Polermaskin

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Polermaskin

Post by Blomquist »

Sökte lite men hittade ingen info om just denna problemställning; tidigare var man tvungen att lägga
bortåt två långsjalar eller ännu mer för en polermaskin men så dök kinesiska maskiner upp för några år sen.
Hur är dom egentligen att jobba med? Biltema har en 1200W för knappt fyra hundra tror jag, är det något
att satsa på? Nu snackar vi hobbybruk alltså, har inte tänkt mig att öppna recondfirma eller dylikt.
Har insett att jag aldrig skulle orka polera hela min nu ganska matta bil.

Tänkte köra med 3M proffsprodukter och om nån vill säga något om det så är det givetvis välkommet.
210 -64, 223 -68
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Polermaskin

Post by AKK468 »

Jag har en Biltemamaskin som jag tycker fungerar utmärkt, amatörgnuggare som jag är. :D
Det är förresten samma maskin som Jula har men annan färg.
If it works, don't fix it.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Polermaskin

Post by Uffe »

För länge sedan köpte jag en maskin på Biltema. Den var billig och absolut helt oduglig. Så fort man "trycker på" lite kraft så "sackade" den. Jag har sedan dess skaffat en bra maskin med ställbart varvtal och som orkar igenom vid lite tryck. Hellre polera med händerna än att ha dåliga prylar. Men, den du hittat på Biltema idag är kanske mycket bättre än den jag hade?
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Polermaskin

Post by Ragge »

jag skulle vilja ha fatt på en liten luftdriven polermaskin , med polertrissa i 5-6 cm dia ... shinano lär ha en sån maskin , men hittar fan inga priser ....
crille-69
Posts: 54
Joined: Sat Sep 05, 2009 3:10 pm
Location: nora

Re: Polermaskin

Post by crille-69 »

det beror hel och hållet vad man ska ha maskinen till biltema har ju den med dubbla huven, köp riktiga kuddar (mjuka) så går den att använda som wax maskin, ska man rubba ska man ha ett snurrande huvud och inte 2 osilerande
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Polermaskin

Post by Blomquist »

Tackar för input. Kollar av tråden ikväll och så blir det kanske ett besök i Biltema imorgon då.
Har bra polerväder närmaste dagarna.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Polermaskin

Post by QV »

Jag "råkade" köpa en proffsmaskin och har inte använt någon hobbymaskin men
Mjukstart, "låsbar" på knapp är trevliga tillbehör. Nu jobbade jag och maskinen i minst 50 timmar ihop (jag mattade ner hela bilen med 600 och 1000 papper) så det där med att trycka på maskinan lärde man sig rätt fort. Den bekämast polerställnigen var i midjehöjd, då räckte det att man lutade sig mot polermaskinen för att uppnå de 5 kg tryck man ville ha för att få tillräcklig avverkning på lacken vid polering.

Vil man ha en liten trissa köper man en stor och kapar ner den med vinkelslipen medans den roterar i polermaskinen, man får då vilket mått som helst.

Polertrisser finns i olika kvaliter. De för 300 kr st som kom tillsammans med polermaskinen är helt fantastiskt mycket slitstarkare än de för 90 kr jula. Jula trissan är OK för att dra av det första lagret som man missade i tvätten innan.....

Angående polermedel så har jag bara en sort. (rätt mycke avverkning) Mängden avverkning på lacken bestäms med hjälp av polertrissa och tryck.
Om man har en maskin och har kommit på att man måste ha 5 kg tryck för att uppnå resultat, då gäller det att man håller maskinen rätt i kanter och hörn. Behöver man 5 kg tryck mit på taket så går det åt på kanten också skillnaden är att på taket "kan man köra på" men gör man fel på kanten så försvinner lacken fortare än du säger faa??n

Det finns guider på nätet att läsa.
Uffe wrote:Hellre polera med händerna än att ha dåliga prylar.

Polera med händerna, aldrig i livet.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply