Montering av kolvringar

Moderatorer
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Montering av kolvringar

Post by sotarn »

Gokväll :D . Håller på att montera nya kolvringar o jag har just börjat med oljeringen.O den bestå nuförtiden utav tre delar. Då undrar jag om det går bra att trä över dom tunna ringarna för hand (efter man monterat den vågia ringen först naturligtvis). Eller måste man använda en sk kolvrings tång även för dessa,klart man använder en sådan tång till kompritionsringarna menjag har för mig att jag hört att dessa oljeringar är ganska tåliga :? (har ftf ingen sådan tång).Fick en instruktionslapp med förpacknigen men den förklarar på amerikanska så det kan va lite knivigt med fack orden. Tacksam för alla tips jag kan få. Mvh Sotarn
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montering av kolvringar

Post by Hasse63 »

Jag har då trätt på dom för hand så det ska nog gå bra, tänk dock på att ha öppningarna på kolvringarna utspridda på kolven, så inte kompressionen kan gå rakt förbi alla ringar :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Montering av kolvringar

Post by sotarn »

Tackar för tipsen Hasse :D . O om du eller någon har några fler tips så får ni gärna höra av er :D . Mvh Sotarn
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Montering av kolvringar

Post by sotarn »

Hej igen :D ,o nu är jag här igen med yttligare en kolvfråga :? .Jag monterade kolvringarna igår å då tyckte jag att oljeringarna är bra mycket tyngre att pressa in i sina spår än originalen :? . Eller skall dom vara så hårda,tycker att dom borde gå för trögt i loppen. Eller va tror ni? Dom kanske skall vara så hårda :roll: .Mvh Sotarn
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montering av kolvringar

Post by Hasse63 »

Vet inte vad du beställt och fått, och inte häller vad du gjort med cylinderloppen. finns kolvringar man måste "fila in". Har du en kolvringskompressor?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Montering av kolvringar

Post by sotarn »

Jag har honat loppen så det finns ingen vändkant kvar :) . O jag köpte ringarna av vp-autoparts,och jag har inte hört talas om att man behöver fila in ringarn så det va nått nytt för mig :o .Men jag har rensat kolvspåren från sot o avlagringar så dom är ordentligt rengjorda iaf.Eller är det något jag missar? :? . Ds jag skall få låna en kolvringskompressor till helgen :D .
Last edited by sotarn on Fri May 06, 2011 5:44 pm, edited 1 time in total.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Montering av kolvringar

Post by J.Lundin_ »

Man provar alltid ringarna lösa i loppet och kollar då även gapet på ringen med hjälp av ett bladmått. Har man dessutom "honat bort" vändkanten i loppet så är det definitivt idé att kolla vilket spel man har på ringgapet.. :D
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Montering av kolvringar

Post by sotarn »

Jajjemensan jag kollade kolvringsgappet o det kanske va lite över gränsvärdet,som mest 0,7 och enligt verkstadsboken skall det va max 0,55 :? . Hoppas att det kan gå ändå :? . Eller va tror ni. Mvh Sotarn. Ps hoppas att någon kan hjälpa mig med min fråga jag ställde om oljeringarna,om hur hårda dom skall vara o ur tungt dom skall gå i loppet ds.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Montering av kolvringar

Post by Weber_b20 »

Du får endel mer leakdown med större kolvringsgap! Men det spelar nog ingen större roll i detta sammanhanget ändå?
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Montering av kolvringar

Post by sotarn »

Leak down säger du :? .Men det är som du säger ,det gör kanske inte så mycket på en motor utan turbo :) .Men kan någon förklara hur känsligt det är med för stort kolvringsgap? Menar man tycker att några tiondelar skall väl kvitta,eller :? ? Kollade även gappet på oljeringen,o det va på minst 1,mm :o. Va säger ni om det? Mvh Sotarn :D
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Montering av kolvringar

Post by Torbo »

Tror ikke dette er noe problem i det hele tatt. forskjellen mellom 0,55 og 0,7 har praktisk talt ingen betydelse. (gammel erfaring fra60- og 70-tallet) Er du redd for oljeforbruk, må du heller montere oljedeflektorer som å B20-motorer. Det har stot betydning! Tetningene på toppen av ventilbrickorna er ikke spesielt god løsning.
Og oljeringene kan også være harde uten betydelse (betydning). De løsner i sylinderen når de slites til...
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Montering av kolvringar

Post by Weber_b20 »

Min tanke med att det inte spelar nån större roll, var väl mestadels slitaget i övrigt!!!!
Erfarenheten jag har är att kolvringar (som skall efterlikna orginal) för det mesta håller rätt ring gap utan att man behöver slipa till dom själv!
Om vi då gör antagandet att så även är fallet med dom ringar du har köpt, skule det innebära att kolvspelet är lika mycket större som ring gapet... dvs ca 0.15mm...
Att kolvspelet har ökat, jämfört med orginal, baserar jag även på att du slipat bort vändkanter också.... (Hur mycket kolvspelet ökat i verkligheten kan vi bara sia om.. Vill man veta det MÅSTE man mäta)
Jag tror att kolvspelet är en mer betydande faktor att bry sig om, än att ring gapet är nån/några tiondelar för stort...

Min åsikt= släng ihop motorn och kör så länge den håller! Tänk inte för mycket på diverse maxmått och toleranser hit och dit. Motorn är gammal och utsliten i vilket fall som helst!

Har experterna nåt å tillägga?
Ni får gärna rätta mig om ni tycker jag har fel... Jag är trots allt bara nybörjare på moterrenovering :roll:
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Montering av kolvringar

Post by sotarn »

Tack för era svar :D . Skall rappotera senare om hur det går(förhoppningsvis med bilder).Mvh Sotarn 8) .
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Montering av kolvringar

Post by Torbo »

Et annet valg er å borre motoren og skifte alle slitedeler. Men som økonomiløsning bør dette går bra...
Men som WeberB20 er inne på er det bare å prøve. Og spandere på deg ventildeflektorer... Det er valuta for pengene.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Montering av kolvringar

Post by sotarn »

Hej :D . Jag undrar ifall någon vet hur det lilla oljemunstycket som smöjer kam o vevalxeldrev hur den skall vara ställd?
Jag läste i en reparationsbok att man ska mäta höjden på munstycket innan man skruva bort den, så vet man hur långt man skall skruva ner den när man skall återmontera den(detta gjorde inte jag :oops: ).Hoppas att ni förstod frågan :? . Mvh Sotarn
Post Reply