Amazon och nya bränslet E10?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Jpp
Posts: 5
Joined: Sat Aug 15, 2009 8:50 pm

Amazon och nya bränslet E10?

Post by Jpp »

Hej alla.
Läste just om det nya bränslet E10 som ska börja ersätta blyfri 95 den 1 maj i år.
Hur påverkar det Amazoner tror ni?
Vad kör ni på 95 eller 98 idag?
Vi har en 67:a läste att alla Volvo från 1976 och framåt kan köra på det nya bränslet men vad skiljer dom motorerna från dom äldre egentligen?
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by horgalaten »

JA DU ????

Ingen aning. Det jag vet är att köra på 95 oktan i Amazonerna är INTE bra. Jag brukar Tanka 98 blyfritt MEN kastar i lite blyersättningsmedel i tanken. Så skulle man ersätta 95 oktan med E10 så skulle det ju innebära att E10 är utblandat med nått annat som gör den mer miljövänlig. typ E85.

E85 ska ju inte vara bra att köra med i så gamla motorer. Bensinen som man har i äldre motorer hjälper ju även till med smörjning av vissa detaljer i motorn. detta måste man komma ihåg.

MEN !!!

Jag tror nog att det ska gå bra med E10 bara man kastar i Tillsatser som ersätter den gamla soppan. Jag vet ju inte om packningar o sånt i motorn "tåler" nya bränslen. Kanske man måste köpa nya sorters packningar som tåler E10 ???

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by LABBE »

ingen aning men......
Bakgrund och fortsättning

Hemsida > E10-bensin

E10-bensin
I början av år 2011 höjdes etanolhalten i 95-oktanig bensin i Finland för att biobränsleförpliktelserna för trafikbränslen ska uppfyllas. Ökad etanolhalt är ett sätt bland andra att tillgodose miljökraven i trafiken.

Mängden bioetanol i E10-bensin kan variera och vara högst 10 volymprocent. Alternativt kan E10-bensinen innehålla också eter eller andra alkoholer som bränsledirektivet tillåter. E10 passar för största delen av alla bilar i bruk (se E10-bensinens lämplighet för bilar) som använder 95-aktiv bensin.

Det kommer fortfarande att finnas åtminstone två tillgängliga bensinkvaliteter: 95-oktaniga 95 E10 och 98-oktaniga 98 E5. Den sistnämnda kan innehålla max. 5 volymprocent etanol. Den passar för motorer som inte kan använda den nya E10-bensinen. Finlands bilpark är så gammal att bensin som innehåller max. 5 volymprocent etanol ska finnas tillgänglig många år framöver. Den dras inte bort från marknaden år 2013 trots att sådana uppgifter förekommit.

Bestämmelserna om distributionen av biobränslen i Finland innebär inte automatiskt att det i snabb takt införs ännu högre etanolhalter i bensin.

Distributionsskyldigheten kan också framöver uppfyllas, t.ex. genom att tillsätta biokomponenter i diesel och använda större mängder etanolblandningsbränsle E85. Om en biokomponent är framställd ur hyggesavfall och andra avfallsbaserade råmaterial kan utsläppsminskningen beaktas dubbelt i uträkningarna. Det minskar behovet av att ta i bruk bensinkvaliteter med 15-20 volymprocent etanol flera år framöver
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by horgalaten »

WOW.....

Detta hade inte jag nån aning om...... Men vad ska man tanka sin lilla pärla med sen ??? Några förslag....
Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by QV »

När 98 försvinner så får man gå över till det mest ekologiska av dem alla nämligen GENGAS :lol: en hundra % naturprodukt......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by jaka »

Hej!
Var har du hört att 95 oktanig soppa ska försvinna? Finland är en sak! Men här i Sverige?
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by LABBE »

jaka wrote:Hej!
Var har du hört att 95 oktanig soppa ska försvinna? Finland är en sak! Men här i Sverige?
det blir samma här... vi får köra på 98. sen..
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by Nordetun »

Vad är det specifikt för detaljer som bensinen smörjer som gör att det inte går att köra på E85?
Amazon -65
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by metalmannen »

Detta låter jobbigt :(
har ju även en 240 GLT -82a ..undrar hur den klarar det nya bränslet :(
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by Nordetun »

Nån bränslekunnig person här som skulle kunna redogöra för oktanförändringen när man blandar etanol och bensin. Ökar bensinens oktantal eller är det bara etanolens oktantal som är högre i blandningen? Vill minnas att bensinen inte får högre oktantal men hittar inte forumsinläggen som behandlade frågan.

Vill fortfarande veta vad det är som bensinen smörjer i äldre motorer som gör att tex e85 inte lämpar sig som drivmedel. Blyersättningsmedlet borde väl blanda sig väl med E85?

Så vitt jag vet är skillnaden mellan motorer efter 75, då b20 ersattes av b21, att dom har ventilsäten gjorda för blyfritt. Eller kom det ännu senare?
Amazon -65
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by Blomquist »

Här är en länk som man kan lära sig mycket av: http://www.etanol.nu/
En del justeringar av bränsletillförslen vad gäller ledningar/flottörer/munstycken väntar
alla oss som åker gammalt i framtiden, men helt mörkt tycker jag inte det verkar vara.

Personligen tycker jag att det är lite trist att E85 är så dyrt. Med den högre förbrukningen
blir det en väldigt långsiktig investering att konvertera.
210 -64, 223 -68
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by metalmannen »

Känns som det här kan bli riktigt jobbigt...
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by A-masen »

Jag körde min 245 -92 på blandtankat ca 30% etanol* i ungefär 5 år och lika många tusen mil.
Nu kan man kanske inte jämföra en insprutningsmotor och en förgasarmotor i det avseendet. Men för min del så var det ingen märkbar bränsleförbrukning. Och inte heller några köldstartproblem. Den bilen går än i dag problemfritt på samma blandning.
Rent generellt brukar man säga så här att en insprutningsmotor klarar upp till omkring 30% inblandning, motorstyrningen ser till att det funkar. Medan en förgasarmotor sägs klara upp till 12 - 15 % etanol. Dom här siffrorna förutsätter att bränslesystemet är okonvertrat. Skulle man konvertera (vilket går även i en förgasarbil, men kanske lite mer komplicerat) så kan man köra på E85 fullt ut.
Behovet av blyersättning är betydligt överdrivet. Några av blyersättningsmedlen innehåller för övrigt mest etanol! Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin, så om man inte kör rally eller liknande, behövs knappast någon blyersättning. Det finns ju blyfrikonverterade topplock om man vill känna sig extra trygg.
Så ni som känner oro eller tveksamhet inför Bf95 med 10% etanol, kommer högst troligt inte att märka något alls om motorn är i normalt skick.
Läs mer här om blyersättning: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

*Notera 30% etanol, inte 30% E85.
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by Nordetun »

Mycket intressant läsning.
Amazon -65
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Amazon och nya bränslet E10?

Post by B230A »

Hmm då kanske man ska byta förgasare på Cadillacen snart... Har dragit ut på de för de e dyrt, men nu måste de nog göras...
En läckande Rochester e nog inte de mest optimala när E10 kommer....
Post Reply