostlagningar. Åtminstone en av dessa lagningar måste göras om. Plåt på plåt funkar ju inte.
Var det kommer att sluta vet jag inte men det första målet på resan är att få bilen körduglig och besiktigad. Sedan får vi se vad som händer med det kosmetiska.
Jag låter några bilder berätta mer om skicket. Ni som har koll på dessa tidiga modeller får gärna upplysa mig om vad som är "rätt" och vad som är "fel". Lite trevliga NOS-grejer följde med
Bilderna kommer lite huller om buller. Kanske tar jag mig tid och sortare senare.
Tectyl och tectyl, verkar mycket frisk under.
Original grusplåtar, faktiskt utan rosthål.
Obligatorisk rost men förhoppningsvis bara på vänster sida i bagaget.
Är detta smala horn?
NOS-sargarna i påse är inte till amazon utan förmodligen till nåt tillbehörsljus från Hella. Någon som vet mer?
Den har stått avställd sedan 1980 och jag misstänker att nåt slags renovering skedde under 80-talet då jag kan hitta några gamla rostlagningar. Åtminstone en av dessa lagningar måste göras om. Plåt på plåt funkar ju inte.
Var det kommer att sluta vet jag inte men det första målet på resan är att få bilen körduglig och besiktigad. Sedan får vi se vad som händer med det kosmetiska.
Jag låter några bilder berätta mer om skicket. Ni som har koll på dessa tidiga modeller får gärna upplysa mig om vad som är "rätt" och vad som är "fel". Lite trevliga NOS-grejer följde med
Bilderna kommer lite huller om buller. Kanske tar jag mig tid och sortare senare.
Tectyl och tectyl, verkar mycket frisk under.
Original grusplåtar, faktiskt utan rosthål.
Obligatorisk rost men förhoppningsvis bara på vänster sida i bagaget.
Är detta smala horn?
NOS-sargarna i påse är inte till amazon utan förmodligen till nåt tillbehörsljus från Hella. Någon som vet mer?
Last edited by Pälle on Sun Apr 08, 2012 7:17 pm, edited 2 times in total.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
-
- Posts: 70
- Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
- Location: Räfvåla
Re: Volvo P1200VB 1958
mycket trevligt objekt:) lycka till med att få ut den på vägen igen,,ska bli roligt att följa,,vilket chassi nr har den?
Re: Volvo P1200VB 1958
Verkar vara ett bra obj,
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
amazon limousine 60 (brick bay)
Re: Volvo P1200VB 1958
Chassinummer 11916.
Jo det är nog det bästa objekt jag haft hittills bortsett från 63an. Det har passerat några "vrak" genom åren som jag skeppat vidare i brist på... inspiration tror jag.
Entusiastisk som man lätt blir över en stor mängd bilder i inkorgen (köpte bilen osedd) så reflekterade jag aldrig över att säten och dörrsidor hade olika färg Dörrsidorna är grå/svarta (och skadade) och sätena grå/blå. Hur stor är sannolikheten att jag hittar en fräsch svart/vit inredning? Näe just det. Därför bestämde jag mig för att köpa en uppsättning felfria blå/grå dörrsidor som dök upp häromdagen. Kommer inte att stämma med svart tak då men det får jag leva med.... eller lacka taket blått
Det är ju lätt hänt att man öppnar stora plånboken och köper allt man ser som man tror kan behövas men jag tänkte försöka hålla nere takten på shoppandet och istället lägga energin på att få mekaniken att fungera igen. En uppsättning NOS-bromsbackar fram har jag köpt iallafall. Återstår att se om hjulcylindrarna är renoverbara.
Det svåraste just nu är att prioritera att göra klart 63an inför sommaren. Kanske kan fördela energin 30/70 till 63ans fördel
Jo det är nog det bästa objekt jag haft hittills bortsett från 63an. Det har passerat några "vrak" genom åren som jag skeppat vidare i brist på... inspiration tror jag.
Entusiastisk som man lätt blir över en stor mängd bilder i inkorgen (köpte bilen osedd) så reflekterade jag aldrig över att säten och dörrsidor hade olika färg Dörrsidorna är grå/svarta (och skadade) och sätena grå/blå. Hur stor är sannolikheten att jag hittar en fräsch svart/vit inredning? Näe just det. Därför bestämde jag mig för att köpa en uppsättning felfria blå/grå dörrsidor som dök upp häromdagen. Kommer inte att stämma med svart tak då men det får jag leva med.... eller lacka taket blått
Det är ju lätt hänt att man öppnar stora plånboken och köper allt man ser som man tror kan behövas men jag tänkte försöka hålla nere takten på shoppandet och istället lägga energin på att få mekaniken att fungera igen. En uppsättning NOS-bromsbackar fram har jag köpt iallafall. Återstår att se om hjulcylindrarna är renoverbara.
Det svåraste just nu är att prioritera att göra klart 63an inför sommaren. Kanske kan fördela energin 30/70 till 63ans fördel
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Volvo P1200VB 1958
Trevligt med en till tidig bil på forumet. Verkar finnas potential i den. Är det originalkulör som gäller sen? Bild på motorrummet?
Volvo P1200VB 1958
Re: Volvo P1200VB 1958
Jodå, nog har den potential men man måste se bortom den matta lacken, ytrosten och den smutsiga inredningen.Amazon wrote:Trevligt med en till tidig bil på forumet. Verkar finnas potential i den. Är det originalkulör som gäller sen? Bild på motorrummet?
Ja, kommer jag så långt som till lack så blir det originalkulör. Möjligen går jag på blått tak OM den kombinationen fanns som original. Mest för att matcha inredningen som verkar bli blå.
Motorrummet? Huvva det vill jag inte visa upp. Massa ytrost, smuts och tectyl.
Har inte hunnit med så mycket ännu men idag började sortera allt junk som följde med. I en påse med diverse originaskruv hittade jag klädkrokarna till B-stolpen, jippiiiii! Listan med saknade delar krympte lite där.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Volvo P1200VB 1958
gudu wrote:Var det hunden som NOSade up de fina delarna?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Volvo P1200VB 1958
Zundappen verkar se bra ut med
Re: Volvo P1200VB 1958
Haha, jo den är väl OK. Har en finare och ett gäng fulare också. Funderar på att sälja denna blå 76a.Jonas121 wrote:Zundappen verkar se bra ut med
58an ska få en lättare tvätt vad det lider så blir den liiite trevligare att titta på iallafall.
Igår så rotade jag runt i motorrummet för att få lite koll på skicket där. Motorn går runt fint och olja finns. Mycket svart var den Förgasaren är grymt skitig men verkar inte glapp i spjällaxeln
Tryckte i lite fett i vattenpumpen, smorde fördelaren och tog av ventilkåpan. Där under såg det riktigt OK ut. En fet oljehinna över alla rörliga delar, ingen antydan till rost någonstans. Ska slå lite olja i cylindrarna innan jag börjar dra runt på allvar, eller är det bättre att slå i diesel?
Bränslepumpen fick övre delen rengjord och en slurk bensin i förhoppning om att mjuka upp membranet.
Innan uppstart tänkte jag byta ut allt i slangväg vad det gäller kylare o vattenrör, gå igenom förgasaren med rengöring och nya packningar.
Kylaren är avplockad så jag spolar väl ur den med vattenslangen, borde nog göra samma sak med motorn, spola ur kylet med slang?
Olja o filter ska bytas, vill inte provstarta den på den där svarta smörjan. En 10/30 mineralolja blir väl bra?
Jag tar en bit i taget, när jag har lust och tid.
Några mer tips inför provstart?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Volvo P1200VB 1958
För provstart krävs ju nycklar! Ringde den lokala volvohandlaren som INTE kunde hjälpa till för de visste inte vilket nyckelämne man skulle ha
Ringde då volvohandlaren i Skellefteå och där hade man koll. De skulle återkomma med ett artikelnummer senare idag
Visst är det samma nyckel till dörrar o tändning på dessa tidiga bilar?
Ringde då volvohandlaren i Skellefteå och där hade man koll. De skulle återkomma med ett artikelnummer senare idag
Visst är det samma nyckel till dörrar o tändning på dessa tidiga bilar?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Volvo P1200VB 1958
Diesel i cylindrarna skulle jag inte slå i om motorn går runt, bättre med lite olja som smörjer. Jag har samma nyckel till dörrar och tändningslås i min 58a, nyckeln till skuffluckan är dock inte samma. Vet inte om det ska vara så eller om låset är utbytt?
Volvo P1200VB 1958
Re: Volvo P1200VB 1958
Diesel kanske är bäst på motorer som sitter fastAmazon wrote:Diesel i cylindrarna skulle jag inte slå i om motorn går runt, bättre med lite olja som smörjer. Jag har samma nyckel till dörrar och tändningslås i min 58a, nyckeln till skuffluckan är dock inte samma. Vet inte om det ska vara så eller om låset är utbytt?
Har du ASSA cylinder till tändningslåset? Det har jag men det finns enl killen på Volvo i Skellefteå 4 olika låstyper 1958, ASSA, LME och 2 andra som jag har glömt.
Man måste alltså veta vilken typ av lås man har för att kunna få rätt nyckel till en 58a. Nåja det är väl bara att de beställer ett ASSA-ämne åt mig så får vi se om det funkar. Det är ju svårt att veta om låsen är utbytta men det torde visa sig.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Volvo P1200VB 1958
Har tyvärr inte bilen här så jag kan kolla. De där lyktsargarna 672716 är till extraljus du kan se dem på sidan 19 här
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... uments.pdf
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... uments.pdf
Volvo P1200VB 1958
Re: Volvo P1200VB 1958
Ja extraljussargar har jag också googlat mig fram till, hittade dom i en tillbehörslista till P1800. Tycker att sargen har samma form som GT-ljusen, blir dock osäker på diametern. Har tyvärr inte kvar det enda GT-ljus jag någonsin ägtAmazon wrote:Har tyvärr inte bilen här så jag kan kolla. De där lyktsargarna 672716 är till extraljus du kan se dem på sidan 19 här
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... uments.pdf
I reservdelskatalogen du länkade till tycker jag det ser ut som GT-ljus. Om så är fallet gäller det bara att hitta nån galen GT-fanatiker som vill byta bort sina 58a lyktargar
Pälle - Volvo 13134 VB 1963