Rostlösningsolja!?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Rostlösningsolja!?

Post by jaka »

Hej!
Sysslar med R/C flyg sedan 35 år förutom mitt meckande med ungdomens Amazon -64 och hittade detta på R/C Universe...
Man gör ju av med en del sprayolja när man sysslar med gamla bilar.

Some of you might appreciate this. For the ladies who are mechanically challenged, please forward this to your household repair tech. Any input would be appreciated.
Machinist's Workshop magazine tested penetrates for break out torque on rusted nuts. They are below, as forwarded by an ex-student and professional machinist, Bud Baker. They
arranged a subjective test of all the popular penetrates with the control being the torque required to remove the nut from a ''scientifically rusted'' environment.

*Penetrating oil ..... Average load*

None ...................... 516 pounds

WD-40 ................... 238 pounds

PB Blaster ............... 214 pounds

Liquid Wrench ......... 127 pounds

Kano Kroil .............. 106 pounds

ATF-Acetone mix.......53 pounds

The ATF-Acetone mix was a ''home brew'' mix of 50 - 50 automatic transmission fluid and acetone. Note the ''home brew'' was better than any commercial product in this one particular test. Our local machinist group mixed up a batch and we all now use it with equally good results. Note also that ''Liquid Wrench'' is about as good as ''Kroil'' for about 20% of the price.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Rostlösningsolja!?

Post by granfot »

Oj! :) Nu blir det till att handla lite aceton, har kört med WD40 sen jag började bråka med garagegrejjer.

Tack för tipset!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Rostlösningsolja!?

Post by daniel_sandberg »

Lät ju riktigt spännande detta. Ska man tolka detta seriöst eller mer som en ploj?

En grej man kanske borde fundera över är hur lätt dom kan tränga in och hur lätt den är att använda. Nu borde väl priset på den hemmagjorda varianten vara bra mycket bättre än wd-40 eller 5-56 så det kanske lockar en att pröva att fylla en oljekanna med lite atf/aceton.

Dessutom borde denna tråd kanske ligga under tips o trix?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rostlösningsolja!?

Post by QV »

Med oljor spränger man iallfall inga slangar med... Kommer ihåg en episod när jag meckade bruksbilen. Efter den årliga kontrollen så låg man där under bilen med papprets punkter väl memorerade. "Tvärgående bromsrör bak" Det som är lite tråkigt med dessa rör är inte att de är rostiga utan att kopplingen mot nästa pryl är värre! så skarven rör/slang mot okets sida bak var inte att tänka på att försöka lossa på.... Så för att komma förbi problemet så känner man på slang/ok och det släpper inte. Eftersom man är lite småsnål så vill man inte fimpa slangen för att slå på en hylsa. Slangen kanske går att rädda om man får ut den från bilen. Så gassvetsen hämtas (rostlösningsoljor tar för lång tid). För att minimera dropp av bromsvätska så är systemet intakt när jag börjar gasa på. Vad är det han säger i "fantastiska fyran" "Flamma på" och så eldar man på slangkopplingen mot oket. Eftersom det är en slang rätt nära så tänkte jag undvika körsbärsrött denna gång men hinner inte tänka så mycket mera när slangen sprängs..... :oops:

/Janne

Läste på froum efteråt att jag inte var den förste....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Rostlösningsolja!?

Post by daniel_sandberg »

Det har jag aldrig tänkt på QV. Tack för varningen. Man är ju ofta sugen på alla möjliga medel just när man håller på med bromsarna och man är ju lite "små"snål och lat och vill ju inte byta ut mer än nödvändigt.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Post Reply