Renovering av B20

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

Renovering av B20

Post by spes »

Hej. Finns det någon som kan tipsa om en firma som kan åta sig en genomgång av en B20-motor? Det är väl inget större fel på den tror jag men jag vill låta testa och ev gå igenom med packningar, kolla kompression och ev. ovalitet i cylindrar osv, innan jag låter montera den i bilen. Den är f.n urplockad och kan fraktas på pall. Jag bor i närheten av Göteborg.

Spes :)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Renovering av B20

Post by 123GT »

Hej, Jag har blivit trevligt bemött och fått den hjälpa jag behövde av Walléns Motorrenovering AB, men ett tips är såklart att kolla kostnaden innan du släpar dit motorn ! :) Misstänker du att något är fel med din motor eller är du "bara noggran" ? (ursäkta inget illa menat !!!) Lycka till !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

Re: Renovering av B20

Post by spes »

Hej och tack för tipset. Nej, jag är nog bara noggrann. Men skall till Frankrike i vår med bilen så jag vill vara säker på att allt är OK. Vet inte så mycket om motorn.

Spes :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Renovering av B20

Post by Hasse63 »

Har du inte kört med den tidigare så du vet hur den går och om den läker olja?

Går att starta den på en pall och göra ett kompprov.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering av B20

Post by QV »

en fundering bara

Problemet med en 400 mils resa med en "ny motor" är att man skall byta olja efter halva resan samt att man åker på att ställa in ventilerna. Så att rekomendera en helrenovering av motorn är kanske inte rätt väg att gå (vilket torde kosta en c:a12 tusen + arbete).

skall man provköra motorn lös (har jag aldrig gjort ännu) så kanske en motorfirma är rätt ställe.

/Jan
Materialkost
Borrning block + kolv och ringar 5 tusen?
olje + vatten pump 1 tusen
topp blyfri 2500
lager + packningar 2 tusen?
förgasare 2 tusen
fördelar 1 tusen
vart vist 13,500 men detta är inga exata priser utan bara en "minnesbild" av priser
vist ja kam, kamdrev och lyftare... det drar iväg

jim´s bok skall vara bra
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
spes
Posts: 19
Joined: Sat Feb 17, 2007 5:19 pm
Location: lerum
Contact:

Re: Renovering av B20

Post by spes »

Tack för synpunkterna. Låter som om det bästa är att sparka igång den i bänk och kolla kompression, m.m. Vad jag minns gick den bra den gången jag körde den från Örebro till Götet, men sen har den stått i 3 år. Men det kanske är onödigt som sagt att totalrenovera den om det inte behövs.

Spes :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Renovering av B20

Post by Hasse63 »

Själva motorn går "hur långt som helst" bara den får ren olja och justeras då och då. Det som kan gå sönder före är (om det är beg) vattenpump, bränslepump, fördelare samt förgasaren. sen har vi allt det andra som också slits och som man inte får glömma om man ska ge sig iväg på en... tripp Nytt kan också gå sönder...

Försök lista ut hur långt det gått och hur den är servad... En långmilare kan vara i bättre skick än en lågmilare. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply