besiktning med b230ft

Moderatorer
Post Reply
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

besiktning med b230ft

Post by Andréamazon »

tjena, har hinkat ner en b230ft i min amazon och funderar lite på hur jag ska göra med besiktningen, första tanken var att regga den som en b230fk i en vanlig reggbesiktning, den går ju igenom på hästarna men inte på vridet. högst 150 hk och 196 i vrid, och fk:n har väll 134 hk och typ 230 i vrid har jag för mig.
ringde till besiktingen och hörde med dem o de sa att jag kanske skulle kunna få intyg på mer effekt eftersom jag har 1031 bakaxel från 240, så de e ju skivor bak också. men volvo sa att de inte skrev ut sånna intyg längre, och sa att jag skulle höra av mig till transportstyrelsen, de har jag inte gjort än men.
Så slog tanken mig häromdan att om jag skulle besikta den utan turbo på, hur blir det då, ska jag säga att det är en b230f eller nått då, eller hur gör jag?
vill helst inte ta den som ombygt fordon eller så.
tänkte på det också om jag har kvar intercoolern o så när jag besiktar den, de kan väll inte göra något åt att de vet att jag kommer sätta på en turbo direkt jag kommer hem, menar de kan väll inte underkänna besiktningen, bara jag inte har turbon på när jag är där väll ?

//André
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: besiktning med b230ft

Post by TVR »

Varför vill du inte besikta den som ombyggt fordon?

Du får för övrigt inte byta bakaxel (och hela eller delar av bromssystemet) utan att regga som ombyggt fordon heller....
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: besiktning med b230ft

Post by Andréamazon »

jasså, ne tänkte de blir krångligt med att man måste ha besiktningsman som kommer o kollar under bygget, och så kostar de väll ca 5000 att ta den som ombyggt väll ? jag har ju b230ft motor, m46 låda, 1031 bakaxel, men fram har jag ju orginal skivor, så de måste man väll också byta ut isåfall? har ju orginal huvudbromscylinder med, vill få igenom den på smidigast sätt som den är nu helst, vad tror du om de att testa utan turbo, vad ska man säga att de e för motor eller så ? :P
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: besiktning med b230ft

Post by TVR »

Jag tror SFRO tar 4000 kr. Sen kostar väl regbesiktningen några 100 också.

Det enda som återstår för att få igenom den som ombyggt fordon är att byta frambromsar och huvudcylinder (till 240 grejor förslagsvis). För mig känns det som det vettigaste valet.
Killen på bilprovningen ska kolla upp ordentligt att det verkligen är rätt motor som sitter där vid regbesiktningen. Jag skriver ska, för man vet ju inte om de slarvar... Du bör i vilket fall se till att den ser ut precis som en b230f (eller något annat som klarar vrid/effekt) om det ska lyckas (inklusive motor/artikelnummer). Bilprovningen har ju ganska bra koll på Volvomotorer, det är ju inget ovanligt precis. Jag tror inte det är en bra idé att låta intercoolern sitta kvar för då visar man ju ganska tydligt att det är fuffens på gång. Visst kan du hävda att du använder motorblocket från en turbomotor men utan själva turbon. Fast då ska de ha bromsintyg på motorn eftersom den är ändrad och det blir knappast billigt.
Dessutom brukar det vara bra att hålla andra saker till reglementet så noga som möjligt för att undvika att få blickarna på sig i onödan. Dvs se till att bilen är 100% ok i övrigt också. På sätt och vis blir 240 axeln nästan en belastning pga det eftersom det är ytterligare en del som faktiskt inte är tillåten.

Dessutom kommer du att få hålla på att fippla och ändra varje gång den ska besiktas om du reggar den med "fel" motor. Plus att du kan åka dit i en flygande besiktning och tvingas bygga tillbaka den helt till original igen för en ny regbesiktning. Därför känns det som att bra frambromsar och 4000 kr är ett lågt pris för att slippa krångla.

Lycka till. Låter som det är en rolig bil!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: besiktning med b230ft

Post by A-masen »

Inte för att jag vet så mycket om det här, men om du tar bort turbon kommer väl motorn att gå ganska dåligt med dåliga avgasvärden som resultat? Och som jag ser det i min okunnighet, blir du tvungen att mappa om den enbart för besiktningen, och sedan mappa tillbaka igen när du sätter i turbon. ECU'n är väl avstämd för en turbo?
Om du nu har gjort dig besväret att byta så här långt och omständigt så är det väl bättre och känns mer "manligt" att registrera den som ombyggt fordon? Då har du en bil som du stolt kan visa upp för andra och säga "Den är minsan laglig också!". Du behöver inte smyga eller huka dig vid risk för eventuella kritiska blickar från Farbror Blå.
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: besiktning med b230ft

Post by Andréamazon »

jo de e allt sant, tack för väldigt bra svar :) så får jag fundera lite hur jag ska lösa det ;) blir nog en rätt häftig bil sen ja, mörkblå 96 färg, sänkt, och annars orginal, och alla lister utan de längs med dörren,skärmar. och huven ;) gissar väll på runt 210 hk kanske just nu, får bli mer sen hehe ^^ och en aussielocker diffbroms i bakaxeln, så bromsar e väll inte helt fel att uppgradera lite häller kanske :P tänkte på de annars med bromsintyg, skulle de inte gå att skriva ut papper från nätet om någon har bromsat en orginal b230f och lagt upp papper, eller de kanske e nån särskilld lapp, bara en tanke hehe ^^ :P
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: besiktning med b230ft

Post by QV »

Men min begränsade kundskap om besiktningar/ändrade bromssystem så åker man på bromsprov om man inte byter ut allt.

Så har du nu monterat på 240 axel bak med tillhörande bromsar så räcker inte 4000 långt för bromsprov är enligt rykte dyrare än så.

Bara att gå vidare med 240 huvudbromscylinder och framskivor också.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: besiktning med b230ft

Post by Hasse63 »

740 skivor ska visst vara mer lämpligt är 240, förmodligen för att det är andra mått på dom. S80 skivor har några också satt dit.

Ska finnas en tråd om just 740-skivor på forumet, har för mig att jag sparat dom (bilderna)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: besiktning med b230ft

Post by Andréamazon »

a de bilderna hade vart kul o se :) jag har skivor och ok till 240 och till 940 här hemma så kanske nått sånt skulle gå
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: besiktning med b230ft

Post by QV »

Enligt de uppgifter jag har fått (i andra hand) så skall bromsystemet vara komplett från donatorbilen.

Så skall du blanda 740 skivor med 240 ok (eftersom du har 240 bak) så får du kolla detta med besiktningen. Gillar dom inte din lösning så blir det bromsprov.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
epaboy
Posts: 34
Joined: Sat Dec 26, 2009 9:16 pm

Re: besiktning med b230ft

Post by epaboy »

Det här med frambromsar med ok från 240 å skivor från 740 tillsammans med orginal okhållare får jag inte riktigt ihop. Skaffade 240 ok å borrade upp hålen till 1/2" å skruvade dit dom med orginalskiva för å mäta lite vad man behöver för skiva å hittar inget som passar relativt enkelt. Skissade lite på vilka mått bromskivan ska vara.
Image
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: besiktning med b230ft

Post by Andréamazon »

a okej, får se vad de blir förr nått :) tänkte att jag får väll ta o lägga upp en projekt tråd på amazonen med, lägger man bara upp en tråd som den jag gjort nu och så fortsätter man uppdatera i den då ? får se om jag kan lära mig lägga upp bilder också hehe ^^
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: besiktning med b230ft

Post by A-masen »

Från: Avdelningen För Överflödigt Vetande, igen.

Mått på dom flesta förekommande bromsdetaljer, skivor, ok och slangar m.m. finns på en sida som heter Brembo, sökbart ord. Sidan är lite svårnavigerad och användaovänlig, men den som inte ger sig så lätt hittar fram till slut.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: besiktning med b230ft

Post by Blomquist »

epaboy wrote:Det här med frambromsar med ok från 240 å skivor från 740 tillsammans med orginal okhållare får jag inte riktigt ihop. Skaffade 240 ok å borrade upp hålen till 1/2" å skruvade dit dom med orginalskiva för å mäta lite vad man behöver för skiva å hittar inget som passar relativt enkelt. Skissade lite på vilka mått bromskivan ska vara.
Det finns en del bilar som detta gjorts på. man använder sig av 240-skivorna vanligtvis. För att detta skall
gå måste man svarva upp dem så att de går på spindeln. Hurledes oh hur mycket kan jag tyvärr ej upplysa
då jag ej själv utfört operationen.
En annan lösning beskrivs i denna tråd, men handlar då om 740skivor och 240ok:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... zon#p48428

Gör gärna en tråd med bilder på bygget
210 -64, 223 -68
Post Reply