Förgasarproblem Kopparrör

Moderatorer
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Förgasarproblem Kopparrör

Post by benge57 »

Idag bytte jag luftfilter på min kombi -66 och satte även ett bensinfilter(ett sånt där i plast som man köper på bensinmackar)på slangen mellan bensinpumpen och förgasaren,en Weber .Gjorde även ren förgasaren.Bilen gick väl som innan i några kilometer helt okej,rätt som det var började det smälla bakom bilen ,avgasmällar och den började gå allmänt dåligt.Körde åt sidan ,öppnade huven och kollade på bensinfiltret,såg att det kom små luftbubblor med jämna mellanrum.Nu till min fråga :ska det verkligen förekomma bubblor i filtret och spelar det nån roll var man sätter filtret,jag satte det väldigt nära förgasaren eller skulle det setat längre ner mot pumpen?Hade inga problem innan jag bytte filter.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Förgasarproblem

Post by Dieseltroll »

Bubblor i filtret brukar betyda att den suger in luft någonstans. Två heta tips här är dels att kolla så att bränsleledningen över bakaxeln inte har rostat sönder och för det andra så att alla anslutningar till pump, filter och förgasare sitter fast ordentligt.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Förgasarproblem

Post by benge57 »

Tack för det,ska kolla upp det imorgon.Måste ju vara läckage någonstans tycker man,när det kommer in luft.
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Förgasarproblem

Post by benge57 »

OM det nu skulle vara hål på bensin röret,törs man kapa röret och sätta dit en slang eller ska man byta hela röret??
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Förgasarproblem

Post by sotarn »

Det beror på va hålet sitter.Sitter det långt ut på röret så ska det nog gå bra att kapa med en bågfil o bara förlänga slangen sedan :D . Annars skall man nog byta röret,det gjorde jag 8) . Sotarn
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Förgasarproblem

Post by Hasse63 »

Går utmärkt att sätta dit en slangstump med 2 ordentliga slangklämmor, har det på min "direkt" efter tanken :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Förgasarproblem

Post by Blomquist »

Bytte till slang hela vägen på en Buick jag hade
för en del år sedan. Inte populärt på besiktningen,
fick mecka dit ett kopparrör istället.
Hade jag gjort från början om jag nu hade haft ett rör till hands...
210 -64, 223 -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Förgasarproblem

Post by Hasse63 »

Var och varannan Amazon har en 100mm slang ovan bakaxeln och de har gått igenom besiktningen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Förgasarproblem

Post by J.Lundin_ »

Använd aldrig kopparrör som bränsleledning, koppar påstås kunna verka som en katalysator och göra att bränslet får sämre oktantal.... :D Det finns aluminium rör på rulle att köpa för just detta ändamål.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Förgasarproblem

Post by Torbo »

Ang. kopprarør skulle jeg gjerne ha belyst den teorien! ??
Kopparrør har vært brukt til bensinrør siden bilens barndom. Jeg har hatt det på biler og båter uten problem....
Jeg har kompresjon 10.5:1 og D-kam og store ventiler i toppen og kopparrør fra tanken til pumpan.....
Ingen problem med sprikningar....

Derfor ber jeg om en forklaring! ?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Förgasarproblem

Post by QV »

satt och läste en artikel om varför man skulle ha enkelkonade rör till bromsarna (samma som till flyget) för att de inte "slits" som dubbelkonade vid service. Denna författare sågade också kopparrör rakt av till både broms och bränsle, fast det var något med värme och olyckor... Tilläggas bör att han byggde racebilar för bana. Inget som skulle rulla på väg direkt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Förgasarproblem

Post by J.Lundin_ »

Enligt en del forskningsrapporter så bryter koppar ned vissa oktantalshöjande beståndsdelar i bensinen och det är av den anledningen som man inte bör använda just metallen koppar i ett bränslesystem. Risken är nog större för att detta skall inträffa om bränslet får stå en längre tid utan att förbrukas och samtidigt vara i kontakt med just koppar. Att man inte vill använda koppar som rörledningsmaterial i ett fordon hänger också ihop med att metallen deformationshårdnar dvs. den "härdas upp" då den utsätts för vibrationer, vilket på sikt kan leda till sprickbildning. Risken för att detta skall hända är nog väldigt låg, men varför ens bygga in en sådan risk, det finns som sagt aluminiumrör att köpa för just dragning av bränslesystem. Att bilprovningen har åsikter om att man drar eller skarvar bränsleledningar med gummislang kan jag ha en viss förståelse för då det gäller fordon med tryckpump i tanken, men på gamla amazoner med en sugpump fram så ska det ju mycket till innan det börjar läcka bränsle. Givetvis så måste den slang man använder vara klassad för användning ihop med just bränsle annars kan det hända att bränslet på sikt lakar ur mjukgörare och annat ur slangmaterialet.

På den "Ollonblå" så satt det flera gummislangar som transporterade soppa i oilka riktningar, originalets bränslerör av stål användes som returledning för soppan tillbaks till tanken. Det var aldrig någon som sa något om dessa slangar på bilprovningen, förmodligen var det nog alltför mycket annat att titta på som gjorde att några gummislangar var ointressanta att anmärka på... :D :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Förgasarproblem

Post by Hasse63 »

Skulle de klaga över en stump ovan bakaxeln så kan man ju hänvisa till 240e mfl som original har gummislang från förpumpen och fram till huvudpumpen, den slangen är -lång i jämförelse. texten/klassningen på slangen bör vara vänd så man ser den. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by StefanM »

bilprovningen bryr sig inte mycket i vad bränslet transporterar sig i för något. Jag har sett de mest skilda reparationer från tryckluftslang till slangfilter för förgasarbilar på en insprutad opel. Så länge det inte läcker bränsle så skiter dom nog i resten.

Kopparrör har som sagts använts i evigheter men bör klamras tätt för att inte kallhärda och brista, detsamma gäller om man har det som bromsrör.
Att det skulle påverka bränslet ser jag endast som teoretiskt, det är nog inget man märker av som bilägare.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Förgasarproblem bränsleledning

Post by Torbo »

Hvor finnes disse forskningsrapportene som skal belyse at kopparrør senker oktantallet mr. Lundin?


Og hvem har opplevd at kopparrør har sprukkit? Et rør utan trykk!
I så fall lever flere millioner mennsker i livsfare, da det brukes i gassledninger på campingbiler og -vogner! Og gass under tyrkk!!

Og svært mange lever i livsfare med kopparrør i bremsesystemet!

Dette er vel en sak for avisene, og for dem som tror på julenissen (tomten)?

Jeg har lagt mitt bensinrør av koppar, fra tanken til pumpan, inne en plast slange av korrosjonsmessinge hensyn.
Må jeg bruke dobbelt med oktantilsetning da?
Kanskje magneter, som skal være det beste av det meste som beviselig ikke virker?
Her finnes det amerikanske rapporter som skal bevise at det virker. Og europeiske som beviser at det ikke virker.
Så er det vel bare å velge hvem man skal tro på.....

I dag fins ikke metalliske komponenter i bensinen, så hordan det skulle virke kjemisk med organiske elementer som bensinen er bygget på forstår jeg ikke? Blyet ble borte for mange år siden takk og pris!

Kanskje det er noen forskningsrapporter på dette også som skulle vise at kopparrør eksempelvis utvider seg, blir for varmt, eller for kaldt, bøyer seg, skifter farge, faller av, lager lyd eller nogot annat?


La oss få se og høre......
Post Reply