Volvo amazon -70 Cheva 350

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

jag vet inte riktigt vad jag har tänkt mig ännu, amazonens framvagn pallar inte och tips ifrån morsans gubbe som hjälper mig säger att jag ska ha en 140 framvagn eller om det var en 240, vet inte riktigt ännu, det är inte aktuellt förens jag har fått tag i en bakaxel o börjat skruva ihop motorn.


Ombyggt fordon. det e väldigt mycket text med ombyggt fordon och dess bestämmelser men jag skriver litegranna

vad krävs då för att bilen ska klassas som ombyggd? Jo, man kan byta motor och kraftöverföring ( växellåda, kardan och bakaxel ) Men då kräv också att det är främmande delar som ursprungligen inte är avsedda för bilen ifråga, annars e det ju bara ett vanligt reservdelsbyte.

\" kravet på ombyggt fordon är dock att ursprungsfordonet med lätthet ska kunnas kännas igen. när den gränsen passerats blir bilen istället amatörbyggd. \"



Motorbyte

\" Ta tillexempelvis en V8 i en volvo. Den bästa bilen får man otvivelaktigt genom att trimma orginalmotorn. med en tung v8, med kanske strypt effekt för att klara maxvärdena för effekt och vridmoment, blir slutprodukten en betydligt klumpigare sak. visserligen med en god trimningspotential men det var ju de tillåtna effekterna vi skulle hålla oss till. och mullret.
Tillsammans med automatlåda kan det bli en underbar glidarvagn men knappast den snabbgående bil som man kan åstakomma med volvos egen trimnings- och väghållningsutrustning. \"


\"
Motoreffekten får högst vara 15 kW/100 kg tjänstevikt. Den ökade vikten och effekten kräver motsvarande förstärkningar och förbättringar av chassit. \"

hoppas att det hjälper lite annars får jag ta fram boken igen o skriva mer ;)
amazon -70
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Leo wrote:jag vet inte riktigt vad jag har tänkt mig ännu, amazonens framvagn pallar inte och tips ifrån morsans gubbe som hjälper mig säger att jag ska ha en 140 framvagn eller om det var en 240, vet inte riktigt ännu, det är inte aktuellt förens jag har fått tag i en bakaxel o börjat skruva ihop motorn.


Ombyggt fordon. det e väldigt mycket text med ombyggt fordon och dess bestämmelser men jag skriver litegranna

vad krävs då för att bilen ska klassas som ombyggd? Jo, man kan byta motor och kraftöverföring ( växellåda, kardan och bakaxel ) Men då kräv också att det är främmande delar som ursprungligen inte är avsedda för bilen ifråga, annars e det ju bara ett vanligt reservdelsbyte.

" kravet på ombyggt fordon är dock att ursprungsfordonet med lätthet ska kunnas kännas igen. när den gränsen passerats blir bilen istället amatörbyggd. "



Motorbyte

" Ta tillexempelvis en V8 i en volvo. Den bästa bilen får man otvivelaktigt genom att trimma orginalmotorn. med en tung v8, med kanske strypt effekt för att klara maxvärdena för effekt och vridmoment, blir slutprodukten en betydligt klumpigare sak. visserligen med en god trimningspotential men det var ju de tillåtna effekterna vi skulle hålla oss till. och mullret.
Tillsammans med automatlåda kan det bli en underbar glidarvagn men knappast den snabbgående bil som man kan åstakomma med volvos egen trimnings- och väghållningsutrustning. "


"
Motoreffekten får högst vara 15 kW/100 kg tjänstevikt. Den ökade vikten och effekten kräver motsvarande förstärkningar och förbättringar av chassit. "

hoppas att det hjälper lite annars får jag ta fram boken igen o skriva mer ;)

Hmm jag tvivlar på att en 140 framvagn är lämplig att bygga på,jag hadde nog köpt en reservdelsbil med 350 V8+låda+bakaxel och sen monterat framvagnen från den bilen.
Njae jag vet vad som gäller för ombyggt fordon samt amatörbyggt fordon det jag mest undrar över är hur den SFRO besiktningsman du "anlitar" tolkar t.ex. "Den ökade vikten och effekten kräver motsvarande förstärkningar och förbättringar av chassit. "
Hur får man fram att de förstärkningar/förbättringar man gör matchar det man lagt under huven??Finns det några vedertagna regler för detta??
Förenklat sett krävs det väll att drivlinan byts ut och broms system byggs om / byts ut för att regga som ombyggt fordon?
Sen behöver ju en V8 inte vara tung bara för att det är en V8,konstigt synsett från SFRO tycker jag :roll:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

jo, det står i boken att man ska bygga med suntförnuft, men det har man ju inte mer än att det ska gå igenom besiktningen :)

nej men det ska göras seriöst.

farsan har haft ett antal bilverkstäder o höll bara på med taxi o van förut så han kan det mesta om det, morsans nya gubbe har bara meckat jänkare istortsett sen han fick sin första bil. morsans ex håller på med dragracing så att allting kommer att göras snyggt.

jo självklart så kommer bromssystemet att bytas ut såpass att det klarar av motorn. det står också och det e bilderligt förklarat hur man ska göra med fästen osv. sen står det att man ska ha en rover eller cheva 305, men jag fixar ett intyg på att jag har sänkt kompen i den, vet inte om jag kan skriva det själv eller om jag ska ta hjälp med nån som bromsar motorer, eller så lånar jag nåns 305 motor nummer och knackar dit det och byter tillbaka sen. det går att fuska sig förbi på ganska så många sätt.
men bromsar framvang och allt sånt ska förstärkas, läste nått om att jag inte får förstärka ramen hur som helst, ska läsa lite till o skriva när jag har mer kött på benen.
amazon -70
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Leo skrev \"nej men det ska göras seriöst. \" och \"det går att fuska sig förbi på ganska så många sätt.\"

Hur ska du ha det :?:
Skulle något hända och de märker att du fuskat dig genom besiktningen så ligger du väldigt risigt till.

Sen så tycker jag att olagligheter inte hör hemma här eftersom det är ett seriöst forum. Sånt kan tar via PM.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

missförstå mig rätt. bilen skall byggas, med fästen, väghållning och alla dom där grejjerna så att bilen kan framföras på ett sätt att jag inte kan skada varken nån annan eller mig själv. när jag menade med att fuska så var det motorvolymen ;)
amazon -70
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Leo wrote:när jag menade med att fuska så var det motorvolymen ;)
Skulle olyckan vara framme så ligger du risigt till om bilen blir granskad, och jag tycker att det är mer seriöst att få den godkänd med 350.
Jag tror inte det är omöjligt om allt är korrekt utfört och att allt ser proffsigt ut med det där lilla extra. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Ille
Posts: 59
Joined: Wed May 24, 2006 7:02 pm
Location: Moheda

Post by Ille »

Hasse63
Skulle olyckan vara framme så ligger du risigt till om bilen blir granskad, och jag tycker att det är mer seriöst att få den godkänd med 350.
Jag kan bara inte låta bli, men hasse du har ju trimmat din bil. Har du reggat den med efektändringen? Jag tänkte för seriösitetens skull? :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Ille wrote:Jag kan bara inte låta bli, men hasse du har ju trimmat din bil. Har du reggat den med efektändringen? Jag tänkte för seriösitetens skull? :wink:
Jag har trimmat med "original" delar och kommer upp ca 125hk så någon regning behövs inte
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote:så någon regning behövs inte
Registreringsbesiktning skall ske när motoreffekten är ändrad från vad som var original i just den bilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Ille
Posts: 59
Joined: Wed May 24, 2006 7:02 pm
Location: Moheda

Post by Ille »

Lars Bd
Registreringsbesiktning skall ske när motoreffekten är ändrad från vad som var original i just den bilen.
Just så! Hasse du gör som du vill men skall man moralisera så skall man nog ha rent framför egen dörr, eller hur var det nu han sa den långhårige skäggige för 2000 år sedan. Den som är fri från skuld skall kasta första stenen :wink:


Edit:
Var inte meningen att förstöra någon tråd. Så Leo fortsätt skriv om ditt coola bygge, Kul att kämparanda och fantasi flödar i bilhobbyn och lycka till!
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Re:

Post by p12133vd »

Hasse63 wrote:
Ille wrote:Jag kan bara inte låta bli, men hasse du har ju trimmat din bil. Har du reggat den med efektändringen? Jag tänkte för seriösitetens skull? :wink:
Jag har trimmat med "original" delar och kommer upp ca 125hk så någon regning behövs inte
Du kommer inte undan en registreringtsbesiktning i alla fall om allt ska vara korrekt. Jag byggde en PV för sex år sedan, en vanlig 11134 och försåg den med diverse trim och skivbromsar. Denna bil registreringsbesiktades för att får de maximala 110 hk som PV.n får ha i papperen.

Amazonen får ha högre effekt än PV:n, men ska ändå regbesiktigas vid förändring av motorstyrkan.

Mvh Bengan
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jaha då är man olaglig då så jag är också olaglig :oops:

De va mer än vad jag viste, jag trodde det var fritt upp till 150hk och sen regga. Konstigt att de inget sagt då man haft Dcd i många år och i olika bilar, alla har gått igenom men det kan ju va för att effektskillnaden inte är så stor och att de är hyggliga.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Hasse63 wrote:Jaha då är man olaglig då så jag är också olaglig :oops:

De va mer än vad jag viste, jag trodde det var fritt upp till 150hk och sen regga. Konstigt att de inget sagt då man haft Dcd i många år och i olika bilar, alla har gått igenom men det kan ju va för att effektskillnaden inte är så stor och att de är hyggliga.
Dom brukar inte bry sig på besiktningen då dom precis som du vet att ökningen i prestanda är marginell.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

Om det blir så att dom på sfro bara skriker när dom ser vad jag har gjort så får jag väll göra om o göra rätt. eller så bygger jag värre och åker på strippen o diverse andra tävlingar. men målet e att kunna åka någelunda lagligt, bygga ren race bil e rena barnleken ( då snackar vi birka cup, sthlm open mm. ) jämnfört med det jag håller på med.

Har inte hänt nå speciellt i helgen, har inge värme i verkstaden just nu, har ett kokoverk ( dieselverk) som står o brummar och den drar väll i sig 500 liter i veckan så det e lite dyrt så firman införskaffade sig en oljevärmare, och vi har närmare 3 kubik olja så jag kan elda jävlar =) sen blire diverse rostlagning, har golvet fram och balkar, när jag pallade upp honom förra helgen så knackade jag lite i ramen så jag har lite att göra där också. men jag kastar upp bilder när det e gjort.

ska också införskaffa motorfästen som suttigt i en pv för v8
amazon -70
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

inte hänt så mycket.

Post by Leo »

har inte hänt så mycket i helgen, har inge värme i garaget så det har stått stilla, men jag har forskat lite i projeketet, och om jag inte har hajjat fel så kan jag varken använda 140 eller 164 framvagn, utan att det lutar åt 740/760, 850/940

940 framvagnen e såpass stabil och hållbar att man kan åka v8 insprut med. men nu börjar 740´na lämna oss för skroten. så det blir nog inte så svårt att hitta en framvagn..
amazon -70
Post Reply