Min 60:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

jaså det visste jag inte..en vanlig b20a har väl runt 90 kusar orginal va?

tror du att man kan få tag på en annan kamaxel och sedan renovera upp min motor och plocka dit dubbla su och då komma upp i ungefär samma hästkrafter som en b20. kan jag byta bakaxel ändå för det där med komforten lät väldigt lockande :D ?

vad ska man byta när man renoverar en motor?? hade jue självklart varit mycket coolare om man kunde behållit det gamla b16 vidundret men samtidigt kunnan marcha runt 130/140 på motorvägen. Klarar en nyrenoverad b16 detta tror ni?

Blev mycket frågor nu :)
Mvh Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

B20A ligger på 90 hästar. B16B ligger på 85. Skulle kunna tänka mig att du kommer upp i runt 75-80 hästar med samma kam som sitter i B motorn och dubbla SU. 145 Km/h ska en original B16 Amazon göra men det lär ju varva en hel del. Kommer det göra med B20 också såvida du inte monterar i en låda med överväxel.
Volvo P1200VB 1958
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

vad är det för förgasare på b16b?

om jag byter bakaxel till en med 4.10 i utväxling...sänks varvet märkbart då?
som sagt så spelar jue komforten in ganska mycket. kan man kombinera en b16 med OD låda? tror ni att en b16 klarar av en långfärd på runt en 100 mil i motorvägs tempo?
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

B16A har Zenith 34 VN och B motorn SU H 4. Det fanns B16 Amazoner med överväxel original så det borde väl inte vara några problem. Om du är tveksam till vad en B16 går för då kan du läsa följande:

http://www.boija.com/texts/svarte_orm.html

Han gjorde en resa på 850 mil med sin B16 sport :D
Volvo P1200VB 1958
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

okay. men vad ska man byta när man renoverar en gammal b16 för att den ska gå sanbbare. jag ahr hittat nya packningar och oljefilter på tradera efter lite letande ikväll. såg ett apr dubbla su där innan också men hittar de inte längre. kan man plana och porta toppen(inte orginalet). hjhälper ett 2¨avgassysten något?

hehe har redan läst den. två ggr :D mycket bra skrivet och en underhållande historia. väcker jue lite galna tankar om att åka neråt kontinenten. har en kompis vars far föräldrar bor i södra tyskland. vi ahr prata länge om att åka dit. fast han vågar nog inte åka b16 amazon på autobahn :D . kanske dags att montera bältena som ligger i en låda brevid 8)
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ett byte till m30-41 låda på en b16 där det sitter H6 eller M4 original kan vålla vissa bekymmer, läs detta verkstadsmeddelande.
Bromsarna bak av nyare modell kan kombineras med dina original trummor fram och är då godkända för 100hk.
En överväxel bör du under alla omständigheter skaffa den reducerar motorvarvet med ca 25% och ett bakaxelbyte med 10%.
Anta att du behöver 4000rpm för 100km/h ett bakaxelbyte ger då 3600rpm och en od på 4.1 axeln ger 3600x0,75=2700.
Bara od på 4,56 axeln ger 3000rpm istället för 4000.
Det är en omfattande jobb bara för att kunna lyssna på radio men görs det rätt behöver inga saker förstöras för ombyggnaden.
Du får då en bil som är snygg och fungerar bra.
:evil: och :twisted: kommer att hemsöka dig om du fördärvar eller säljer några av originalprylarna och behåller bilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Men först av allt, före övergång till 12V, trimning av motor, annan drivlina och alla andra modifieringar som diskuteras här...

...blir det väl rostlagning, nya fjädrar och väghållningsdelar? Bilen ser ganska trött ut just nu. :roll:

Men den kommer ju bli riktigt fin när den är klar!! :D
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Dael60: Du har PM.
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

heeh självklart fast det är snart färdigt. har bara ett rosthål kvar i bakrehjulhuset sen bakre skrämkanten på samma sida. Bussningar och sportfjädrar beställdes på KG idag. Något mer man ska byta när man ändå håller på?

Sen är det bara lacken kvar. Blir nog garagelack tror jag, gör man det seriöst och våtslipar sedan blir det nog riktigt bra(hoppas jag :) ).

Har även fått tag i det sista som behövs för att inredningen ska bli i nyskick,n ämligen ett par främre dörrsidor i fint skick som ska ersätta mina med hål i :lol: . har ett handtag kvar samt matten inne att fixa. blir kanske inte så lätt.

Har nog nästan bestämt mig för att det blir en B20 med M41 od samt bakaxel från en nyare amazon. detta trots jobbet. tror att det är värt det i pålitlighet, komfort och inte minst blir jue bilen lite extra fartvillig 8) . Hoppas på att få bilen i körbart skick till Custom Motor Show den 14april på elmia här i jkpg. tror ni jag lyckas? :)

Hehe än en gång så är det väl lite mer än en radio :D

Här kommer defenitivt inga orginal delar att säljas. Bilen ska bli i orginalskick sen när jag bli äldre(ska behålla den länge :) ) och då kommer de bra till pass.

Mvh Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det kanske blir bra det där. Jag har ju trots allt också varit 18-åring och hängt trimmad B20 i amazonen och lekt och haft mig.

Det är ju kul ett tag. Sen tröttnar man och vill bara ha en frän originalbil igen. ;)
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

haha förhoppnignsvis blir det de :D hehe precis trots att jag bara är 17....fast leka kan man jue göra ändå 8) .

Förhoppningsvis tröttnar man väl inte allt för tidigt.
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

vi slutar inte leka för att vi blir vuxna, vi blir vuxna för att vi slutar leka..

mao man ska alltid ha trimmad b20 under huven :P
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

precis mina ord Rogge :D .

Satt å funderade lite idag på morgonen. Jag har samma rattlås som på senare modeller av Amazon. var det något man kunde beställa till även 1960?
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja.

Sitter ett i min 64a också.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Rattlås blev standard 69 men fanns som tillval tidigare. Om det fanns redan 1960 är jag dock tveksam till men det var ju många som satte dit rattlåset i efterhand. Då brukar det gamla tändningslåset sitta kvar under instrumentbrädan.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply