Min 60:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Min 60:a

Post by Dael60 »

Hej
tänkte jag skulle lägga ut lite bilder på min Amazon som jag har ägt i en månad nu. Det är en nogorlunda orginal 60:a i ett halvbra brukskick som jag blev fjärde ägaren till i början på juli.

Image

Image

Image

Image

efter lite polering mm

Image

Image

Image

kommentera gärna bilderna
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

snygg och prydlig...
kostade garanterat dig mer , än vad den gjorde när den var ny :)
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

Finfin, jag skall skaffa mig en 60a eller där omkring snart har jag tänkt. Denna var som sagt fin och verkar rak i plåten/grillen men synd på rosten vänster fram och höger bak finns säkert en hel del mer av den varan under bilen kan man anta? Verkar även sakna kupématta vilket är synd då det inte finns att få tag i till den årsmodellen.

Gratulerar hur som helst till ett fint köp :)
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Post by 121 »

Varför har du tagit bort stötfångarhornen bak? De såg ju ut att vara i bra skick.
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

snygg och prydlig...
kostade garanterat dig mer , än vad den gjorde när den var ny
Det kan jag nog hålla med dig om:)
Finfin, jag skall skaffa mig en 60a eller där omkring snart har jag tänkt. Denna var som sagt fin och verkar rak i plåten/grillen men synd på rosten vänster fram och höger bak finns säkert en hel del mer av den varan under bilen kan man anta? Verkar även sakna kupématta vilket är synd då det inte finns att få tag i till den årsmodellen.

Gratulerar hur som helst till ett fint köp
Det tycker jag absolut att du ska göra, de börjar bli lite lagom ovanliga nu, för att kommentera rosten så kan jag säga att den är rostigare utanpå än vad som syns på bilderna och en skärminfästning måste också bytas, men all plåt följde med vid köpet. Under däremot är den överaskande nog inte rostig, de två första ägarna var lite äldre och den har nog inte gått så många vintrar:D. Kupématta fanns i men den var i så dåligt skick att jag faktiskt slängde ut den, dumt kan många tycka men den luktade illa och det fanns inte mycket utav plasten kvar. Men jag har ännu ca ett år kvar till körkort å när det är taget hade jag tänkt bilen skulle vara i lite bättre skick så man kan ut å köra:)
Varför har du tagit bort stötfångarhornen bak? De såg ju ut att vara i bra skick.
Jag tog bort de när jag skulle polera bilen för att komma åt bättre(kortet är taget samma dag) men de är ditsatta nu:D
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Snygg vagn måste jag säga. Hade passat mig bra om den bara varit i bättre skick. Får man fråga ungefär hur mycket du gav för den?
Volvo P1200VB 1958
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

Hej Amazon
tackar för komplimangen :lol: , jodå det kan man få fråga gav 7500kr för den.
den skall egentligen vara svart/gråbeigt tak(tycker nästan det är snyggare) men taket har blivit omlackerat någon gång under bilens livstid.
Håller på och renoverar bilen(har precis rivit ut mattan och inredningen och gett mig på golvet, inte mycket rost som tur är) så meningen är att den ska bli i bättre skick :wink: men som fattig student går det inte fort framåt :) .
Ska till VROM imorgon och se ifall jag hittar lite nya delar till den, ska posta lite fler bilder sen när jag hinner.
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Riktigt snygg vagn,såg att den rullar i Huskvarna,kul med ytterligare en Amazon här i stan,har dock inte set den ute nånting??/500:- är ju inte mycket alls om den inte är alltför jätterostig.Hursom återigen mycket snygg :D

MVH Micke
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Oj 7500 var ju ett jäkligt bra pris för den vagnen! Så den ska va tvåfärgad också? De är dem jag gillar mest, de absolut snyggaste vagnarna. Nästa amazon för min del blir en tvåfärgad.
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ja 7500 verkar vara ett riktigt bra pris. Själv så är jag på jakt efter något mellan 30-50k men tyvärr så verkar det inte finnas så många fina B16 Amazoner kvar. Kan man svetsa och tycker det är kul att renovera så är det naturligtvis ett bra alternativ att satsa på något lite billigare. Svart/vit är väldigt snyggt. Försök få tag på Amazonemblemen till framskärmarna också. Om ett tag kanske den ser ut såhär http://www.amazonklubben.se/medlemsida_ ... da%202.jpg

:D
Volvo P1200VB 1958
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Det finns några sådana emblem på blocket, kan jag upplysa om.
Svårigheten med denna bil torde väl vara att finna reservdelar. Inte många av den årsmodellen skrotas väl numer?
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

Lovade er lite mer bilder så här kommer några:
Image
Image
Image
Den enda rosten jag har hittat i golvet(än)
Image
Svårigheten med denna bil torde väl vara att finna reservdelar
tyvärr är dettta sant, inte många delar nytillverkas heller fast det börjar bli bättre tex är jag på jakt efter en innematta, då jag rev ut min. Är också på jakt efter emblemen samt ett par extraljus och en tidstypisk radio :D .
har dock inte set den ute nånting??/
Har som sagt inte körkort än så bilen har bara rullat till besiktningen samt däckverkstan. Tror inte jag har sett din Amazon heller?

Har inte bestämt än om jag ska lacka om den eller inte det blir en senare fråga om det finns ekonomi.

Kanske skulle berätta lite om planerna för bilen, de är att jag ska rostlaga hela bilen och få den i sånt skick att man inte behöver skämmas för den. sen när det är gjort ska (till skillnad mot allt orginal) den gamla b16 motorn bytas mot en lite starkare b20(trim \"recept\" för en starkare och billigare motor mottages tacksamt) och även dämpare och fjädrar ska byats mot lite sportigare saker.Orgianlarna kanske vänder på klacken nu men till er kan jag säga att jag inte ska göra något som inte går att byta tillbaka till orginal(ska spara motor och allt jag byter ut) när jag känner för det. Kaross och inredning ska behållas så orginal som möjligt. Har ni lite ideér om bilen är jag idel öra(håller fortfarande på att funderar).
Mvh Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Förstår att du vill ha lite mer kraft. 66 hk SAE är ju inte mycket att hurra för. Själv så tycker jag dock inte att det gör så mycket. En fin gammal Amazon ska man bara glida runt o stila med, men alla har ju rätt att ha olika åsikter. Tycker du gör rätt som sparar de gamla grejorna om du nu skulle ångra dig vid senare tillfälle.
Volvo P1200VB 1958
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

Hej igen
tyckte det var dags att uppdatera lite nu för det var jue ett tag sen.
har hänt rätt mycket, all rost(mycket mer än jag trodde från början) är lagad utom ett hål i bakre hjulhuset. har bestämt mig för att lacka om bilen i orginal svart/gråbeige och den är nu nedslipad. innan lack ska buckloran på dörrarma fixas och jag ska spackla å ha mig, har nog fått tag i en bättre begagnad innermatta, ett par marchal \"tutte\" extraljus samt en gammal blaupunkt radio(den ska kompletteras med en modern cd och lite bättre ljud) ska beställa nya bussningar nu med för de gamla sa upp sig.

Ifall någon vilja sälja en b20, gärna en b20e till mig så skicka ett pm :D

Nåja nog med tjöt nu kommer några bilder på skönheten istället:P(OBS är ingen mästerfotograf direkt :) )


Image

Image

Image

Kommentera gärna :D
//Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Hur såg framskärmsbalkarna ut???Dom brukar ju va rättså kexiga :lol:

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Post Reply