Hjälp vad är detta i min växellåda?
Re: Hjälp vad är detta i min växellåda?
Ja men frågan är bara hur i hela friden de har letat sig ut, enda jag kan komma på är att det är ett enormt spel mellan ingående och utgående så hylsan som gaffeln går i rör sig för långt. Med normala spel så finns det ingen som helst möjlighet för dessa att hoppa loss, därav gissningarna att det är mer som är trasigt........
Re: Hjälp vad är detta i min växellåda?
jag har nu test rivit en låda för att lära mig lite om hur de funkar! jag skulle tro att de är för att låsringen har gått av så att dom har hoppat hur läge! men de är bara va jag tror..
Röd 67a
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: Hjälp vad är detta i min växellåda?
Tänk så fel man kan haDieseltroll wrote:Tror i vart fall inte att det hör till växellådan.
När vi nu ändå är inne på temat växellådor: Vad är det som slits på bottenstocken? rullarna i lagret, axeln eller mellanaxeln med alla dreven på? Hur kollar man om den är sliten? monterar tillbaka i huset utan huvudaxeln och börjar rycka i den? Hur mycket är OK glapp? Har inte hittat info om förslitningstoleranser i VHB...
Någon som vet hur mycket glapp som är tillåtet i nållagret i huvudaxeln?
Många frågor blev det idag också
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Re: Hjälp vad är detta i min växellåda?
Det finns säkert måga saker som slits men bottenstocken är en sak man skall hålla koll på.
Det är alltså lagerytan i bottenstocken. Den skall vara utan "gröpper" samt att axeln också skall se snygg ut.
Bottenstocken i de förstärka M40 är "bättre" eftersom rullarna är grövre.
/Janne
Det är alltså lagerytan i bottenstocken. Den skall vara utan "gröpper" samt att axeln också skall se snygg ut.
Bottenstocken i de förstärka M40 är "bättre" eftersom rullarna är grövre.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hjälp vad är detta i min växellåda?
Hej Janne,
"Bottenstocken i de förstärka M40 är "bättre" eftersom rullarna är grövre"
Det är en feltanke. Upplagen på rullen är en linje. Det betyder att man har tjokare rullor axeln ligger bara på ett paar linjer. Tunnare rullor är bättre, axel ligger på fler linjer. Tex. knutkorsar, det finns Volvo original, de har tunna rullar jämför med dem billigare knutkorsar från tex. Biltema. De billigare går snabbare sönder.
Dieter
"Bottenstocken i de förstärka M40 är "bättre" eftersom rullarna är grövre"
Det är en feltanke. Upplagen på rullen är en linje. Det betyder att man har tjokare rullor axeln ligger bara på ett paar linjer. Tunnare rullor är bättre, axel ligger på fler linjer. Tex. knutkorsar, det finns Volvo original, de har tunna rullar jämför med dem billigare knutkorsar från tex. Biltema. De billigare går snabbare sönder.
Dieter
Re: Hjälp vad är detta i min växellåda?
Det är inte omöjligt att du har rätt, jag repeterar bara vad växellådsreparatören på SVIS säger.
Problemet enligt honom är att de "små" rullarna lättare ställer sig på tvären och ger gröper i lagerbanan än vad de senare "grövre" gör. (men felet finns på de också)
Man skall i vilket fall som helst inte anse att M40 lådan är outslitlig utan byta olja i den frekvent.
/Janne
Problemet enligt honom är att de "små" rullarna lättare ställer sig på tvären och ger gröper i lagerbanan än vad de senare "grövre" gör. (men felet finns på de också)
Man skall i vilket fall som helst inte anse att M40 lådan är outslitlig utan byta olja i den frekvent.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Hjälp vad är detta i min växellåda?
rullorna kan inte ställa sig på tvären, därvör att rullorna ligger brevid varandra (full complement bearing).
Dieter
Dieter