"Felkopplat"?
-
- Posts: 528
- Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
"Felkopplat"?
Är det fler än jag som funderat kring en del lustigheter i Amazonens elsystem? Som t.ex. varför fläktens två lägen börjar med full blås medan läge två är halv fart? Eller varför OD-lampan visar pinnens läge och inte huruvida överväxeln faktiskt är inkopplad eller inte? Jag vet att det är buslätt att ändra (och ändra tillbaka) - jag var mer ute efter om någon vet om det finns en tanke bakom? Och om någon stört sig på fler egenheter?
Mvh,
Fredrik
Mvh,
Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Re: "Felkopplat"?
Jo, fläktlägena har jag funderat över många gånger. Väldigt ologiskt tycker jag. Amazon med OD har jag inte prövat.
Re: "Felkopplat"?
Fläkten funderade jag så mycket på att jag bytte plats på sladdarna för hel och halvfart vid motorn. Men efter en vecka brann den! Fick hälla en spann vatten i luftintaget. Blev lite skrockfylld.
Överväxeln är också lurig, min senaste åsikt är att det är bra den visar spakens läge ifall man kör på trean och spaken hoppat till överväxelläge.
Då bli bilen plötsligt väldigt slö när femman går i istället för fyran.
Annars har jag letat återfjädrande vippströmbrytare med relä som växlar samt slår av om strömmen bryts, (fyran läggs ur). Men ett sådant relä har jag inte hittat. Växlingsreläer till halvljus har minne så de går inte till detta. Tips på relä emotages gärna.
Överväxeln är också lurig, min senaste åsikt är att det är bra den visar spakens läge ifall man kör på trean och spaken hoppat till överväxelläge.
Då bli bilen plötsligt väldigt slö när femman går i istället för fyran.
Annars har jag letat återfjädrande vippströmbrytare med relä som växlar samt slår av om strömmen bryts, (fyran läggs ur). Men ett sådant relä har jag inte hittat. Växlingsreläer till halvljus har minne så de går inte till detta. Tips på relä emotages gärna.
Re: "Felkopplat"?
Använd OD-reläet från 240/740 och en brytare som inte "låser" utan återfjädrar. Så har jag gjort till min m41.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: "Felkopplat"?
Fint tack! Fjädrande spak har jag redan och gjorde ett försök att beställa ett relä här på internet men betalningen gick inte igenom. Får försöka i morgon.
Re: "Felkopplat"?
Ingen inkopling som du gör kan visa om OD är inkopplad eller inte.Fredrik Lofter wrote:Är Eller varför OD-lampan visar pinnens läge och inte huruvida överväxeln faktiskt är inkopplad eller inte?
Du kan få lampan att ligga prallelt med solonoiden men det visar inte om OD är inkopplad....... endast att solonoiden får spänning
Ur det syssättet vart det kanske tillräkligt med "spakvisning"
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 528
- Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: "Felkopplat"?
Ja, så är det ju naturligtvis men ett rimligt antagande är samtidigt att om solenoiden är strömsatt så är överväxeln inkopplad (annars är det ju fel någonstans, antagligen i just solenoiden). En enligt mig mer korrekt dragning av elen i det här fallet hade varit (precis som du skriver) en kabel från växellådans spärrbrytare för överväxeln till lampan på instrumentpanelen - fast det blir ju mer kabel att dra och det kanske snarare är där problemet ligger/låg? Man har snikat och sparat en meter kabel per bil med överväxel. Det blir ju pengar det med.QV wrote:Du kan få lampan att ligga prallelt med solonoiden men det visar inte om OD är inkopplad....... endast att solonoiden får spänning
Mvh,
Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Re: "Felkopplat"?
Jag har ju själv valt att ha en extra kabel för att få "spänning till solonoid visning". men det skulle man kunna "se" med bara en kabel om man mäter strömen i kabeln.
Ström = solonoid aktiverad. Detta skulle ju faktiskt vara ytterligare ett steg till att säkerställa att solonoiden är aktiverad.
Ett strömkännande relä skulle bli "originallikt" eftersom (om jag kommer ihåg rätt) att kontrollampans kabel kommer ifrån relät. Och ett extra stift på undersidan av ett strömrelä går ju att dölja.
/Janne
om man har en årsmodell som har OD typ D.
Ström = solonoid aktiverad. Detta skulle ju faktiskt vara ytterligare ett steg till att säkerställa att solonoiden är aktiverad.
Ett strömkännande relä skulle bli "originallikt" eftersom (om jag kommer ihåg rätt) att kontrollampans kabel kommer ifrån relät. Och ett extra stift på undersidan av ett strömrelä går ju att dölja.
/Janne
om man har en årsmodell som har OD typ D.
Last edited by QV on Sun Apr 15, 2012 8:39 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 528
- Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: "Felkopplat"?
intressant. Vad är det för spak? Något som påminner om hur det ser ut från fabrik?gudu wrote:Fjädrande spak har jag redan
Mvh,
Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Re: "Felkopplat"?
Tja påminner gör den, men i miniatyr :o
Köpte den på biltema:
http://www.biltema.se:80/sv/Bil---MC/Bi ... uta-43040/
Tror den kan bli bra.
Nu har jag även fått ett relä, men det var fler stift än väntat, får klura lite vad de gör.
"Upptäckte" idag under färden hem en till elunderlighet, varför dimmas inte värmereglaget med de övriga instrumenten? Visserligen syns inte texten ändå. Senare vid uppackningen erfor jag det där att kombin inte har bagagerumsbelysning. Än.
Köpte den på biltema:
http://www.biltema.se:80/sv/Bil---MC/Bi ... uta-43040/
Tror den kan bli bra.
Nu har jag även fått ett relä, men det var fler stift än väntat, får klura lite vad de gör.
"Upptäckte" idag under färden hem en till elunderlighet, varför dimmas inte värmereglaget med de övriga instrumenten? Visserligen syns inte texten ändå. Senare vid uppackningen erfor jag det där att kombin inte har bagagerumsbelysning. Än.
Re: "Felkopplat"?
Så nu har jag provat kopplingen, det fungerar precis som jag ville. Tack för tipset!
Här är kopplingsschemat:
Från denna tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=148079
10/11 är spänning via tändningslås, 31/4 går till kontrollampan.
Och detta är ett relä: , ett annat tidigare modell
Den senare typen har fördelen att det finns en passande monteringsplint att köpa på biltema. (Jag har den förra typen) Se bilderna som exempel, inte reklam. Finns på många ställen.
Jag har inte hunnit sätta in det i bilen men en experimentkoppling fungerade. Det kommer bli tre ledare ner till växellådan. Fram och tillbaks (jord) från brytaren för fjärde växel och en till solenoiden.
Nu funderar jag på om jag kanske inte skall använda den ovan nämnda vippbrytaren, det räcker ju med en trycknapp och en hjälpsam tidigare ägare har filat ett stort hål i instrumentbrädan mellan choke och torkarreglage. I så fall skulle jag till och med kunna hitta en tryckknapp som har lampa i sig och slipper därmed göra nya hål i instrumentbrädan.
Här är kopplingsschemat:
Från denna tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=148079
10/11 är spänning via tändningslås, 31/4 går till kontrollampan.
Och detta är ett relä: , ett annat tidigare modell
Den senare typen har fördelen att det finns en passande monteringsplint att köpa på biltema. (Jag har den förra typen) Se bilderna som exempel, inte reklam. Finns på många ställen.
Jag har inte hunnit sätta in det i bilen men en experimentkoppling fungerade. Det kommer bli tre ledare ner till växellådan. Fram och tillbaks (jord) från brytaren för fjärde växel och en till solenoiden.
Nu funderar jag på om jag kanske inte skall använda den ovan nämnda vippbrytaren, det räcker ju med en trycknapp och en hjälpsam tidigare ägare har filat ett stort hål i instrumentbrädan mellan choke och torkarreglage. I så fall skulle jag till och med kunna hitta en tryckknapp som har lampa i sig och slipper därmed göra nya hål i instrumentbrädan.
Re: "Felkopplat"?
Du jordar naturligtvis av nere på lådan så slipper du en av sladdarna......gudu wrote:Det kommer bli tre ledare ner till växellådan. Fram och tillbaks (jord) från brytaren för fjärde växel och en till solenoiden.
Om du skulle behöva hålla på med kablarna runt kontakten på växellådslocket när lådan sitter monterad i bilen så är min rekomendering att du tar bort växelspaken och piller dit dom igenom hålet som blir. Har försökt på många sätt och detta är det minst "krångliga".
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: "Felkopplat"?
Tanken med fram och tillbaka till brytaren var att jag enkelt skulle komma tillbaka till jord vid reläet utan jordpunkt under bilen men får å andra sidan en tredje ledare. Jag får se hur det blir när det blir dags.
Du har utvecklat en talang för att lossa växelspaken förstår jag av lite inlägg. Själv har jag ryggat för detta på grund av alla lager klädsel och kanaler och utvecklat en förmåga att komma runt och känna med händerna. Senast i lördag när jag bytte backljusbrytaren övervägde men ryggade jag för att lossa växelspaken utan krånglade runt istället. Då förstår du hur stor min lossaväxelspakenfobi är.
Du har utvecklat en talang för att lossa växelspaken förstår jag av lite inlägg. Själv har jag ryggat för detta på grund av alla lager klädsel och kanaler och utvecklat en förmåga att komma runt och känna med händerna. Senast i lördag när jag bytte backljusbrytaren övervägde men ryggade jag för att lossa växelspaken utan krånglade runt istället. Då förstår du hur stor min lossaväxelspakenfobi är.
Re: "Felkopplat"?
Om man inte vill lossa växelspaken så förodar jag att man lutar sig över kylaren och sticker in handen den vägen. Då kommer man åt bättre än om man står brevid skärmen.
Tycker faktiskt att man kommer åt bättre från "ovan" än underifrån liggandes på rygg. Har inte haft bilen upphissad så man står på golvet och jobbar uppåt.
/Janne
Tycker faktiskt att man kommer åt bättre från "ovan" än underifrån liggandes på rygg. Har inte haft bilen upphissad så man står på golvet och jobbar uppåt.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 528
- Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: "Felkopplat"?
En annan lustighet är att instrumentbelysningen på varvräknaren enligt orginalschemat är fast medan övriga instrumentbelysningen är variabel via ljusreglagets reostat. Borde den inte också vara variabel? Belysningen vid fläktreglagen är dock fast.
Mvh,
Fredrik
Mvh,
Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se