Mitt första bygge, skiss

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Martin.E
Posts: 23
Joined: Mon Apr 10, 2006 8:27 am

Mitt första bygge, skiss

Post by Martin.E »

Hujhuj!

Jag är helt ny på att bygga bilar, men har alltid haft lite \"mek\" i fingrarna. Här om veckan fyllde jag 30 varpå mina vänner ansåg det praktiskt att donera mig en 70 Amazon i...hmmm.... hyfsat skick. Idén till presenten fick den av en liten skiss jag meckat i Photoshop, ett program som jag till skillnad från bilmekning kan bra.
Ta ett glo på detta och släng en kommentar!
Image

Tar tacksamt emot kommentarer och konstruktiv kritik. Inlägg typ \"fy fan vad mycket jobb\" undanbedes då jag är fullt medveten om att jag troligen kommer behöva lägga ned ca17 år + ett par, tre inläggningar på mentalsjukhus för att lyckas :D

/Martin
Last edited by Martin.E on Tue Sep 12, 2006 4:35 pm, edited 1 time in total.
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

..

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:15 pm, edited 1 time in total.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ballt!

njae så lång tid tor jag inte att det tar, (17 år + några till) utan med mycket hjälp av dina goda vänner som gav dej bilen så kan den nog va klar på några år.. men visst taksänkning o HT konvertering kan ju bli lite jobbigt.. men inget man inte löser med mycket fundering :D

LYCKA TILL
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

Stuket på bilen är fint, men om du ska lägga ned ett sånt arbete på bilen, förstör då inte helhetsintrycket med de där groteska fälgarna!

Me det där fälgarna ser det ut som nån sån där pimp my ride har gjort den. Nej några snygga american racing fälgar borde det av på, kanske ss cragar?

Annars ser ideén klockren ut!
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Martin.E
Posts: 23
Joined: Mon Apr 10, 2006 8:27 am

Post by Martin.E »

Tackar för tankarna!
Fälgarna är kanske den minst bearbetade delen i min plan. Det som är på bilden är Chip Foose fälgar, men ganska dåligt photoshoppade vilket gör att de ser.... konstiga ut. Kollade lite på SS Cragar och jag gillar dem, men jag har ingen koll på om de finns så jag får tillräckligt låg \"profil\" på däcket (jag har lite kass kunskap om terminologi)
Menmen, detaljer detaljer! Jag har ju till att börja med en gammal rostig amazon att mecka i ordning för customisering!

/Martin
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Re:

Post by amiz-raggarn »

Martin.E wrote:Tackar för tankarna!
Fälgarna är kanske den minst bearbetade delen i min plan. Det som är på bilden är Chip Foose fälgar, men ganska dåligt photoshoppade vilket gör att de ser.... konstiga ut. Kollade lite på SS Cragar och jag gillar dem, men jag har ingen koll på om de finns så jag får tillräckligt låg "profil" på däcket (jag har lite kass kunskap om terminologi)
Menmen, detaljer detaljer! Jag har ju till att börja med en gammal rostig amazon att mecka i ordning för customisering!

/Martin
lågrpfil på amazon tycker jag bara ser dumt ut! amazon ska det av mkt gummi på!
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Post by MoNster »

gillade stuket på den, en hal custom som man vill lägga vantarna på :wink:
det ända jag har och invända mot är väl blinkersen fram, själv hade jag gjort en mindre variant eller ta bort helt och använda led´s.
fälgar går ju diskutera i all oändlighet, tyckte inte dom var så fula.
men annars är american racing trust 2 ruskit fina :wink: :D

gillade färgen :shock: och att du använder lite sköna linjer från amazonen fortfarande, tex kofångare bak reflexen och bakluckan...

se så! ut och börja kapa och planera för bygget!
Men snälla!! gör en projekt tråd! skulle vara ruggit kul att titta på arbetet :D :)

ps. kolla gärna in min projekt tråd när du har tid, bygger också custom, men kanske lite mer budget :P
"Nothing bolt-on, everything custom"
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Mycket fint stuk.. Kanske du kan förlänga bakänden lite och frencha lysena bak samtidigt, flytta bakre kofångaren några cm. bakåt..
Den ser lite rumphuggen ut nu.. Men snygg i övrigt..

Inredning, vit eller röd pipstoppad skinnklädsel, soffa fram och rattväxel..automat..

American racing fälgar är aldrig fel, o hade passat fint här.. Eller kanske lite breddade plåtfälgar, de gamla utan hål o givetvis då med diagonaldäck med vit sida..

En svensk custom med klass..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Martin.E
Posts: 23
Joined: Mon Apr 10, 2006 8:27 am

Post by Martin.E »

MoNster, har läst hela din tråd (faktiskt innan du postade) och måste säga att den gav mig hopp! Det var uppfriskande att se någon som oförskräckt härjade på med sin bil, och att resultatet blev riktigt bra (ser fram emot att se den helt klar).
Nu är du troligen 100ggr bättre än mig på 99% av mecket (kanske kan slå dig på fingrarna på svetsningen, har lite tockendäringa licenser på MAG och TIG :))
Angående de små ändringarna du föreslog så ligger de numera i min lilla anteckningsbok över idéer som ska gås igenom och sållas/användas.
Sedan måste jag fråga: frencha.... jag har fått för mig att det är att \"vika in\" prylar utan att använda lister och grejer, men det är något jag bara slutit mig till i min egen lilla värd av hur saker kanske är. Kan någon peka på en genomgång om vad det är, och hur man går tillväga?
Angående inredning: vit ska den bli, men jag ska bygga en mittkonsoll som går hela vägen genom bilen och upp i bakrutan (har inte ritat det än, men jag har lite idéer som kanske kan bli något) så det blir ingen soffa av det hela.
Jag ska bygga en logg när jag väl kommer igång, men brist på utrymme gör att jag som det ser ut nu får nöja mig med att planera som en galning.

/Martin
Chevyzon
Posts: 77
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:34 pm
Location: Mellan Sverige och finland
Contact:

Post by Chevyzon »

helheten är ju cool.Lite mera flyt i ht linjen mjukare linje baktill.Lite mera flyt i hjulhusen. har tänkt tanken själv har kollat på en comodore mycket skulle gå att använda därifrån
Fullblod från Volvo Amazon.Det intelligenta valet.
http://spaces.msn.com/chevyzon/
http://petrolinahotrodders.websida.org/
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Post by milehead »

det verkar kunna bli nåt riktigt fränt av den där :twisted: coolt med en strykjärnsamazon.. det är inte varje dag man får se en sån :) lycka till!
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re:

Post by MoNster »

Martin.E wrote:Nu är du troligen 100ggr bättre än mig på 99% av mecket (kanske kan slå dig på fingrarna på svetsningen, har lite tockendäringa licenser på MAG och TIG :))
Angående de små ändringarna du föreslog så ligger de numera i min lilla anteckningsbok över idéer som ska gås igenom och sållas/användas.
Sedan måste jag fråga: frencha.... jag har fått för mig att det är att "vika in" prylar utan att använda lister och grejer, men det är något jag bara slutit mig till i min egen lilla värd av hur saker kanske är. Kan någon peka på en genomgång om vad det är, och hur man går tillväga?
Jag ska bygga en logg när jag väl kommer igång, men brist på utrymme gör att jag som det ser ut nu får nöja mig med att planera som en galning.
härligt att mitt projekt sporrar folk! :D
men 99% bättre vet jag inte om jag är, är en vanlig svensson i det mesta :oops:
och självlärd i svetskunskaper :( men har de jag behöver för att klara mig iallafall.

frencha har då jag fått lära mig är ett annat ord för: försänka

dvs sänka in tex antennd fästet i karossen. ett mycket använt custom trix som användes mycket på 80-talet har jag för mig.
tycker de ser bra ut än idag. :wink:

lät inge roligt med plats brist :cry:
men de kommer ju en sommar, och då kan man jobba de man kan ute i solen..
men som sagt planera och skaffa delar så du "bara" har ombyggnationen kvar..
och förguds skull! ge inte upp!! många fin projekt läggs ner pga av bristande intresse eller svalande entusiasm..(stavning?) :P
vilket inte är kul...
kan tipsa om att en väldokumenterad projekttråd gör att man orkar hålla igång när de är som tråkigast.. :wink:

ang hardtop konverteringen så går de väll att göra invändiga balkar på insidan i nedre kant på dörren. om ni förstår vad jag menar,
det brukar ju folk som gör cab göra. då är de inte lika viktigt att ha bärade tak utan kan inrikta sig på formen istället...
en skydds båge är ju att rekomendera iallafall... :wink:

är de nå mer du undrar över så är de bara att fråga!
/MoNster
"Nothing bolt-on, everything custom"
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Post by Hugger69 »

Kanonsnygg byggidé!!
Hoppas du har tid, ork och pengar att genomföra den och få till samma fina fininsh och stuk som din bild!

Tvärtemot de flesta tycker jag att du har helt rätt fälgval! Chip Foose är tunga grejer som inger respekt, man måste dock vara lite insatt......! 8)
Det skall sticka ut lite grann, våga vara annorlunda än dessa traditionella AmRacing TT2 som \"alla\" har !!

Lycka till med bygget!!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
ughla
Posts: 5
Joined: Mon Apr 03, 2006 6:23 pm
Location: Stockholm

Post by ughla »

Rodder-5 fälgar är snyggt om man ska ha lite större fälgar :)
en sannerlig rabarberröra.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag håller med Hugger i allt.

Skissen är genomtänkt, ser att takat har samma form som bakte hjulhuset och att midjelisten har en gämn linje över bakre hjulhuset.
ser ut som en 49-50 ford ser lite kort ut bara (synvilla?):wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply