När ändrades m40'n?
-
- Posts: 15
- Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm
När ändrades m40'n?
Hej! Jag hade tänkt att byta ut min m40 låda på min 61' b16 amazon.
Pga den gamla sjunger och viner i takt med egenfrekvensen på skallbenet = outhärdligt.
Lådan jag tänkte byta till kom från en amazon 67a.
Trodde det skulle passa rakt av men så fan heller, skruvhålen mot sprängkåpan
satt längre isär på den nyare lådan! Frågan är vid vilka årsmodeller de ändrade?
Var det en egen sorts m40 bara på b16 amazonerna?
På typplåtarna står det m40 m partnr 254250 på den nyare och m40 partnr 254199 på den gamla.
jag har ch.nr 69412. Finns det någon växellådsexpert här?
Tack!
Pga den gamla sjunger och viner i takt med egenfrekvensen på skallbenet = outhärdligt.
Lådan jag tänkte byta till kom från en amazon 67a.
Trodde det skulle passa rakt av men så fan heller, skruvhålen mot sprängkåpan
satt längre isär på den nyare lådan! Frågan är vid vilka årsmodeller de ändrade?
Var det en egen sorts m40 bara på b16 amazonerna?
På typplåtarna står det m40 m partnr 254250 på den nyare och m40 partnr 254199 på den gamla.
jag har ch.nr 69412. Finns det någon växellådsexpert här?
Tack!
Re: När ändrades m40'n?
Det finns M40 med grovsplines på utgående axel och det finns med fin splines på utgående axel.
Den med fin splines finns även i förstärkt utförande
Förstärkt utförande är annan bottenstock, backdrev, och tvåan eller treans drev + anorlunda utseende på gjutningen. Dock så har alla dessa varianter samma hålbild fram mot svepet.
M41 är bara variant med "annorlunda slutdel"
Har man fin splines och vill byta till grov så går det bra genom att byta utgående axel.
(Valpen har ju en fördelningslåda efter M40 lådan och den behöver grov splines)
Det är inte en M4 du har monterat?
Byta svep i samma veva kanske.
/Janne
Den med fin splines finns även i förstärkt utförande
Förstärkt utförande är annan bottenstock, backdrev, och tvåan eller treans drev + anorlunda utseende på gjutningen. Dock så har alla dessa varianter samma hålbild fram mot svepet.
M41 är bara variant med "annorlunda slutdel"
Har man fin splines och vill byta till grov så går det bra genom att byta utgående axel.
(Valpen har ju en fördelningslåda efter M40 lådan och den behöver grov splines)
Det är inte en M4 du har monterat?
Byta svep i samma veva kanske.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 15
- Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm
Re: När ändrades m40'n?
Hej, splinesen var lika på båda lådorna. (ögonmått) Första tanken var ju att jag hade en m4 på,
men 61 amazonerna ska ha m40, dessutom står det tydligt m40 på brickan under lådan.
Tyvärr passar inte b18 svep på b16 jag har hört att det finns olika versioner av m40 ,
Men inte att hålbilderna skulle skilja, precis som du säger.. Känns skumt detta.
men 61 amazonerna ska ha m40, dessutom står det tydligt m40 på brickan under lådan.
Tyvärr passar inte b18 svep på b16 jag har hört att det finns olika versioner av m40 ,
Men inte att hålbilderna skulle skilja, precis som du säger.. Känns skumt detta.
-
- Posts: 15
- Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm
Re: När ändrades m40'n?
Detta är gamla oljeläckande och vinande lådan
Märkt "k1" på huset.
"nya" märkt med fler siffror och "k4" på huset
även partnr skiljer.
Dock har jag fått reda på att det faktiskt var en sorts m40 på b16 och en annan på b18/20.
Fast endast hålbilden skiljer, och det går att borra nya hål. Någon som gjort den operationen?
Märkt "k1" på huset.
"nya" märkt med fler siffror och "k4" på huset
även partnr skiljer.
Dock har jag fått reda på att det faktiskt var en sorts m40 på b16 och en annan på b18/20.
Fast endast hålbilden skiljer, och det går att borra nya hål. Någon som gjort den operationen?
Re: När ändrades m40'n?
Tjena, en bekant gjorde detta på sin 61:a och kunde därmed montera M41:a.
Detta eftersom 61:an är första året med större kardantunnel.
Skulle tro att du åker på att plocka ur hela drivpaketet för att kunna märka upp korrekt.
Han gjorde så i alla fall.
Men hur är det, skulle det inte vara idé att flytta över innehållet från den ena till den andra?
En mening som tog ungefär sju sekunder att skriva och kanske tar flera dagar att realisera...
Detta eftersom 61:an är första året med större kardantunnel.
Skulle tro att du åker på att plocka ur hela drivpaketet för att kunna märka upp korrekt.
Han gjorde så i alla fall.
Men hur är det, skulle det inte vara idé att flytta över innehållet från den ena till den andra?
En mening som tog ungefär sju sekunder att skriva och kanske tar flera dagar att realisera...
210 -64, 223 -68
Re: När ändrades m40'n?
Jag skulle plocka med båda lådorna (rengjorda) till SVIS och låta dom fixa originallådan med delarna från den andra.
Man får tänka på att om man har kvar dokumentation som service och garantiböcker så är ofta växellådans nummer nedtecknat och då kan det ju vara kul att originallådan får hänga kvar (även om det mesta på insidan blivit utbytt)
Även om jag har bytt till OD så har jag sparat original M40 lådan som satt på min 62:a och låtit SVIS gå igenom den.
Den hör liksom till bilen och finns upptagen i bilens dokumentation och om jag skulle sälja bilen någon dag så följer den med.
Man får tänka på att om man har kvar dokumentation som service och garantiböcker så är ofta växellådans nummer nedtecknat och då kan det ju vara kul att originallådan får hänga kvar (även om det mesta på insidan blivit utbytt)
Även om jag har bytt till OD så har jag sparat original M40 lådan som satt på min 62:a och låtit SVIS gå igenom den.
Den hör liksom till bilen och finns upptagen i bilens dokumentation och om jag skulle sälja bilen någon dag så följer den med.
Re: När ändrades m40'n?
Hej,
jag har en PV544 B16 med M41 OD J-Type. Jag borrade om M41 lådan.
Det gick bra med omborrning . Jag har byggt mig en schablon för borrning.
Jag har också en B18/20 växelådahus med 15 mm mellanaxel som är borrad för B16.
Om nogon är interesserad kan kontakta mig. Jag kommer till köpingsmarknad 27. Mai.
Dieter
jag har en PV544 B16 med M41 OD J-Type. Jag borrade om M41 lådan.
Det gick bra med omborrning . Jag har byggt mig en schablon för borrning.
Jag har också en B18/20 växelådahus med 15 mm mellanaxel som är borrad för B16.
Om nogon är interesserad kan kontakta mig. Jag kommer till köpingsmarknad 27. Mai.
Dieter
-
- Posts: 15
- Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm
Re: När ändrades m40'n?
Blomquist>> Ja det är kanske lättare sagt än gjort hehe. Förmodligen är lagrena slut i den gamla, och jag vet egentligen inte om den nya är fräsch heller, mer än att den känns solidare när man växlar och sliter i axlarna. Bästa vore väl då att göra som Rasmuss säger och lämna in båda till SVIS för att bygga ihop en frisk med nya lager. Tyvärr är man student och det lutar åt att borra upp den "nya" lådan men spara den gamla för renovering i framtiden. För visst är det kul om det är originalbitarna kvar, även om det inte är jätteviktigt på min bil.
Volvididi Intressant! Behöver man borra om alla hålen? Hur gjorde du schablonen?
Volvididi Intressant! Behöver man borra om alla hålen? Hur gjorde du schablonen?
Re: När ändrades m40'n?
Intressant med en ytterligare M40 variant.
Får gå ut och kolla på liket jag har liggandes.
Motorn från 61'an är ju uttagen med svep och låda.
Det kanske är samma hålbild som den treväxlade?
Jag har ju en del tomma M40hus att mäta emot men har ingen koll på vilken låda som hänger där.
/Janne
Får gå ut och kolla på liket jag har liggandes.
Motorn från 61'an är ju uttagen med svep och låda.
Det kanske är samma hålbild som den treväxlade?
Jag har ju en del tomma M40hus att mäta emot men har ingen koll på vilken låda som hänger där.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: När ändrades m40'n?
du måste borra alla 4 hål, den ligger horizontalt närmare tilsammas, den vertkala avstand är lika.
Du måste har en schablon för att borra, hålen ligger nära tillsammas, det blir en steg med mindre än 1mm mellan hålen.
Jag gjorde schablonen av en 10mm stålplatta, med en fräsmskin.
Janne, det är riktig, hålbilden är lika med 3 växellådan, men jag vet inte präzis om det finns 3 växellåda också för B18/20.
Dieter
Du måste har en schablon för att borra, hålen ligger nära tillsammas, det blir en steg med mindre än 1mm mellan hålen.
Jag gjorde schablonen av en 10mm stålplatta, med en fräsmskin.
Janne, det är riktig, hålbilden är lika med 3 växellådan, men jag vet inte präzis om det finns 3 växellåda också för B18/20.
Dieter
-
- Posts: 15
- Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm
Re: När ändrades m40'n?
Jag hittade den här mallen på en sida
där någon byter från m4 till m40.
http://www.sure-vent.com/BellhousingIN3.jpg
Känner du igen måtten Volvodidi?
Annars ska jag ju mäta på gamla lådan men
det vore ju praktiskt om man redan hade måtten
även om dom är i tum...
där någon byter från m4 till m40.
http://www.sure-vent.com/BellhousingIN3.jpg
Känner du igen måtten Volvodidi?
Annars ska jag ju mäta på gamla lådan men
det vore ju praktiskt om man redan hade måtten
även om dom är i tum...
Re: När ändrades m40'n?
Gjorde om den till mm och avrundade lite.Anton Sagrén wrote:Jag hittade den här mallen på en sida
där någon byter från m4 till m40.
http://www.sure-vent.com/BellhousingIN3.jpg
Känner du igen måtten Volvodidi?
Annars ska jag ju mäta på gamla lådan men
det vore ju praktiskt om man redan hade måtten
även om dom är i tum...
Denna är skalaenlig och om intresse finns kan jag lägga upp den på en pdf så den går att skriva ut 1:1.
Volvo Amazon Automatic -66
Re: När ändrades m40'n?
jo, 104,04 mm är rätt för B16, för b18/20 är det 130,04 mm, ock hål diameter är 12,8mm.
Stegen melan hål B18/16 är ca 0,6mm.
Dieter
Stegen melan hål B18/16 är ca 0,6mm.
Dieter
-
- Posts: 15
- Joined: Thu Apr 07, 2011 5:36 pm
Re: När ändrades m40'n?
Marxus Sjysst, trevligt med lite mer civiliserade mått. Du behöver inte göra en pdf, det räcker med måtten
Volvodidi Tack för det. då skall bara en mall tillverkas
Volvodidi Tack för det. då skall bara en mall tillverkas