Mitt första bygge, skiss

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Hur har du tänkt dig bakrutan,ska den går runt hörnen nått??

Kan nog bli bra det här :D

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Martin.E
Posts: 23
Joined: Mon Apr 10, 2006 8:27 am

Post by Martin.E »

Bakrutan ska nog bara vara en rätt låg historia som inte sträcker sig mer än kanske 50% över mitten på bredden (om ni förstår hur jag menar)
Ska plita dit en ruta snart :)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag tror dte kan bli snyggt med en liten bakruta, som sitter centrerad, eller en 2 delad kanske :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Post by Hugger69 »

Nu kommer jag med ett litet inlägg igen.....sätt inte dit en för liten ruta....då ser b, eller blir det c, -stolpen alldeles för fet ut i förhållande till resten av taket.......alternativet vore kanske en Carson-top i vitt...snyyyygt! 8) 8) ...å så slipper du extrajobbet med hardtop bygget!....men det kanske är det som du tycker är roligast ?!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by Ronny S »

gillar skissen och ideérna skarpt.jag är tyvärr kass på photoshop,men skulle gärna se din bil med längre front och bakdel.angående bakruta tycker jag oftast det är snyggast med smal c-stolpe,men vissa bilar passar bättre med liten bakruta och feta stolpar.
idén med HT skulle jag gärna vilja se.var inne på det med mitt bygge,men det blev aldrig av.
lycka till och lägg gärna ut skisser och ideér redan nu,för det här är ju redan en projekt tråd :idea: :D
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Ta och kapa bort taket, och skaffa en skrotad calibra och ta taket ifrån den... tror linjen kan stämma rätt bra...
Martin.E
Posts: 23
Joined: Mon Apr 10, 2006 8:27 am

Post by Martin.E »

Tack för alla konstruktiva inlägg (jag antecknar som en besatt, alltid bra med ideer)
Liten ruta blir det, hur liten vet jag inte riktigt men det kommer nog ge sig när jag gör den fulla skissen med alla detaljer. HT kommer det troligen att bli, jag är helt fast på stora blanka ytor! :) Däremot ska jag spana in lite Carsonbyggen så jag vet vad jag missar, eller inte missar om jag nu ändrar mig. Att sänka front + bak är en bra ide, ska titta lite på det. Är dock lite rädd för att det skulle bli en massa avancerat plåtarbete om jag gör det, men det ger sig med tiden.
Ja, det ser ju faktiskt ut som om detta blivit en liten projekttråd! Då måste jag ju faktiskt börja arbeta på bilen också :D Måste bara skaffa ett garage att vara i, eller i värsta fall invänta soligt väder och meka lite utomhus.

/Martin
mille
Posts: 70
Joined: Sat Oct 29, 2005 10:50 am
Location: Örebro

Post by mille »

snygg skiss men.. som de värkar så kan du inte så möe och om du hade de så då kan du räkna med att de bygget blir dyrt:p men de vore kul å kunna bygga den :P mvh mille
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re:

Post by MoNster »

mille wrote:snygg skiss men.. som de värkar så kan du inte så möe och om du hade de så då kan du räkna med att de bygget blir dyrt:p men de vore kul å kunna bygga den :P mvh mille
jamen det går väll att lära sig? :wink:
"Nothing bolt-on, everything custom"
Andreas Persson
Posts: 15
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:34 pm

Post by Andreas Persson »

Goddag!

Rent spontant måste jag säga att det ser riktigt, riktigt bra ut! Men som alltid så måste jag som legtimerad 'fårståsigpåare' påpeka ett och annat... :wink:

Listen eller pinstripingen som delar av tvåfärgslackering kanske borde gå ner tidigare och gå ihop med bakre hjulhusets linje?

Kanske en remsa plåt borde läggas i mellan grillen och kofångaren så att nederdelen av kofångaren ligger i linje med karossidans nederdel, då bör ju även sandplåten och bakre kofångaren sänkas något med, iallafal den främre delen sen kan den fortsätta i en svag vinkel uppåt som på bilden.

Om sidorutorna bakre överdel hade en radie istället för att var rak skulle det göra att C-stolpen skulle se lite mindre klumpig ut och passa bättre ihop med alla andra radier och kurvor en amazon har.

En stretchning av baskärmarna skulle få hela bilen att se lägre ut och troligtvis skulle karossidorna se lägre ut och passa bättre ihop med det låga taket.

'Frencha' kommer förresten ifrån att bröderna Barris kikade lite på europeiska för att få ideer bilar, då såg de nån 'Baugette-bil' med försänkta lysen, vilket sedan kunde ses på många Barris-bilar, termen blev då 'frenched headligts' så det så... :)
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Post by NicklasO »

Börja riv nu:)
Ser mkt bra ut, och lägger du ned mkt tid o pengar lär den bli riktigt fin och unik.

Försök att få sponsorer från olika företag, lack, crome, inredning, då sånt inte skall snålas på om resultatet ska bli bra/värt besväret.

lycka till/ Nicklas
2 x Amazon-66
Martin.E
Posts: 23
Joined: Mon Apr 10, 2006 8:27 am

Re:

Post by Martin.E »

Hugger69 wrote:Nu kommer jag med ett litet inlägg igen.....sätt inte dit en för liten ruta....då ser b, eller blir det c, -stolpen alldeles för fet ut i förhållande till resten av taket.......alternativet vore kanske en Carson-top i vitt...snyyyygt! 8) 8) ...å så slipper du extrajobbet med hardtop bygget!....men det kanske är det som du tycker är roligast ?!
Carson topp ser mycket intressant ut faktiskt! Iofs känns det som en genväg, men samtidigt blir det faktiskt riktigt snyggt med en vit topp på färgvalet jag gjort. Dessutom hade jag ingen aning om att en polare byggt ett par, tre stycken sådana tidigare :-)
Har dock ingen verkstad än även om jag har letat senaste halvåret :-(
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Undrar två saker...
1) Jag kan inte se bilden. är den försvunnen?
2) Någon som har länkar om Carsontoppar?
/ E
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Martin.E
Posts: 23
Joined: Mon Apr 10, 2006 8:27 am

Post by Martin.E »

Så, nu har jag fixat bilden (bytte namn på filen men inte länken....)
Det finns en liten kort historia om hur man bygger en Carson topp på http://www.rodandcustommagazine.com/howto/86421/
annars har jag inte mycket länkar tyvärr
I've SEEN the future. Do you know what it is? It's a 47-year-old virgin sitting around in his beige pajamas, drinking a banana-broccoli shake, singing \"I'm an Oscar Meyer Wiener\"
_hagitch_
Posts: 154
Joined: Thu Oct 05, 2006 2:56 pm
Location: Köping

Post by _hagitch_ »

fy fan va häftigt det skulle bli om du byggde den sådär :D men lycka till i alla fall :P
Post Reply