om 2v ska det bli förgasarrenovering + lite fix med toppen såsom att slipa in ventilerna. Tänkte passa på och mäta glappet i ventilstyrningarna och byta dessa om det finns behov när man ändå har plockat isär motorn., men det kan vara bra och veta vad det ska vara för toleranser. står det i verkstadshandboken kanske? har googlat men inte hittat så mycket info :/
Gissar att man mäter med klocka på sidledsrörelsen på ventilen?
någon med svartbälte i B18 kanske kan ge ngt tips?
Ska investera i ny kam och lyftare, men vet inte vilken kam man ska välja, behöver lite råd. jag är egentligen inte ute efter att öka hästkrafter, men eftersom de kostar ungefär lika mycket kanske det finns ngn som kan rekommendera en "favorit" eller är det så enkelt att det är en A-kam som gäller..? målet är att motorn ska gå jämnt och inte knacka i ventilerna.
Mäta ventilstyrningar
-
- Posts: 125
- Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm
Mäta ventilstyrningar
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Re: Mäta ventilstyrningar
Jeg bruker D-kam. Den gir meget bra effekt til en grei pris.
C-kam kan også være noe. Litt ekstra effekt...
A-kam er jo originalen, og fordelen med den er at motoren går meget pent og gir bra moment på lave turtall.
Kravene til større forgasser øker med kam med større åpningstider, men det er ikke kritisk på normal kjøring.
KG-kammer er jo anbefalt, men de har jeg ikke prøvd...
Slitasje på ventiler og styringer måles med ventilen i om med måleklocka/måleur. Toleransene er opptil 0,15 mm - slakk mot styringen (B16, men jeg tror det er det samme).
Ved nymontering er det ca. 0,04-0,05 mm på innsug og 0,06-0,07 mm på eksos, men dette kan du sjekke nærmere i reparasjonshåndboka. Her er mål ved nymontering
Bøkene finner du på P1800klubbens hjemmeside:
http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... n_page.php
Ventildeflektorer anbefales! Ellers vil motoren bruke olje, ikke noen stort problem, men tetninger fra B20 kan tilpasses..
C-kam kan også være noe. Litt ekstra effekt...
A-kam er jo originalen, og fordelen med den er at motoren går meget pent og gir bra moment på lave turtall.
Kravene til større forgasser øker med kam med større åpningstider, men det er ikke kritisk på normal kjøring.
KG-kammer er jo anbefalt, men de har jeg ikke prøvd...
Slitasje på ventiler og styringer måles med ventilen i om med måleklocka/måleur. Toleransene er opptil 0,15 mm - slakk mot styringen (B16, men jeg tror det er det samme).
Ved nymontering er det ca. 0,04-0,05 mm på innsug og 0,06-0,07 mm på eksos, men dette kan du sjekke nærmere i reparasjonshåndboka. Her er mål ved nymontering
Bøkene finner du på P1800klubbens hjemmeside:
http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... n_page.php
Ventildeflektorer anbefales! Ellers vil motoren bruke olje, ikke noen stort problem, men tetninger fra B20 kan tilpasses..
Re: Mäta ventilstyrningar
Ett tips, byt även kamaxellagren, är dom slitna kan det ge ventilknack och är ofta en orsak till lågt oljetryck.
/Roland/
/Roland/
-
- Posts: 125
- Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm
Re: Mäta ventilstyrningar
kommer jag åt att göra det när jag bara lyft toppen och tagit bort bröstkåpan för kam/drev etc?
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Re: Mäta ventilstyrningar
Nej, då måste motorn vara urplockad ur bilen.
/Roland/
/Roland/