Volvo amazon -70 Cheva 350

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Volvo amazon -70 Cheva 350

Post by Leo »

hejsan allihopa hoppas att ni inte blir allt för sura nu när man håller på att \"förstöra eller förbättra eller förnya\" kallad det var ni vill, en Volvo amazon 1970

Målet är att jag ska stoppa i en cheva 350 och få det besiktiat och godkänt.

Det blir en flippfront
annan bakaxel
4 link
ny drivaxel
breddade hjulhus
o lite annat smått o gott
Men det ska inte bli en racebil utan bara custom och lite värre.
och jag har inte rivigt isär hela bilen för att bygga, när jag köpte han för 2000 riksdaler så hade han haft 8 eller 9 2or på besiktningen, alltså inget orginal projekt

det som e gjort att jag har lyft ur b20´n och lådan och tagigt bort skärmarna och grillen.

Det som ska göras
1. rensa motorrummet och skära bort inner skärmarna.
2. laga rost. rost i golvet fram ( har nytt formpressat golv ) laga rost i ram och leta mera rost.
3. börja skruva ihop 350´n som ligger i delar. skall lämna in vevaxeln ( 4 bultad) på slipning och införskaffa nya lager och ny packnings sats. slipa toppen och kolla alla ventiler,lyftare och vippor
4. byta framvagn, har fått berättad för mig att jag ska ha en volvo 140 framvagn (?) för att den ska tydligen vara större och tåligare, amazonen ska tydligen bara smalare.
5. bakaxeln ska rivas den och jag ska hitta nått lämpligare och tåligare. blir ingen ford 9¨ nånting mindre har inte bestämt mig ännu
6. när jag ändå e på bakaxeln så bygger jag en 4 link, får se om jag bygger en själv eller om jag beställer
7. fixar kardan efter låda, har inte bestämt mig för manuell eller automat ännu


Det är allt jag kommer på just nu, ganska stort projekt och kunskaperna e inte dom största när man e 17 år gammal men dock har jag ganska mycket kontakter inom dragracing världen som kan hjälpa mig, och motor-föräldrar. har ni tips osv så skadar aldrig det. och inte frågor heller.

förvänta er inte så mycket av tråden. skriver när jag har kommigt en bit på vägen och bilder kommer också, jag är ändå 17 år och jobbar hel tid

har även en Amazon 66a som ska renoveras men det projektet startar jag inte förens nästa år nån gång

Önska mig lycka till :)
amazon -70
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:21 pm, edited 1 time in total.
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Låter som en apbra idé tycker jag! Bry dig inte om neggen som klagar på folk som \"förstör\" bilarna.

kollat in http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... highlight= ?
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

ja precis, och jag har gått o funderat på det där bra länge nu och har

tittat på olika lösningar med flippfront och lite sånt där
och jag har inte speciella utgifter mer än festande och bilen då så det borde gå någelunda smärtfritt

och jag har kollat upp med Sfro vad som krävs av mig för att den ska gå igenom deras besiktning, har beställt deras bygg handbok och lite sånt
amazon -70
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

Egrom

ingen risk den var inte så fräsch när jag hämtade den :D



Image Fint svetsat va? ( inte jag som har svetsat, hjulhus innerskärm)

Image som ni ser ( någelunda) så e han rensad inuti, fin skärmkant va?

Image buu, jag hade ingen lust att lossa drivaxel o grejjer så det fick polaren göra ;)

Image nu vare tomt, observera biran på batteri \"hålet\"

ursäkta den dåliga bildkvalitén, öl och försöka fota med en mobiltelefon e inte alltid det bästa. kommer bättre bilder framöver
amazon -70
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

Image

så där såg han ut innan jag började riva isär fronten

Image
amazon -70
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

Kommer bli ett grymmt intressant projekt att följa.. själv skulle jag vilja ha ned en v8 diesel i en duett eller amzonkombi:P hehehe
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ballt! mycket ballt! :D

ska du bredda hjulhusen innåt eller utåt? innåt tycker jag blir bättre så hålls linjerns renare på utsidan!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

jag breddar innåt så mycket det går, ska få plats med soffan ibak.
Ändrat pga annonsinnehåll av Lars BD
Fick hem Sfro bygghand boken idag, så jag ska läsa den och försöka kombinera med körkortsboken också, har iofs 1 år kvar till körkortet från o med idag :)
amazon -70
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Nu skall du inte ta illa upp när moderatorn \"justerar ditt sista inlägg\" det här med köp och sälj ......
Nu tillhör jag \"originalarna\" här på forumet men det är alltid kul med fler cylindrar. Kom ihåg att ROSTSKYDDA överallt så vi slipper skriva att alla ombyggda fordon bara rostar sönder där dom är ombyggda......

Lycka till med bygget och hoppas att du orkar löpa linan ut. (för det har jag svårt med ibland)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

Ingenfara justera på.

svenskan var inte mitt bästa ämne i skolan =)

jag har åtminstonde 3 personer som hjälper mig som e beredda att gå hela vägen med projektet. och själv klart kommer allt att rostlagas, har golvet att byta ifram, lite i bakluckan vad jag vet nu, kommer att sökas efter mer under byggets gång. :)
amazon -70
Rosen
Posts: 32
Joined: Sat Aug 05, 2006 1:10 pm
Location: Hässleholm

Re:

Post by Rosen »

Leo wrote:Ingenfara justera på.

svenskan var inte mitt bästa ämne i skolan =)
Tror inte QV syftade på ev. felstavning, problemet var nog att annonser inte är tillåtna i forumet :P

Jobba nu på ordentligt och ta många bilder så man har nåt kul att följa :)

Lycka till!
Jodå, visst är det en sport från 62!
Leo
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:47 pm

Post by Leo »

Ahå :) trodde det var formulering och grammatiken överhuvudtaget.

Jorå lär inte hända så mycket förens nu i helgen, lördag kanske, fyller år idag så det lär bli en del festande =)
amazon -70
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Vad har du tänkt dig för framvagn??Amazonen framvagn lär inte klara av det och en 140 framvagn är också tveksamt.Hur tung är en B30 motor,kan va så att en 164 framvagn kan funka eller ska du bygga en egen??Vad säger SFRO om framvagnen?
Ska du ersätta innerskärmarna fram med rör??
Det här formpressade golvet du skriver om i första inlägget,har du nån bild på det??Hur har du fått tag i det??Är det amazon originalpressningar i det eller är det mera \"custom\"???
Vad säger SFRO om bygget överhuvudtaget,blir det ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon??
Har själv ett bygge som detta i tankarna och har haft ett par år,samma årsmodell och likadan motor men inte kommit till skott ännu,kul att nån bygger den :wink: Kommer följa projektet med stort intresse :D
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

En B30 motor väger,utan vxl-låda,startmotor,olja och vatten 192 kilo,komplett med elutrustning och vxl-låda blir totalvikten ca 241 kilo,gäller både A,E och F utförande. :)
Post Reply